حقوق‌های نجومی و انتصابات مسئله‌‌ساز
پنجشنبه 26 تير 1399

حقوق‌های نجومی و انتصابات مسئله‌‌ساز

در ماه‌‌‌های اخیر آنچه بیشتر باعث توجهات به این انتشارات شده است، نه محصولات و عملکرد فرهنگی بلکه انتصابات عجیبی بوده که در این بنگاه مهم نشر انجام شده است.

 

انتشارات علمی‌-فرهنگی در هفت‌ماهی که مدیر جدید آن روی کار آمده، دستخوش تغییراتی شده است که باعث شده تیم نظارتی سازمان بازرسی کل کشور در آن مستقر شود. پرداخت حقوق‌‌‌های نامتعارف و به‌کارگیری نیروهای مساله‌دار مهم‌ترین دستاورد این تغییر چندماهه است.

حقوق‌های نجومی را که یادتان هست؟ دو یا سه سال قبل بود که کشور درگیر موضوعی به نام حقوق‌‌‌های نجومی شد که به سرعت تبدیل به یکی از مسائل اصلی کشور شده است. جنجال‌های زیادی هم برایش به راه افتاد و در نهایت اعلام شد که بسیاری از این حقوق‌ها بازپس گرفته شده‌اند؛ هرچند هرازگاهی از گوشه و کنار می‌‌شنویم که یه مدیری از خلأ قانونی سوءاستفاده کرده است و رقم‌های آنچنانی در فیش حقوقی‌اش واریز می‌‌شود. خب حالا شاید بپرسید این مساله چه دخلی به حوزه فرهنگ دارد؟ اسنادی به دست‌مان رسیده است که نشان می‌دهد برای برخی ناشران دولتی حقوق‌هایی واریز می‌‌شود که اگرچه نسبت به آن حقوق‌‌‌های نجومی کمتر است اما در قیاس با نشر و عدد و رقم‌‌‌های آن، نجومی است.
چند ماه قبل انتشارات علمی‌-فرهنگی در مدیریت کلان دچار تغییرات مدیریتی شد. در این تغییرات نادره رضایی، جایگزین مسعود کوثری، استاد دانشگاه شد. هرچند حرف و حدیث‌های زیادی درباره سوابق خانم رضایی وجود داشت و رسانه‌‌‌های زیادی هم به آن پرداختند اما در نهایت نادره رضایی با استقرار در انتشارات علمی‌-فرهنگی کارش را شروع کرد. او تقریبا 10 روز پس از انتصابش در اولین گفت‌وگوی رسانه‌‌ای با روزنامه «صبح‌نو» درباره شیوه کاری‌اش گفت: «تاکیدمان بر استفاده از رویکردهای نو و ظرفیت‌های استفاده‌نشده و بر اساس نیاز مخاطب است. اینجا حوزه نشر بوده و بر اساس شرح وظایف کتاب چاپ می‌کرده است. ما بر اساس سرعت تحولات و تغییرات و نیاز مخاطب باوجود همه تلاش‌ها و خدمات‌مان جا ماندیم و نیاز است یک نو‌آوری و خلاقیتی در آن انجام شود و پروژه‌های آتی بر اساس رویکرد نو و ظرفیت‌های مغفول است.»
 با این همه در ماه‌‌‌های اخیر آنچه بیشتر باعث توجهات به این انتشارات شده است، نه محصولات و عملکرد فرهنگی بلکه انتصابات عجیبی بوده که در این بنگاه مهم نشر انجام شده است. انتشارات علمی‌-فرهنگی، ارگان رسمی سازمان تامین اجتماعی در حوزه فرهنگ است. دی‌ماه که تغییرات در آن انجام شد، هیات‌مدیره این انتشارات شامل مسعود کوثری به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی، یونس دباغ به نمایندگی از موسسه خدمات بهداشتی‌-درمانی میلاد سلامت تهران، سیدارمیا مهدوی‌سعیدی به نمایندگی از شرکت مشاور و مدیریت خدمات ماشینی تامین، پیام برازجانی به نمایندگی شرکت کار و تامین و نادره رضایی به نمایندگی سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد. با این حال بعد از مدتی دباغ از هیات‌مدیره حذف و سیدمحمدمهدی پورفاطمی، نماینده سابق مردم دشتی و تنگستان (که در دو انتخابات اخیر مجلس رد صلاحیت شد) جایگزین وی شده و به عنوان رییس هیات‌مدیره انتشارات علمی‌-فرهنگی هم انتخاب شد. همچنین به‌تازگی مسعود کوثری از هیات‌مدیره حذف شده است. جالب است بدانید که پیام برازجانی که در هیات‌مدیره این نشر است، برای انتخابات اخیر از حوزه دشتستان شرکت کرده بود که رد صلاحیت شد. برازجانی همزمان هم در هیات‌مدیره موظف علمی‌-فرهنگی است، هم دستیار ویژه وزیر.

 

نجومی های علمی و فرهنگی

از این مباحث و ماجراها که بگذریم، حقوق‌هایی که در این انتشارات پرداخت می‌شود در مقایسه با دیگر نشرها و ادارات دولتی بالاتر است. در جریان باشید اعداد زیر براساس دریافتی اردیبهشت این نشر تنظیم شده است:
نادره رضایی، مدیرعامل؛ 18 میلیون تومان
پیام برازجانی، عضو هیات‌مدیره؛ 16 میلیون تومان (در فروردین 23 میلیون تومان بوده است.)      
مرتضی ظفرزاده، معاون اجرایی؛ 17 میلیون تومان
محمد رمضانی، مدیر اداری؛ 12 میلیون تومان
محمد مومنی، مدیر پشتیبانی؛ 11 میلیون تومان
علی‌اکبر نظام‌آبادی، مدیر؛ 11.400 میلیون تومان
جمال زیتونی، مدیر روابط عمومی؛ 14.300 میلیون تومان
زهرا داوری، کاردان فنی؛ 12.300 میلیون تومان

 

نگاهی به حقوق سایر مدیران نشر

همانطور که مشاهده این رقم‌ها در میان ناشران دولتی هم نامتعارف است، برای اینکه یکطرفه به قاضی نرفته باشیم، حقوق مدیران نشر، چه خصوصی و دولتی را با کمی تفحص استخراج کردیم که بدون ذکر نام نشر منتشر می‌‌شود:

ناشر خصوصی غیرتهرانی؛ 5 تا 6 میلیون تومان
ناشر خصوصی تهرانی؛ 8 تا 10 میلیون
ناشر دولتی زیرمجموعه پژوهشگاه‌ها؛
 7 میلیون تومان
ناشر دولتی زیرمجموعه نهادهای حاکمیتی؛
 7 تا 9 میلیون تومان

 

منبع: روزنامه صبح نو

نظر بدهید