افزایش کتاب‌های تجدید چاپی در اسفند
سه شنبه 24 فروردين 1400

افزایش کتاب‌های تجدید چاپی در اسفند

آمارهای نشر حکایت از افزایش شمار کتاب‌های تجدید چاپی در اسفند ماه سال گذشته دارد،‌ ماهی که متوسط شمارگان کتاب‌های ادبیات آن به ۸۰۰ نسخه رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم،  بر اساس آمارهای موجود در وبسایت خانه کتاب در ماه پایانی سال گذشته شش هزار و ۷۵۱ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد ۴۷۷۳ عنوان تالیف و ۱۹۷۸ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی پنج هزار و ۳۷۳ عنوان و ناشران شهرستانی تنها ۱۳۸۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

در میان شش هزار و ۷۵۱ عنوان کتاب منتشر شده در اسفند سال ۹۹ شمار کتاب‌های چاپ اول سه هزار رو ۹۰۲ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 2 هزار و ۸۹۴ عنوان بوده است.

ادبیات در صدر فهرست پرشمارترین عناوین منتشره اسفند قرار دارد،‌ در این حوزه هزار و ۳۲۲ عنوان کتاب منتشر شده است که ۹۷۶ عنوان تالیفی و ۳۴۶ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول ۸۸۴ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴۳۸ عنوان است. 

متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات ۸۰۰ نسخه است و متوسط قیمت نیز ۴۴ هزار تومان اعلام شده است.

پس از ادبیات کودک و نوجوان کمک آموزشی علوم عملی و علوم اجتماعی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند، کلیات با ۶۳ عنوان کتاب آخرین در آخرین صدر جدول قرار گرفته است.

بعد از ادبیات گروه کودک و نوجوان پرکارترین رده در حوزه نشر در اسفند ماه بوده است،‌ ناشران کودک و نوجوان با هزار و ۹۹۵ عنوان کتاب بعد از ادبیات پیشتاز هستند،‌ از این تعداد ۶۳۷ عنوان کتاب تالیف و  ۴۵۸ عنوان ترجمه بوده است. خوشبختانه روند تالیف در حوزه کودک و نوجوان بر خلاف ماه‌های گذشته در اسفند بر ترجمه پیشی گرفته است.

ناشران تهرانی ۹۷۶ و ناشران شهرستانی تنها ۱۲۹ عنوان کتاب کودک و نوجوان منتشر کرده‌اند،‌ شمار کتاب‌های چاپ اول  کودک و نوجوان ۴۷۸ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۶۱۷ عنوان بوده است. متوسط شمارگان کتاب های کودک و نوجوان در اسفندماه ۱۹۰۰ نسخه بوده است و متوسط قیمت کتاب کودک و نوجوان نیز  ۲۴ هزار تومان اعلام شده است. شمارگان متوسط کل کتاب‌های منتشر شده ۱۳۳۰ نسخه بوده است و متوسط قیمت نیز ۵۰ هزار تومان بوده است.

 قیمت کتاب در سال ۹۹ با توجه به توزیع کاغذ یارانه‌ای نسبت به سال‌های گذشته چندان افزایشی نداشته است، اما شمارگان کتاب در سال ۹ با کاهش مواجه شده است.در مجموع در سال ۹۹ بالغ بر ۸۸ هزار عنوان کتاب منتشر شده است که این تعداد در سال ماقبل از آن ۱۰۵ هزار و ۴۸۸ عنوان بوده است.

 

برچسب‌ها: آمار نشر
نظر بدهید