سخنرانی شهید دیالمه در «قضا و قدر» منتشر شد
چهارشنبه 05 خرداد 1400

قضا و قدر

سخنرانی شهید دیالمه در «قضا و قدر» منتشر شد

کتاب «قضا و قدر» از سری مجموعه ضابطه حرکت بر صراط مستقیم شامل سخنرانی مشهید عبدالحمید دیالمه منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایکنا، کتاب «قضا و قدر» از سری سخنرانی‌های شهید دکتر عبدالحمید دیالمه با عنوان «ضابطه حرکت بر صراط مستقیم» به همت نشر معارف منتشر شد.   این کتاب در ۱۰۸ صفحه و با قیمت ۱۵ هزار تومان به چاپ رسیده و هم اکنون در فروشگاه‌های پاتوق کتاب و کتابفروشی‌های جبهه فرهنگی انقلاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

شهید دکتر عبدالحمید دیالمه با استفاده از آیات و روایات متعدد و فراوان درباره قضا و قدر به زیبایی توانسته آن را روشن کند. او در مجموعه سخنرانی‌های خود با عنوان ضابطه حرکت بر صراط مستقیم شناخت قضا و قدر را یکی از مهمترین ضابطه‌ها در این مسیر می‌داند و آن را براساس دغدغه و فهم عمیقی که از مسائل دینی داشته بیان می‌کند. دکتر دیالمه که در بحبوحه انقلاب حرکت و شتاب مردم در رشد سیاسی را نامتوازن با رشد گام به گام و کُند دینی آن‌ها می‌دید سیاست‌زدگی را یکی از آسیب‌های همین عدم توازن می‌داند؛ لذا تمام تلاش خود را در تدوین مفاهیم صحیح دینی و نقد افکار و اندیشه‌های التقاطی و انحرافی انجام می‌دهد که کتاب قضا و قدر یکی از آن‌هاست که بعد از گذشت چهل سال از شهادتش هنوز این پیام‌ها مورد نیاز نسل جوان امروز است.

 

در مقدمه کتاب آمده است: قضا و قدر یکی از مهمترین مسائل اسلام است که هر مسلمان باید در مورد آن بداند و شهید دیالمه با بینش عمیقی که نسبت به مسائل دینی داشت، در مورد آن به سخنرانی پرداخته و آن سخنرانی‌ها به صورت کتاب تدوین شده است. همراه با آن، کتاب «آزادی چیست» از همین مجموعه نیز منتشر شده است.

در بخشی از آن می‌خوانیم: «امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به هنگام بیان مفهوم قدر، پیچیدگی و مشکل بودن آن را بیان می‌فرماید که راه، راه بسیار تاریکی است. این راه را نپیمایید و از آن به دریای ژرف تعبیر می‌فرماید و از ما می‌خواهد در آن غوطه‌ور نشویم و قضا و قدر را از جمله اسرار الهی بر می‌شمارد و توصیه می‌فرماید، برای فهم آن خودتان را به تکلف و زحمت نیندازید.

 

البته زمانی که در مورد آن توضیح بیشتری ارائه کردیم، روشن خواهد شد که کلام امام (ع) به این معنی نیست که ما هیچ راهی به فهم دقیق این واژه‌ها نداریم؛ بلکه به این مفهوم است که تنها با استفاده از آیات قرآن و راهنمایی‌های عترت (ع) و مدد گرفتن از روایات، می‌توانیم این مفاهیم را درک کنیم.» 

نظر بدهید