کتابی که می‌گوید انقلاب اسلامی چگونه در اردبیل پا گرفت
یکشنبه 02 آذر 1399

انقلاب اسلامی در اردبیل

کتابی که می‌گوید انقلاب اسلامی چگونه در اردبیل پا گرفت

کتاب «انقلاب اسلامی در اردبیل» همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «انقلاب اسلامی در اردبیل» همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

این اثر می‌کوشد تا فرایند شکل‌گیری، پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی در استان اردبیل را بررسی کند.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:

«بی‌تردید فهم انقلاب اسلامی و تلاش برای حفظ آرمان‌ها و تحقق اهداف آن نیازمند فهم چرایی و چگونگی تحقق آن است. فهم این مهم نیز نیازمند شناخت روند مبارزاتی مردم سهیم در این مسیر است تا امکان شناخت و استمرار این آرمان‌ها در ابعاد ملی و محلی فراهم آید. اردبیل از جمله کانون‌های مهم و تاثیرگذار انقلاب اسلامی ایران بوده است. در این پژوهش تلاش شده است تا انقلاب اسلامی در اردبیل از دریچه‌ اسناد، مدارک و مصاحبه با افراد فعال محلی در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.»

این کتاب در هشت فصل به روایت تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل می‌پردازد. گرچه شروع مباحث در اردبیل از فصل پنجم کتاب آغاز می‌شود اما شناخت پیشینه‌ حرکت اسلامی در این شهر مهم مذهبی ایجاب می‌کرد وضعیت آن از مشروطه تا شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار گیرد.

فصل اول کتاب به پیشینه نام و تاریخ مختصر اردبیل از ادوار کهن تا جنبش مشروطه می‌پردازد. در این فصل نقش خاندان شیخ صفی در رسمیت‌یافتن تشیع مورد اشاره قرار گرفته است. در فصل دوم روایت تاریخی اردبیل از انقلاب مشروطه تا سقوط رضاشاه را دربر می‌گیرد.

در فصل سوم حوادث تاریخی اردبیل از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ بررسی شده است. از آنجایی که از این مقطع اسناد زیادی، که اغلب منتشر نشده‌اند، در دسترس بود قدری به تفصیل سخن گفته‌ایم. در فصل بعدی تحولات روی داده در اردبیل از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۹ مورد توجه بوده است.

در فصل پنجم به بررسی فعالیت‌های صورت گرفته در اردبیل از شروع نهضت اسلامی تا تبعید امام خمینی پرداخته‌ایم. فصل ششم به مقطع مهم نهضت اسلامی به مقطع مهم نهضت اسلامی در اردبیل در ایام تبعید امام خمینی می‌پردازد. در این دوره نسبتاً طولانی علمای مجاهد و مبارزان انقلابی با فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی جریان نهضت را علی‌رغم سرکوب و اختناق زنده نگاه داشتند.

فصل هفتم کتاب فراز مهم تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل را از اوج‌گیری نهضت اسلامی با شهادت حاج‌آقا مصطفی تا رمضان ۱۳۵۷ را مورد بررسی قرار می‌دهد. موضوع فصل هشتم دوران انقلاب اسلامی در اردبیل است که از مهرماه تا تثبیت انقلاب را شامل می‌شود. در ادامه‌ اسناد و تصاویر، گاهشمار هم ضمیمه شده است.

کتاب «انقلاب اسلامی در اردبیل» به قلم رجب ایزدی و رحیم نیکبخت در ۶۳۶ صفحه به قیمت ۸۶ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شد.

علاقمندان برای تهیه این کتاب، ضمن رجوع به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، می‌توانند به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند.

شایان ذکر است، این کتاب تا ۱ آذرماه، به مناسبت هفته کتاب با ۲۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد.

نظر بدهید