فرصتی که از دست رفت
دوشنبه 07 مهر 1399

فرصتی که از دست رفت

صالحی حمایت از ناشران را برای برون‌رفت از این بحران، راهکار مسئله دانست و گفت: «ناشران را باید به سه دسته تقسیم کرد و بر اساس نیازهای هر دسته، بسته‌های حمایتی تعریف کرد.»

حسین صالحی، مدیر نشر احیاء کتاب، با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر بازار نشر گفت: «عمدۀ مشکلات موجود در بازار نشر، مربوط به کج‌سلیقگی و سوءمدیریت ارکان دولتی و نیمه‌دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها و... است که هرکدام برای کمک به بازار نشر راه‌اندازی شده‌اند. حال و روز صنعت نشر سردرگم بود و مسیر خود را به‌سختی طی می‌کرد. اکنون نیز با ضربه‌های سختی تقریباً زمین‌گیر شده است.»

ضربۀ سخت تعطیلی نمایشگاه کتاب و قرآن بر پیکر صنعت نشر

صالحی با بیان اینکه در سه‌ماهۀ آخر هر سال، به میزان چشمگیری گردش مالی در بازار نشر ایجاد می‌شد، بیان کرد: «متأسفانه در سال گذشته این شور و حرارت در بازار کتاب دیده نشد. همچنین نباید از ضربۀ تعطیلی نمایشگاه کتاب و قرآن غافل شد. هرساله میلیاردها تومان گردش مالی در دو نمایشگاه یادشده، رکود موجود در بازار نشر را جبران می‌کرد؛ اما متأسفانه با برگزارنشدن این نمایشگاه، صدمۀ بزرگ و شکاف سختی در نشر ایجاد شد که ترمیم آن به‌سادگی ممکن نخواهد بود. در واقع، این اتفاق بزرگ‌ترین خسارت در صنعت نشر کشور را رقم خواهد زد.»

مدیر نشر احیاء کتاب با بیان اینکه عبور از این بحران در کوتاه‌مدت میسر نخواهد بود، ادامه داد: «علاوه بر خسارت ناشران، باید به مسائلی چون تعدیل نیروی انسانی و مشکلات صنایع جانبی نشر مانند چاپخانه‌ها، لیتوگرافی‌ها و صحافان اشاره کرد که بخش عمدۀ صنعت نشر را تشکیل می‌دهد. البته فروشگاه‌های مجازی و صداوسیما در این مسیر قدم‌هایی برداشتند؛ اما به نظرم حجم این اقدامات متناسب نبود.»

نوروز؛ فرصت طلایی ازدست‌رفته برای بازار کتاب

وی با تأکید بر نبود تحرک و پویایی در نهادهای بالادستی عنوان کرد: «در طول مدت تشکیل ستاد ملی کرونا، اساساً در خصوص مشکلات نشر صحبتی به میان نیامد و این نشان‌دهندۀ نداشتن تحرک و پویایی نهادهای بالادستی است. ایام نوروز، فرصت طلایی برای گردش مالی در صنعت نشر بود که از دست داده شد. این در صورتی است که در همین مدت، اکثر اصناف که برخی از مراکز آلوده هستند، به فعالیت خود ادامه دادند. در واقع، با تعطیلی پاساژهای شلوغ کتاب‌فروشی در تهران و قم و مشهد، سایر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانستند به‌راحتی به فعالیت خود ادامه دهند.»

صالحی حمایت از ناشران را برای برون‌رفت از این بحران، راهکار مسئله دانست و گفت: «ناشران را باید به سه دسته تقسیم کرد و بر اساس نیازهای هر دسته، بسته‌های حمایتی تعریف کرد. برای ناشران ضعیف که در سال 5 تا 10 عنوان کتاب منتشر می‌کنند، باید مشوق‌هایی نظیر اعطای سهمیۀ کاغذ بر اساس تولید در نظر گرفت. همچنین می‌توان ناشران متوسط و قوی را که در این وضعیت و با برگزارنشدن نمایشگاه کتاب، حجم زیادی از کتاب‌هایشان در انبارها رسوب کرده است، با اعطای وام‌های 5 تا 7ساله، سهمیۀ کاغذ و افزایش خرید کتاب توسط ارشاد و نهاد کتابخانه‌ها حمایت کرد.»

تلفیق نمایشگاه کتاب و لوازم‌التحریر در شهریور

وی همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب در شهریور را برای عبور از بحران صنعت نشر پیشنهاد کرد و گفت: «با توجه به تداوم مسئلۀ کرونا در کشور تا خرداد، می‌توان به برگزاری نمایشگاه در شهریور، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی فکر کرد. در صورت یک برنامه‌ریزی صحیح، مخاطبان قطعاً از برگزاری دو نمایشگاه کتاب و لوازم‌التحریر در کنار هم استقبال خواهند کرد و خسارات ناشران تا حدی جبران خواهد شد.»

نظر بدهید