به عقب برنمی‌گردیم!
چهارشنبه 09 تير 1400

به عقب برنمی‌گردیم!

دهۀ نود شمسی، یکی از دهه‌های مهم صنعت نشر است؛ دهه‌ای که از سال‌های ابتدایی‌اش، رویش و شکوفایی ناشرانی را شاهد بودیم که در سال‌های قبل، رویای آن را در سر می‌پروراندیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، دهۀ نود شمسی، یکی از دهه‌های مهم صنعت نشر است؛ دهه‌ای که از سال‌های ابتدایی‌اش، رویش و شکوفایی ناشرانی را شاهد بودیم که در سال‌های قبل، رویای آن را در سر می‌پروراندیم. هنوز فاصلۀ زیادی نگذشته است از روزهایی که جبهۀ فرهنگی انقلاب در حوزۀ کتاب، سهم بسیار اندکی از بازار را داشت و کتاب‌هایش را در فقدان راه‌های ارتباطی با ناشر، باید با هزار زحمت به دست می‌آوردی. اگر نبود نوشته‌ها و کتاب‌های سیدمهدی شجاعی و سعید عاکف و چند کتاب خوبی که حوزۀ هنری منتشر کرده بود، به‌راحتی می‌توانستی بگویی جبهۀ فرهنگی متعهد به انقلاب و ارزش‌هایش، در حوزۀ کتاب حرف خاصی برای گفتن ندارد. این‌ها را نمی‌گویم که زحمات فعالان و دغدغه‌مندان حوزۀ نشر در دهه‌های گذشته را نادیده بگیرم. بله، بودند افرادی که به‌واسطۀ دغدغه‌ای که ناشی از درد دین و انقلاب بود، وارد حوزۀ نشر شده بودند؛ اما اگر پای سخنانشان بنشینی، ساعت‌ها از رنج تنهایی و غربت نگاه ارزشی در فضای فرهنگی کشور و دستگاه‌های آن خواهند گفت. اما دهۀ نود را با وجود تمام بی‌مهری‌ها و بی‌اعتنایی‌هایی که از طرف دستگاه‌های مسئول در حوزۀ فرهنگ به ناشران متعهد به ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی شد، باید دهۀ شکوفایی و رشد ناشران جبهۀ انقلاب دانست؛ آن هم در شاخه‌های مختلف حوزۀ نشر. حالا دیگر ناشران جبهۀ فرهنگی وضعیتی متفاوت دارند و از گوشۀ عزلت کوچۀ حاج‌نایب و کتاب‌فروشی‌های قم خارج شده‌اند و همراه مردم در اقصانقاط کشور در حال فعالیت هستند.

این ناشران به تنوع محصولات، کیفیت آثار تولیدشده، کتاب‌سازی حرفه‌ای و مطلوب، ارتباط با مخاطب و بودن در دسترس او اهمیت می‌دهند؛ ناشرانی که در دورۀ تبلیغات شدید دشمن برای بزک‌کردن چهرۀ پهلوی، دست به دست هم می‌دهند و مقابل این هجمۀ فرهنگی‌سیاسی، آثار متعددی را در حوزۀ داستان، مستندنگاری و کودک و نوجوان تولید می‌کنند؛ دغدغه‌مندانی که با علم به وجود سختی‌های زیاد این مسیر، چراغ کتاب‌فروشی‌ها را در گوشه‌گوشۀ این کشور روشن می‌کنند و برای نگهداری آن خون‌دل‌ها می‌خورند. در این دهه بود که اهالی رسانه، جدی‌تر به پیوند بین «کتاب و رسانه» اندیشیدند و در خبرگزاری‌های رسمی، رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها ورود مؤثری پیدا کردند. در این دهه بود که توجه به روایت جنگ و دفاع مقدس اهمیت پیدا کرد و حالا در نقطه‌ای ایستاده‌اند که فرماندهی میدان، توقع صدبرابری‌کردن این تولیدات را دارد. گزاف نیست اگر بگویم نشر جبهۀ انقلاب در این دهه به نقطۀ بلوغ خود رسیده و مسیرش را پیدا کرده است؛ اما حتماً این به آن معنا نیست که نشر جبهۀ انقلاب ضعف ندارد و عاری از هرگونه اشتباه است. رسیدن به بلوغ یعنی ابتدای تلاش و کار برای ساختن آیندۀ مطلوب و ایدئال و اصلاح روندهای غلط. آنچه در این بین اهمیت پررنگی دارد، گم‌نشدن راه و مسیری است که با تلاش زیاد و کوشش فراوان دسته‌جمعی نشر جبهۀ انقلاب به دست آمده است. از طرفی، برنامه‌ریزی برای حفظ و ارتقای نشر جبهۀ انقلاب و آسیب‌شناسی‌های این حوزه از دیگر مقولات مهمی است که باید مدنظر باشد. اگر این شد، دیر نخواهد بود که جریان غالب فرهنگی کشور در حوزۀ کتاب، برخاسته از فرهنگ اسلام ناب و انقلاب خواهد شد، ان‌شاءالله.

نظر بدهید