در آستانۀ میلاد امام‌رضا(ع)، «به بلندای آن ردا» در نمازجمعه معرفی شد
شنبه 30 تير 1397

در آستانۀ میلاد امام‌رضا(ع)، «به بلندای آن ردا» در نمازجمعه معرفی شد

به مناسبت میلاد با سعادت هشتمین خورشید ولایت، امام‌رضا(ع)، کتاب «به بلندای آن ردا»، اثر سیدعلی شجاعی از نشر کتاب نیستان، در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، «به بلندای آن ردا» در قالب یک اثر مکتوب داستانی از چند منظر، اثری درخور اعتناست که در زمینۀ ادبی مرتبط با خود می‌تواند معرف اتفاقی تازه به شمار آمده و منشأ اتفاقاتی تازه در خلق داستان‌های تاریخی و دینی باشد.
کتاب از یک اتفاق داستانی شروع می‌شود که پیش از این کمتر در منابع داستانی و تاریخی دربارۀ آن سخنی به میان آمده است. نویسنده زاویه دیدی را برای کتاب برگزیده است که قبل از این، یا سابقه نداشته یا کمتر سابقه داشته است. بر همین اساس این اثر داستانی از نخستین سطرهای خود با روایت صحبت و مؤانست مأمون؛ خلیفۀ عباسی و معشوقه‌اش آغاز می‌شود. معشوقه در بستر بیماری است و مأمون را وادار می‌کند دربارۀ اشتباهاتش از زمان آغاز ولایت‌عهدی تا شهادت امام‌رضا(ع)، به او توضیح دهد. توجیهات مأمون در کنار سؤال و جواب‌های معشوقه در ادامۀ داستان برای مخاطب اثر، محکمه‌ای را می‌گشاید که در آن مأمون در مقابل وجدان‌های بیدار به محاکمه کشیده می‌شود.
از سوی دیگر، این کتاب برای نخستین بار از زاویه دید شقی‌ترین مرد در دوران زندگی امام‌رضا(ع) به شرح احوال و کرامات ایشان می‌پردازد و همین مسئله روایت داستانی این کتاب را بسیار خواندنی‌تر از آثار مشابهی کرده است که در صدد شرح زندگی امام‌رضا(ع) برآمده‌اند.
می‌توان «به بلندای آن ردا» را یک تجربۀ استثنایی در خلق رمان دینی به شمار آورد که خوانش آن جدای از لذت‌بخش بودن، به صورتی فشرده سیری تاریخی از زندگی و سیرۀ سیاسی و اجتماعی امام هشتم را با زاویه دیدی بدیع روایت می‌کند.
این کتاب در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
نظر بدهید