ضرورت تولید کاغذ داخلی و خروج از وابستگی
سه شنبه 21 ارديبهشت 1400

ضرورت تولید کاغذ داخلی و خروج از وابستگی

با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به فضای انتخابات هستیم، به نظر نمی‌رسد دولت فعلی در این مدت کوتاه فرصتی برای اقدامات جدی داشته باشد، اما امیدوارم در دولت‌های بعدی شاهد تغییراتی باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری قدس،  سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت کاغذ به عنوان یک کالای استراتژیک و تاکید بر اهمیت تولید داخلی عنوان کرد: کاغذ در بحث صنایع کشورهای مختلف به عنوان  یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و حتماً لازم است ما نیز نگاهی استراتژیک به آن داشته باشیم و بتوانیم در حد مصارف مورد نیاز خودمان آن را تولید کنیم؛ به گونه‌ای که از این وابستگی خارج شده و در شرایط خاص دچار بحران جدی نشویم.

وی در ادامه افزود: به نظرم این اصلی‌ترین اقدامی است که باید صورت بگیرد و طبیعتاً کاری با این وسعت از عهده افراد و بخش‌های خصوصی برنمی‌آید و حتماً دولت‌ها باید از آن حمایت کنند و این وضعیت را به سامان برسانند.

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به فضای انتخابات هستیم و به نظر نمی‌رسد دولت فعلی در این مدت کوتاه فرصتی برای اقدامات جدی داشته باشد، گفت: هرچند که بحث کاغذ، اتفاق جدیدی نیست و طی سالیان گذشته درباره مشکل کاغذ صحبت‌هایی شده بود و دولت نیز در جریان بوده اما بعید است در این دوره دیگر فرصتی باشد که اتفاق مثبتی در حوزه کاغذ رخ دهد؛ اما امیدوارم در دولت‌های بعدی شاهد تغییراتی باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شبهاتی که پیرامون برپایی نمایشگاه مجازی کتاب و مصرف کاغذ مطرح می‌شود، تأکید کرد: شاید این نگاه وجود داشته باشد که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و برپایی طرح‌های فصلی به التهاب بازار ناشر دامن زده باشد اما بعید است برپایی نمایشگاه‌های مجازی و تخفیف‌های فصلی باعث تقاضای جدی مصرف کاغذ شده باشند؛ در واقع افزایش قیمت دلار و تأخیر در ترخیص کالاهای مانده در گمرک از جمله کاغذ و مقوا باعث التهاب نشر شده و برپایی نمایشگاه و خرید آنقدری نبوده که ناشران را مجبور به چاپ مجدد کند. ضمن این که ناشران با توجه به عدم برپایی نمایشگاه فیزیکی، بیشتر از موجودی خود نیاز مخاطب را تامین کردند.

حسینی در ادامه و در پاسخ به اینکه رفع تحریم‌ها تا چه حد م‍ی‌تواند به تسهیل جریان واردات کاغذ و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای تهیه کاغذ داخلی کمک کند، تصریح کرد: به عقیده من هر مانعی که از سر راه نشر برداشته شود و باعث شود دولت امکانات بیشتری برای صنعت نشر فراهم کند طبیعتاً باعث بهبود شرایط می‌شود و قابل توجه است. بنابراین از این جهت می‌توان به برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان گام مهمی در بهبود وضعیت صنعت نشر امیدوار بود.

این فعال نشر در پایان گفته‌های خود در پاسخ به جایگزینی نشر الکترونیک به جای نشر چاپی در شرایطی که با بحران کاغذ مواجه‌یم، خاطرنشان کرد: هر زمان بحث نشر دیجیتال مطرح می‌شود یاد جمله معروفی از مقام معظم رهبری می‌افتم که همیشه در ذهن من است. ایشان می‌گویند «هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند» و حس و انگیزه‌ای که در کتاب کاغذی است در نشر الکترونیکی وجود ندارد، هرچند نشر دیجیتال می‌تواند مکمل و بستر جدیدی برای انتقال محتوا باشد اما نمی‌تواند جایگزین قطعی کتاب باشد. در حالی که با توجه به تغییرات در علم و فناوری می‌توان از مواد جایگزینی به جای کاغذ و یا در تولید کاغذ استفاده کرد، مانند استفاده از تفاله نیشکر و یا کاغذهای سنگی که به طور محدود در داخل تولید می‌شود.

اما در نهایت نشر الکترونیک و چاپی می‌توانند همانند دو بال باشند که با هم بهتر حرکت کنند. فراموش نکنیم نشر الکترونیک (صوتی و خوانشی) اقبال خوبی دارد اما در کنار نشر چاپی باید آن را پی گرفت و نباید نشر چاپی را حذف کرد.

نظر بدهید