دوشنبه 04 شهريور 1398

متن بیانیه هیئت داوران گروه داستان کودک و نوجوان جایزۀ شهید اندرزگو

داوران گروه داستان کودک و نوجوان این دوره از جایزۀ ادبی شهید سید علی اندرزگو، ضمن ابراز ناخرسندی از وضعیت کیفی و کمی کتاب‌ها با موضوع انقلاب اسلامی، بر این نظرند اتفاق تازه‌ای در این دوره رخ نداده و صفحه‌ی جدیدی از ادبیات، ورق نخورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، متن بیانیه هیئت داوران گروه داستان کودک و نوجوان اولین دورۀ جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو به شرح زیر است:
 
با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم تلاش داستان‌نویسان این حوزه برای بازتاب وقایعی که منجر به طلوع فجر انقلاب شده، به نظر می‌رسد ذهن کنجکاو و پرسوال مخاطبین کودک و نوجوان، هنوز به پاسخ سزاوار و شایسته‌ای درباره‌ی چرایی این واقعه‌ی بزرگ در تاریخ کشورمان نرسیده باشد.
داوران گروه داستان کودک و نوجوان این دوره از جایزۀ ادبی شهید سید علی اندرزگو، ضمن ابراز ناخرسندی از وضعیت کیفی و کمی کتاب‌ها با موضوع انقلاب اسلامی، بر این نظرند اتفاق تازه‌ای در این دوره رخ نداده و صفحه‌ی جدیدی از ادبیات، ورق نخورده است. لذا مشکلاتی در آثار داستانی بخش کودک و نوجوان منتشره در سال مورد داوری وجود داشت که عبارتند از :


  1. اکثر داستان‌های منتشره، علیرغم داشتن ساختاری تقریبا قابل قبول در عناصر متعارف داستان، به گونه ای نبودند که مخاطبین را راضی کنند. مشکل خیلی از نوشته ها شتابزدگی در آثار و عدم جذابیت و کشش و تعلیق های داستانی بود.

  2. به نظر می‌رسد نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، ضمن رعایت محدودیت‌های گروه سنی مخاطب، بایستی ذهن پویا و پر از سوال آن‌ها را جدی بگیرند . با دوری از روایت صرف وقایع انقلاب، استفاده از شیوه‌های خلاقه و نوین روایت در داستان، به مفاهیم بینامتنی، توجه کنند. باید استفاده‌ی صحیح از مفاهیم برآمده از فرهنگ، ادب و اسطوره‌های بومی و مردمی در خلق آثار، برای بیان مفاهیم زیرپوستی مورد توجه جدی قرار بگیرد. این نکته‌ها علاوه بر ایجاد لذت زیبایی‌شناسانه‌ی ادبی، باعث عمیق‌تر شدن لایه‌های زیرین داستان‌ها و ایجاد لذت کشف در مخاطبین می‌شود. چیزی که در ادبیات امروز، کمتر شاهد آن هستیم.

  3. وجود فاصله بین دنیای ذهنی و تجربیات نویسندگان امروز از وقایع انقلاب با دنیای کاملاً متفاوت و پر از پرسش نوجوانان امروز، باعث کم‌تر شدن اقبال مخاطبین به این آثار شده است و...


  4.  


امیدواریم ناشران، مؤلفین و نویسندگان کودک و نوجوان در سال های آینده در جهاتی گام بردارند که کتاب‌های کودک و نوجوان همه شاخصه هاییک داستان خوب و جذاب را دشته باشد و مخاطبین شاهد شکوفایی آثار و جهانی شدن و ماندگاری آن باشند.
داوران این بخش ضمن احترام به اساسنامه و شیوه‌ی کاری بانیان محترم این جایزه، پیشنهاد می‌کنند در دوره‌های آتی، بخش «کودک» و «نوجوان» را از هم تفکیک نمایند. چرا که  بررسی و انتخاب آثار در حوزه‌ای که کتاب‌هایش عملاً برای دو مخاطب خاص «کودک» و «نوجوان» منتشر شده، دشوار است و به نظر می‌رسد حقی از گروهی زائل می شود.

نظر بدهید