رئیس انجمن قلم: کتابسوزی، ناشی از تفکر خطرناک و کینه‌توزی نسبت به محتوای کتاب‌هاست
یکشنبه 06 بهمن 1398

رئیس انجمن قلم: کتابسوزی، ناشی از تفکر خطرناک و کینه‌توزی نسبت به محتوای کتاب‌هاست

رئیس انجمن قلم در واکنش به انتشار ویدئوی کتابسوزی گفت: یک نوع تفکر خطرناک به میان آمده که متاسفانه ممکن است موجب شود افراد افراطی، ما را از گنجینه عظیمی از علم و دانش پیشینیان محروم کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم، در پی انتشار ویدئویی از کتابسوزی طب هاریسون توسط فردی به نام تبریزیان که خود را «استاد طب اسلامی» می‌داند، اظهار داشت: همه ما از دیدن این اتفاق فوق‌العاده ناراحت شدیم و توقع نداشتیم فردی، علی‌الخصوص در لباس روحانیت چنین اقدام نادرست و غیرمنطقی و کاملا منفی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اتفاق رخ داده، نشان‌دهنده جهل افراد است، تصریح کرد: کتابسوزی در تاریخ این کشور مذموم بوده و هرجا صحبت از آن می‌شود، تداعی‌کننده یک اقدام نفرت‌انگیز است.

پرویز با اشاره به تاریخچه این ماجرا خاطرنشان کرد: وقتی‌ می‌گوییم کسانی آمدند کتاب‌ها را آتش زدند، تاریخ به یاد ما می‌آورد که چه کسانی درصدد حذف اندیشه مخالف بودند، اما هیچ اندیشه و محتوایی را با آتش زدن نمی‌توان از بین برد.

* پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، موردی از کتابسوزی نداشتیم

رئیس انجمن قلم با بیان غلط خواندن این نکته که اگر کاغذی را آتش بزنند، نوع تفکر همراه شعله‌ها سوخته و از بین می‌رود، ابراز داشت: این تفکر غلط ناشی از کینه‌توزی نسبت به محتوای این کتاب‌هاست. عصر جدید و در دوران پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، تقریبا موردی از کتابسوزی نداشتیم و مواردی که گاهی در فضای مجازی رخ می‌دهد یک حرکت نمادین برای حمله به یک نوع تفکر است.

* ایشان خود را مبلغ طب اسلامی معرفی می‌کند، اما همه ما می‌دانیم این واژه جعلی است

وی اضافه کرد: فردی در این ویدئو اقدام به کتابسوزی می‌کند و کتابی را آتش می‌زند، در حالی که این اثر یکی از کتاب‌های مرجع در حوزه پژشکی در بیماری‌های داخلی است و متاسفانه ایشان مداخلات غیرتخصصی و غیرقانونی در حوزه پزشکی هم داشته و کلیپ‌هایی از آن در مواردی پخش شد که مطالب غیر علمی در آنها بود و برخورد جدی با ایشان در آن زمان صورت نگرفت. در واقع این فرد، خود را به اصطلاح مبلغ طب اسلامی معرفی می‌کند، اما همه ما می‌دانیم این واژه جعلی است و چندبار علمای بزرگ توضیح داده‌اند که بدین معنا ما چیزی به اسم طب اسلامی نداریم.

پرویز افزود: در این حوزه محققان، پژوهش‌های عمیقی انجام داده‌اند؛ مثل آقای خسروپناه که در دو کتاب به این مسئله پرداخته است. او احادیث فقهی را بررسی کرده و توضیح داده مبنی بر این‌که تقابل بین علم امروز و دین و چیزی که از ناحیه دین به ما رسیده، تقابل و تلاشی ناموفق است.

* آتش زدن اندیشه به صورت واقعی و نمادین مقبول نیست

وی ادامه داد: این نوع نگاه بیشتر از سر کم‌توجهی و نادیده گرفتن واقعیات و نگاه یک سویه به مسایل ناشی می‌شود. اولا اینکه تلاش کنیم یک اندیشه را چه به صورت نمادین یا واقعی آتش بزنیم و از بین ببریم، مقبول نیست و در هیچ دوره‌ای هم به سرانجام نرسیده است. در گذشته تاریخ هم اگر بنگرید، می‌بینید مغول تلاش کرد تمدن ایران را از بین ببرد. اینها فقط میراث بشری را از بین بردند و نوع تفکر در آثار قابل امحاء نیست.

رئیس انجمن قلم با تاکید بر اینکه آتش زدن کتاب اولا مقبول نیست و به اندیشه باید پاسخ اندیشه‌گونه داد، گفت: این افراد ناتوانی و کینه‌توزی خود را از استدلال برای تفکری نشان می‌دهند که مقبول آنها نیست.

* عده‌ای بدون اهلیت، چیزی به اسم طب اسلامی را مطرح می‌کنند که موجب لطمه به دین می‌شود

پرویز خاطرنشان کرد: در این مورد خاص بحث یک نوع تفکر خطرناک به میان آمده که متاسفانه ممکن است موجب شود افراد افراطی ما را از گنجینه عظیمی از علم و دانش پیشینیان محروم کنند. متاسفانه در بین عموم تفاوتی میان طب سنتی و آنچه با عنوان یک علم در گذشته در این سرزمین جاری بوده و آنچه امروز افراد عالم‌نما به عنوان طب اسلامی مطرح می‌کنند، قائل نیستند. این، دو بحث جداگانه است. بخش‌هایی از آنچه به عنوان علم و طب که مبتنی بر شواهد بالینی یا مبتنی بر اصول علمی است، امروز قابل استفاده است و در جامعه احیا شده و در جوامع دانشگاهی کارهای تحقیقاتی درباره آن انجام می‌شود. پژوهش‌های ارزشمندی هم در این زمینه در حال انجام است. بخش‌هایی به ثمر رسیده و در آینده نه چندان دور جامعه از نتایج آن بهره‌مند می‌شود. در واقع قسمتی به عنوان طب سنتی ایرانیان که بخش علمی ماجراست، امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: عده‌ای بدون اهلیت به این ماجرا چیزی به اسم طب اسلامی را مطرح می‌کنند که موجب لطمه به دین می‌شود. این فرد یکی از کسانی است که با حرکت خود نشان می‌دهد توانایی استدلال و علم کافی برای بیان نظریات خود را ندارد و از این رو، کتاب آتش می‌زند.

برچسب‌ها: محسن پرویز
نظر بدهید