خاطرات اسارت پروفسور احمد چلداوی در نماز جمعه بیان شد
شنبه 27 مرداد 1397

خاطرات اسارت پروفسور احمد چلداوی در نماز جمعه بیان شد

به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به میهن کتاب «یازده»، خاطرات اسارت پروفسور احمد چلداوی در زندان مخفی صدام، در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر؛ «این کدام سفر است که وقتی از آن باز می‏‌گردند، بزرگ‏‌تر می‏‌شوند و خنده‌هایشان را با گریه ابراز می‏‌کنند؟
... و سرانجام اتوبوسی که شیشه‌های آن، نگاه چند نفر را در پنجره قاب کرده بود، می‏‌رسد. دست تکان می‏‌دهند؛ فضای افکارم تکان می‏‎خورد.
حسین، اباالفضل، قاسم‌بن‌حسن، یوسف‏‎های گم‌گشته، خوش‌آمدید!»
 
روز 26 مرداد 1369، ایران اسلامی شاهد بازگشت آزادگان سرافرازی بود که پس از تحمل سال‌های اسارت خود در اردوگاه‌های عراق پای به میهن اسلامی گذاشتند و به ‌آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
اسرای سرافراز ایرانی از چند نقطۀ مرزی با تشریفات وارد کشور شدند و نخستین واکنش آنان بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود. زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و همچنین بیعت با جانشین خلف وی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نخستین برنامه‌ها و اقدامات مشترک آزادگان سرافراز ایرانی بود. رهبر معظم انقلاب دربارۀ آزادگان چنین گفته‌اند:
«... یکی از چیزهایی که شما را، دل‌هایتان را زنده نگه می‌داشت،‌ پر امید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیۀ پرصلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می‌شود فهمید. مسئلۀ اسارت طولانی فرزندان این ملت به‌نوبۀ خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند. شما در دوران اسارت شرایط سختی را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دل‌بستگی خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید.»
یکی از این آزادگان عزیز دکتر چلداوی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت و از اساتید شناخته‌شدۀ این دانشگاه است که خاطرات خود در زندان مخفی صدام را در قالب کتاب در پانزده فصل به چاپ رسانده است. «با بسیج بزرگ شدم»، «اردوگاه تکریت 11»، «استخبارات بعث»، «فرار بزرگ»، «نسیم آزادی» و «مأموریت من» برخی از عناوین این اثر را تشکیل می‌دهند.
نویسنده در بخش پیشگفتار کتابش بیان کرده است: «می‌دانم دشمن هنوز هست، فقط دشمنی‌اش جور دیگر شده. می‌دانم جنگی به‌مراتب سخت‌تر و بزرگ‌تر از دوران دفاع مقدس پیش روی ماست. جنگی که در آن، رو در روی ما نیست، بلکه کنار ما، توی کوچه و بازار ما، داخل خانۀ ما و بالاخره توی دانشگاه ماست.»
 
کتاب «یازده» تصاویری از مقاطع مختلف زندگی دکتر احمد چِلداوی و یاران وی را در خود جای داده است که توسط نشر معارف چاپ شده است. این کتاب در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.
 
نظر بدهید