ناگفته‌های کربلا از زبان دوازده راوی
یکشنبه 09 شهريور 1399

ماه به روایت آه

ناگفته‌های کربلا از زبان دوازده راوی

آنچه این کتاب را از کتاب‌های دیگر متمایز کرده، راویانی است که برای بخش‌های مختلف انتخاب شده‌اند.

کتاب «ماه به روایت آه» داستانی اثرگذار، تاریخی و کمتر شنیده‌شده با هدف تبیین رشادت‌ها، فداکاری‌ها و وفاداری‌های حضرت عباس علیه‌السلام توسط ابوالفضل زرویی نصرآباد نوشته شده است.

نویسنده در این کتاب کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند.

آنچه این کتاب را از کتاب‌های دیگر متمایز کرده، راویانی است که برای بخش‌های مختلف انتخاب شده‌اند. از ام‌البنین، لبابه و عبیدالله که به ترتیب مادر، همسر و فرزند حضرت ابوالفضل علیه‌السلام هستند تا کزمان (غلام قاصدی که امان‌نامه‌ای در روز عاشورا برای حضرت ابوالفضل و برادرانش آورد) و سرجون (غلام یزید).

از دیگر جذابیت‌های این کتاب، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خوانندۀ فارسی‌زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می‌کند.

 ازآنجاکه آموزگار ادبِ عباس سلام‌الله‌علیه، مادرش حضرت ام‌البنین است، در معرفی این شخصیت بزرگ اهتمام خاصی صورت گرفته است. از جمله نقلی از لبابه همسر حضرت ابوالفضل سلام‌الله‌علیه: «وقتی همسرم عباس با لبخند از سختگیری‌های مادرش در تربیت فرزندان می‌گفت که مادرش نخستین مربی شمشیرزنی و تیراندازی او و برادرانش بوده، نمی‌توانستم به خود بقبولانم که این فرشته مجسم و این تندیس بی‌نقص لطافت و زنانگی نسبتی با شمشیر و کمان داشته است.»

بخش پایانی کتاب غمنامه عبیدالله، فرزند حضرت عباس سلام‌الله‌علیه در سوگ پدر است؛ دلیل اینکه چرا او در واقعۀ کربلا همراه کاروان نبوده است.

کتاب « ماه به روایت آه» یکی از یازده کتابی است که در طرح «سفیر حسین» در مساجد و هیئات معرفی و ترویج خواهد شد. گفتنی است این کتاب را می‌توانید از کتاب‌فروشی‌های جبهۀ فرهنگی انقلاب و یا نرم‌افزار کتابیکا تهیه کنید.

 

نظر بدهید