نخستین مستند نگاری تاریخ مقاومت لبنان
سه شنبه 07 مرداد 1399

کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳‌روزه» با حضور نمایندگان جنبش امل و حزب‌الله لبنان رونمایی شد

نخستین مستند نگاری تاریخ مقاومت لبنان

کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳‌روزه» تازه‌ترین اثر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با حضور مترجم اثر و جمعی ازنمایندگان لبنانی رونمایی شد.

کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳‌روزه» تازه‌ترین اثر مرکز اسناد انقلاب اسلامی روز گذشته رونمایی شد. در این مراسم صفاءالدین تبراییان، مترجم کتاب؛ محمدمهدی اسماعیلی، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و صلاح فحص، نماینده جنبش امل در تهران و راغب ابوزینب، عضو دفتر سیاسی حزب‌الله لبنان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به صورت مجازی حضور داشتند.


نامه رهبری باعث اطمینان از پیروزی در جنگ بود
غالب ابوزینب، عضو دفتر سیاسی حزب‌الله لبنان نیز در این مراسم گفت: ما در سالگرد پیروزی بزرگ هستیم. در جنگی که توانستیم پوزه دشمن اسرائیلی را به خاک بمالیم. توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان باعث شد که ما وارد این جنگ شویم تا به معادلات بهتری برسیم. پس از این جنگ ارمغان خوبی برای حزب‌الله و جریان مقاومت به‌دست آمد و معادلات تازه‌ای در منطقه به دست ما رقم خورد. این جنگ قدم‌های مهمی برای آزادسازی فلسطین بود. در ایام جنگ نامه آیت‌الله خامنه‌ای بین جوانان مقاومت پخش شد و سیدحسن نصرالله به‌عنوان فرمانده پیام‌های اطمینان بخش می‌داد و به همین دلیل یقین پیروزی حاصل شد. تانک‌های مرکاوای رژیم صهیونیستی از بین رفتند و پاسخ موشکی به ناوگان رژیم اسرائیل داده شد پس از این جنگ آن‌ها متوجه قدرت مقاومت شدند و رژیم اسرائیل فهمید در منطقه حرفی برای گفتن ندارد این در صورتی بود که آن‌ها پیشرفته‌ترین ارتش منطقه را داشتند و از حمایت غربی‌ها برخوردار بودند. یکی از عوامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران بود و بدون حمایت مردم ایران و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این پیروزی به‌دست نمی‌آمد.

مقاومت سیاسی در کنار مقاومت نظامی ضروری است
صلاح فحص، نماینده جنبش امل در تهران که این روزها در بیروت به سر می‌برد در ارتباط اسکایپی خود با این نشست گفت: من از مرکز اسناد انقلاب اسلامی تشکر می‌کنم که با این کتاب زبان مقاومت در جنوب لبنان را به مردم مقاوم جمهوری اسلامی ایران منتقل کرد. با انتشار این کتاب ناگفته‌های جنگ ۳۳‌روزه واضح شد و مردم عزیز ایران متوجه شدند مقاومت فقط نظامی نیست و مقاومت سیاسی هم در کنارش ضروری است. مقاومت در جنوب لبنان ریشه دارد و به‌خاطر اشغال در زمین‌های ما توسط رژیم اسرائیل به‌وجود آمده است، ریشه مقاومت از سیدعبدالله شرف‌الدین است. امام موسی صدر وقتی به لبنان آمد رژیم اسرائیل مدام به جنوب لبنان حمله‌ور می‌شد وکشتار عمومی می‌کرد. امام صدر وقتی این روند را دید با کمک‌های شهید والامقام مصطفی چمران جنبش امل را تأسیس کرد و روند ادامه داشت تا جریان مقاومت به قدرت سیاسی و نظامی امروز رسید. صلاح فحص ادامه داد: کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳‌روزه» نخستین مستندنگاری در تاریخ مقاومت است که برای آشنایی ایرانیان با ادبیات مقاومت ترجمه و انتشار آن ضرورت داشت. واجب است با تولید دیگر منابع مستند در مورد جریان مقاومت تاریخ درخشان آن را برای آیندگان به یادگار بگذاریم. مقاومت مراحل زیادی داشته که باید سندهایش منتشر شود، ما آماده ارائه اسناد مقاومت به مرکز اسناد انقلاب اسلامی هستیم. صلاح فحص در ادامه با اشاره به این نکته که ملت‌های مسلمان معمولاً تاریخ‌شان را فراموش می‌کنند گفت: باید مدام هشدار وجود رژیم صهیونیستی را به فرزندان‌مان بدهیم. با این کتاب‌ها می‌توانیم دشمن اسرائیلی را معرفی کنیم ما نباید از مقاومت بگذریم و این مفهوم باید همیشه در ذهن بچه‌های ما باشد. از جنگ ۳۳‌روزه به بعد رژیم اسرائیل دیگر جرات تعرض و خراب‌کاری در لبنان را نداشته است و این نکته بسیار مهمی است.اگر ملت متحد نبود ما به پیروزی نمی‌رسیدیم، علت پیروزی وحدت جنبش امل و حزب‌الله است.  امام صدر می‌گوید بهترین روش مقاومت علیه دشمن اسرائیلی وحدت ملی است. اگر مردم با ما باشند می‌توانیم قوی‌تر باشیم مطمئن باشید اگر رژیم اسرائیل توسط نیروهای نظامی ما نابود نشود در آینده خود خودکشی خواهد کرد.

امام موسی صدر، بنیانگذار مقاومت در لبنان
 صفاءالدین تبراییان، مترجم این کتاب در این نشست گفت: ترس از تولد منحوس رژیم صهیونیستی آن‌ها سه رشته جنگ با اعراب انجام دادند در جنگ سال‌۱۹۴۸ اعراب شکست قطعی خورده و ۷۰۰هزار نفر فلسطینی آواره شدند، نتیجه جنگ 6روزه‌۱۹۶۷ نیز شکست حتمی اعراب و از دست رفتن بخش قابل توجهی از صحرای سینا و همچنین بلندی‌های جولان بود. جنگ رمضان‌۱۹۷۳ نیز معروف به جنگ اکتبر است با شکست قطعی اعراب همراه بود. این‌ها را مقایسه کنید با جنگ ۳۳روزه که برای اولین‌بار رژیم صهیونیستی نه از حکومت‌های عرب که از یک گروه قلیل شکست سنگینی خورد. از سال‌۱۹۴۸ تا ۱۹۷۳ دولت رژیم اسرائیل حدود ۳‌هزار تجاوز رسمی به کشور لبنان از زمین و دریا انجام داد. این ماهیت تجاوزکارانه این رژیم نامشروع را آشکار می‌کند. در عملیات‌۱۹۸۲ حدود ۱۵‌هزار لبنانی به شهادت رسیدند و ۳۲‌هزار نفر زخمی شدند. این عملیات صهیونیست‌ها منجر به آوارگی نیم میلیون لبنانی شد. در سال‌۱۹۸۳ یک اتفاق مهم رخ داد که مقر تفنگداران آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بیروت با ۲۴۱‌نفر تلفات منهدم شد. پس از آن عملیات مهمی علیه مقر سربازان فرانسوی صورت گرفت و این‌ها باعث شد تا رژیم صهیونیستی نیروهایش را از لبنان بیرون ببرد.
این پژوهشگر حوزه مقاومت در ادامه با اشاره به اینکه استراتژی آمریکا در منطقه حفظ امنیت رژیم اسرائیل است، گفت: سال‌۲۰۰۶ امنیت این رژیم مورد مخاطره قرار گرفت و رژیمی که مدام خود را فاتح می‌دانست و ادعا می‌کرد با تیم ورزشی‌اش نیز می‌تواند لبنان را تسخیر کند در موضع ضعف قرار گرفت. این در صورتی است که رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش ششمین قدرت هسته‌ای جهان هم بود. امام موسی صدر بنیانگذار مقاومت در لبنان است ایشان اگر امروز در منطقه حضور داشت به نظرم همان کاری را می‌کرد که سیدحسن نصرالله انجام می‌دهد و شهید چمران نیز اگر در قید حیات بود، تردیدی ندارم همان فعالیت‌های شهید قاسم سلیمانی را انجام می‌داد. تبراییان در ادامه با اشاره به اینکه رژیم اسرائیل در سال‌۲۰۰۶ از ۹۰‌درصد ذخایر مهمات خود استفاده کرد، گفت: کل نیروهای حزب‌الله در سال‌۲۰۰۶ سه هزار نفر بودند مقابل ۳۰‌هزار نیروی اسرائیلی. در این جنگ روزی ۱۶۰‌موشک به اسرائیل شلیک می‌شد و برای نخستین‌بار در تاریخ یک میلیون اسرائیلی آواره شدند، این در صورتی است که هدف این جنگ نابودی شیعیان بود. برخی نیروهای حزب‌الله فقط با یک کلاشینکف و کتاب مختصر مفاتیح‌الجنان می‌جنگیدند کرامات زیادی در آنجا اتفاق افتاد و سال‌۲۰۰۶ برای اولین‌بار رژیم اسرائیل در جنگ، خود درخواست آتش‌بس داد.

نشان دادن ارتباط ایران با جریان‌های مبارز لبنان
 در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به خروج  رژیم اسرائیل از جنوب لبنان در سال‌2006 و جنگ 33‌روزه گفت: اکنون جریان مقاومت به جریانی قوی و تاثیرگذار در منطقه تبدیل شده است که شاید چند دهه قبل رویای این تاثیرگذاری را هم نمی‌توانستیم متصور شویم.مقاومت با روحیه جهادی توانست رژیم صهیونیستی و آمریکا را در منطقه به انزوا برساند. جنگ ۳۳‌روزه نصرت تمام عیار الهی بود و حرکتی از جنس جنگ بدر بود. امروزه با گذشت سال‌ها از آن ایام اتفاقاتی که قبل، حین و بعد از جنگ رخ داد به دلایل مختلف از جمله فاصله زبانی بین مقاومت با جامعه داخل ایران ایرانیان از چند و چون این اتفاق بزرگ باخبر نشدند. ما در پژوهشکده انقلاب اسلامی تصمیم گرفتیم در سیاست خارجی به ترجمه بیشتر تمرکز کنیم تا بتوانیم مقاومت و ادبیات این حوزه را به فارسی‌زبانان منتقل کنیم. دو کتاب دیگر در این حوزه نیز به‌زودی منتشر خواهند شد. معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳‌روزه» گفت: امتیاز مهم این کتاب در همراهی دو رهبر اصلی جریان مقاومت است که در دو حوزه مختلف فعالیت چشمگیر داشتند، نخست در حوزه دیپلماسی و سیاسی به زعامت «نبیه بری» و «سیدحسن نصرالله» به‌عنوان نماد جهاد علیه صهیونیست‌ها. در این کتاب برای نخستین‌بار به ایرانیان ارتباط و اتحاد جنبش امل و حزب‌الله لبنان نشان داده شده است. دکتر تبراییان با درک عالی که از فضای لبنان دارند از عهده ترجمه این کتاب به خوبی برآمده‌اند.

 

منبع: روزنامه صبح نو

نظر بدهید