داستانی عاشقانه در دوره حیات امام کاظم(ع)
شنبه 09 اسفند 1399

مرثیۀ ابوعتا

داستانی عاشقانه در دوره حیات امام کاظم(ع)

«مرثیه ابوعتا»؛ داستان عاشقانه‌ای است در دل تاریخ. محمدی در این اثر تلاش کرده از رهگذر داستان، نگاهی بیندازد به سبک زندگی و منش اخلاقی امام کاظم(ع).

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، کتاب «مرثیه ابوعتا»، به قلم سعید محمدی، به تازگی توسط انتشارات دفتر نشر معارف روانه کتابفروشی‌ها شد. این اثر که در قالب یک داستان تاریخی نوشته شده است، تلاش دارد به بخشی از زندگی امام کاظم(ع) و زمانه ایشان از این منظر بپردازد.

کتاب محمدی داستان مردی به نام «ابوعتا» و عشق او به دختر هارون را روایت می‌کند. ابوعتا جوان ایرانی تبار و شاعری چیره دست معاصر با امام کاظم علیه السلام بود که به سبب استعداد ذاتی‌اش به دربار هارون راه یافت. او عاشق «نعیمه»، دختر یکی از امرای دربار شد، اما به سبب نداشتن جایگاه ویژه و ثروت، در رسیدن به عشقش ناکام ماند.

ابوعتا قید و بندی نداشت و زبان صریح و برّانی داشت؛ همین هم باعث شد مغضوب هارون شده و به زندان بیفتد. او در این زمان در زندان با امام کاظم علیه السلام آشنا می‌شود و اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که زمینه‌ساز تحول و دگرگونی روحی او می‌شود. آشنایی با وجود مبارک اما کاظم(ع) و کراماتی که از حضرت می‌بیند، زمینه دگرگونی فکری و روحی او را فراهم می‌کند و این آغازی برای زندگی و تولدی دوباره است برای ابوعتا؛ چرا که عشق زمینی او در همراهی با امام(ع) و آشنایی با معارف اهل بیت(ع) به عشقی آسمانی بدل می‌شود.   

 

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «اشک از دیدگان ابوعتا جاری شد. سندی بن شاهک با عجله از پله‌ها پایین آمد و به سمت سیاه‌چال رفت. از آن قسمت نمی‌توانست چیزی ببیند. سندی بن شاهک که داخل شد، فقط صدای تازیانه‌ها و ناسزاهای رکیکی را که می‌داد، شنید. صدای مناجات قطع شده بود و سفیر تازیانه‌ها فضا را می‌شکافت.

عقب رفت. نشست و به دیوار تکیه داد. پس از لحظاتی، سندی بن شاهک از سیاه‌چال خارج شد و از زندان بیرون رفت. دیگر صدای مناجات نمی‌آمد. دلش گرفت. هدفش از زندان افتادن، فقط ملاقات با موسی بن جعفر بود.»

محمدی پیش از این با آثار متعددی همچون «گلوله برفی که راه افتاد»، «نذر نصرانی» و «مأموریت در قصر» برای مخاطبان علاقه‌مند به داستان نام شناخته شده‌ای بود.

دفتر نشر معارف کتاب «مرثیه ابوعتا» را در 124 صفحه و در هزار و 500 نسخه در دسترس علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار داده است. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.

نظر بدهید