پای مردم را به قصه باز کنیم
چهارشنبه 24 دي 1399

پای مردم را به قصه باز کنیم

اگر می‌خواهیم آن حماسه‌ها را که تا کنون گفته نشده است در جامعه مطرح کنیم، باید مردم را دخیل کنیم. وقتی پای مردم به این قصه وارد شود، همان فتح‌الفتوح اتفاق خواهد افتاد و این صدبرابری‌شدن تحقق پیدا خواهد کرد.

دفاع مقدس سرشار از حماسه‌ها و شکوه مردم این سرزمین است. معتقدم کسانی که حماسه‌های دفاع مقدس را آفریده‌اند، باید روایتگر این حماسه باشند و حتی مدیریت روایت این دوره را بر عهده بگیرند و برای جامعه بازگو کنند. ما از آموزه‌های دفاع مقدس مفاهیمی درک کرده‌ایم که امروز می‌‌توانند الهام‌بخش ما باشند. برای مثال در سال اول جنگ، مدیریت جنگ تقریباً دست دولت و سازمان‌ها بود. در آن مقطع یک‌ساله، سازمان‌های دولتی و ارتش درگیر جنگ بودند که موفقیت زیادی به دست نیاوردند. بعد از آنکه بنی‌صدر عزل شد، طی یک سال مردم وارد جنگ شدند و در تمام سطوح جنگ نیز حضور داشتند؛ از حسن باقری که به‌عنوان یک خبرنگار وارد جنگ شد تا آن‌هایی که پشتیبانی جنگ را انجام می‌دادند. در یک سال، چهار عملیات مهم و بزرگ انجام دادیم که از مهم‌ترین اتفاقات جنگ بود. در واقع، مردم وارد جنگ شدند که این اتفاقات افتاد. پس از عزل بنی‌صدر، سپاه و عناصری از ارتش با شعار «خمینی روح خدا، فرمانده کل قوا» در دارخوین عملیاتی انجام دادند و بعد، عملیات شکست حصر آبادان، بعد فتح‌المبین و بعد هم بیت‌المقدس انجام شد و نقش مردم در این عملیات‌ها بی‌بدیل بود. ما از آموزه‌های دفاع مقدس آموخته‌ایم که هرجا مردم آمدند، ما توانستیم فتح‌الفتوح کنیم. الان هم اگر می‌خواهیم آن حماسه‌ها را که تا کنون گفته نشده است در جامعه مطرح کنیم، باید مردم را دخیل کنیم. وقتی پای مردم به این قصه وارد شود، همان فتح‌الفتوح اتفاق خواهد افتاد و این صدبرابری‌شدن تحقق پیدا خواهد کرد.

از سویی دیگر، برای عملیاتی‌شدن این مطالبه باید به علمداران مراجعه کرد. ما زمان جنگ، در هر منطقه، شهر، روستا و حتی محله‌ها، علمدار و فرماندهی داشتیم که توانستند روحیه ایجاد کنند و موفقیت‌های جنگ را بیافرینند. الان هم اگر بخواهیم آن حماسه رخ بدهد، باید سراغ فرمانده و علمدار هر بخش و منطقه و روستا برویم و یک نهضت ثبت و تولید آثار دفاع مقدس راه بیندازیم. در این مسیر، از سطوح بالای نظام تا پایین‌ترین رده‌ها، باید در این قصه با انگیزه وارد شوند. لذا به نظرم برای استخراج این گنج‌ها از دل میدان دفاع مقدس، باید یک قرارگاه مردمی نهضت ثبت و تولید آثار تأسیس کنیم و از علمداران و همان‌ها که حماسه آفریدند، بخواهیم حماسه‌ها را روایت کنند. در قدم بعدی، برای آینده هم باید علمدارانی تربیت شوند که می‌توانند اهالی قلم و رسانه باشند. این‌ها می‌توانند در استخراج و ترویج این گنج‌ها نقش ایفا کنند. ساختارها هم باید بیایند با نگاهی مردمی به این اتفاق بپیوندند و استخراج آثار دفاع مقدس در همۀ حوزه‌هایش آغاز شود.

 

نویسنده: حسین کاجی

نظر بدهید