«تجلی عبودیت در واقعه کربلا» روانه بازار  شد
شنبه 23 مرداد 1400

تجلی عبودیت در واقعه کربلا

«تجلی عبودیت در واقعه کربلا» روانه بازار شد

«تجلی عبودیت در واقعه کربلا»؛ مجموعه‌ای تدوین‌یافته از برخی آثار مکتوب و معتبر درباره حرکت امام حسین(ع)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر،  موسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «تجلی عبودیت در واقعه کربلا» اثر ابوالفضل وحیدی صدر را به مناسبت ایام محرم الحرام روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

امروزه اگر کسی بخواهد برای بررسی نحوه‌ی حرکت حضرت سیّدالشهدا(ع) از مدینه تا کربلا، و چگونگی شهادت آن پیشوای کائنات، به کتب مقاتل و آثار تاریخی مورّخان شیعه و غیر شیعه رجوع کند، بی شک با اختلافات بسیاری در نقل اسامی و وقایع، و جابجایی فراوان در نقل اتفاقات مربوط به واقعه عاشورا، روبرو می‌شود. در این پ‍‍‍‍ژوهش مؤلف تلاش دارد تا با جمع آوری برخی از آثار مکتوب و مقایسه‌ آن‌ها با یکدیگر و ریشه‌یابی اختلافات و رفع آن‌‌‌ها، اطلاعات دقیق تری از این واقعه را به دست آورد و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

ساختار کتاب

کتاب پیش‌رو واقعه کربلا را به طور مفصل در هفت فصل مورد بررسی قرار می‌دهد که عناوین فصول عبارتند از:

فصل اول: آن چه در مدینه گذشت و آغاز سفر الهی حضرت سیدالشهدا(ع)

فصل دوم: پیمان شکنی کوفیان و سرکوب شیعیان

فصل سوم: آن چه در مکه گذشت و خروج حضرت سیدالشهداء(ع)‌به سمت عراق

فصل چهارم: آنچه در کربلا تا سحرگاه عاشورا واقعه شد.

فصل پنجم : وقایع عاشورا و شهادت اصحاب حضرت سیدالشهدا(ع)

فصل ششم: شرح جانبازی حضرت سیدالشهداءو اهل بیت گرامی او(ع)

فصل هفتم: پس از شهادت

ویژگی اثر

این کتاب مجموعه‌ای تدوین‌یافته از برخی آثار مکتوب و معتبر درباره حرکت امام حسین (ع) و واقعه کربلاست و نویسنده با مقایسه آن آثار با یکدیگر و ریشه‌یابی اختلافات و رفع آنها، واقعه کربلا را به زبانی ساده و مستند بیان کرده است.

این مقتل به تمامی جزئیات این سفر نظر دارد و آن را به سبک گزارش تاریخی و با ذکر اتفاقات به صورت پی‌درپی نقل کرده است.

از ویژگی‌های دیگر کتاب می‌توان به سادگی بیان و گزارشی بودن آن اشاره کرد. همچنین منابع و مستندات مطالب در پانوشت‌های کتاب ذکر شده است.

برشی از متن کتاب

نویسنده در صفحه 175 از کتاب با عنوان آنچه در مکه گذشت از وساطت بنی هاشم از منصرف کردن سفر امام حسین علیه السلام به کوفه می آورد و در ادامه چنین می نویسد:

خیرخواهی برادر امام

محمد بن حنفیه به محض شنیدن این خطبه، نزد امام شرفیاب شد و عرضه داشت: «ای برادر! تو از حیله و مکر کوفیان آگاهی، و خوب می دانی که پیش از این با پدر و برادرت چه کرده اند. اینک می ترسم که با تو نیز به همان شیوه رفتار کنند. اما اگر در مکه اقامت فرمایی، گمان می کنم که از همگان عزیز تر و محفوظ تر باشی.»

امام فرمود: «ای برادر! بیم آن دارم که مأموران یزید، به طور ناگهانی مرا در حرم به قتل برسانند و به سبب من، حرمت خانه ی خدا شکسته گردد.»

محمد عرض کرد: «اگر از اقامت در مکه بیمناکی، به یمن سفر کن، و یا در بیابانی ساکن شو که برای تو مکانی امن محسوب می شود و هیچ کس را یارای دستر بر تو نخواهد بود.» امام فرمود: «امشب بر روی سخن تو تأمل می کنم.»

پاسخ امام

بامدادان، حضرت سیدالشهدا آمادهی سفر شد، و خبر آغاز این مسافرت به اطلاع محمد بن حنفیه رسید. او دوان دوان خود را به امام رسانید، و در حالی که مهار ناقه ی آن حضرت را در دستانش می فشرد، عرضه داشت: «ای برادر! تو با من وعده کرده بودی که حاجت مرا مورد دقت و تفکر قرار دهی. اکنون چه چیز تو را واداشته است که با این عجله به سوی عراق سفر کنی؟»

امام فرمود: «هنگامی که تو بازگشتی، رسول خدا را در خواب دیدم که فرمود: ای حسین! خارج شو که خداوند خواسته است تو را کشته ببیند.» محمد عرض کرد: «إنا لله و إنا إلیه راجعون. ای برادر! حال که چنین است، چرا زنان و کودکان را با خود همراه کرده ای؟»

فرمود: «رسول خدا سفارش کرده است که پروردگار می خواهد ایشان را در حال اسارت بنگرد.» محمد دیگر حرفی برای گفتن نداشت. به همین سبب با آن حضرت وداع کرد و بازگشت.

موسسه انتشارات دلیل ما، بمناسبت ایام محرم الحرام کتاب «تجلی عبودیت در واقعه کربلا» اثر ابوالفضل وحیدی صدر را با شمارگان هزار و 500 نسخه در 568 صفحه به بهای 65 هزار تومان منتشر ساخته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند.

 

نظر بدهید