یادداشت مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت
یادداشت مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت در اجابت دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه نظرات اهالی فرهنگ و هنر جهت ایجاد تحول در ساختارها و رفتارهای فرهنگی
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، یادداشت مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت در اجابت دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه نظرات اهالی فرهنگ و هنر جهت ایجاد تحول در ساختارها و رفتارهای فرهنگی
الف: نقد وضع موجود
- ساختار فرهنگی کشور تناسبی با انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ندارد و اساس آن تحت تأثیر دوران ستمشاهی، غربی و اومانیستی است.
- ساختار فرهنگی کشور فاقد امکان و ظرفیت تحول آفرینی و تحول پذیری است.
- ساختار فرهنگی کشور ما بین سه جریان دولت، حوزههای علمیه و مردم نهاد، دچار تنوع و تعدد نگاه و تناقض سیاستی و برنامهای است و این پراکندگی و غیرهمپوشانی موجبات فراهم شدن فرصت برای نفوذ و جریان سازی فرهنگی غیرهمسو با انقلاب اسلامی شده است.
- ساختار فرهنگی کشور دچار چند هویتی است. هویتی بازمانده از غربزدگی دوران سلطه پهلوی و هویتی از انقلاب اسلامی و هویتی نفاقگونه از تلفیق این دو هویت. خلاء تئوریک و نظریه سازی در فرهنگ کشور شدید است.
- عناصر فرهنگی کشور نیز به تبع ساختار آن گرفتار چندگانگی دیدگاهی و رفتاری هستند و نیروهای متناسب با فرهنگ اصیل اسلامی کمتر تربیت شده و یا فرصت حضور در این ساختار را به خاطر عدم تناسب آن با تحول پذیری و تحولگرائی پیدا نکرده، یا در دوره حضور در آن موفق نشدهاند.
- ضعفها و تناقضهای ساختاری و نیرویی و هویتی فرهنگ کشور سبب رفتارهای چندگانه در فرهنگ عمومی جامعه شده و گسستهای زیادی با فرهنگ اصیل اسلامی به وجود آورده و آسیبهای اجتماعی جدی را ایجاد کرده است.
- تعدد مراکز مربوط به بودجه و برنامهها و تصمیمات مربوط به فرهنگ کشور؛ مانند مجلس که تصویب کننده برنامههای دولت و بودجه آن از جمله فرهنگ است و شورای عالی انقلاب فرهنگی که سیاستگذار فرهنگی بدون ضمانت و تأثیرگذاری در برنامه دولت و بودجه آن است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که عضوی از هیئت دولت و غیر متعهد در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ سبب تفرق قوا و گاه تضاد برنامهها و سیاستها و عدم تناسب بودجه با برنامهها شده است.
- نبود شاخصها و ملاکهای مشخص برای انتخاب و تصدی متولیان فرهنگ کشور در سطوح و ردههای مختلف که سبب به هم ریختگی سیاسی و برنامهای حاصل از نگاههای متفاوت و گاه متضاد آنان شده و بطور طبیعی امکان سوء استفاده و جریان سازی تقابل فرهنگی با نگاه اسلامی را فراهم آورده و به تهاجم فرهنگی دشمنان میدان عمل داده است.
- نبود مواضع صریح و روشن و اعلام آنها در مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مسائل فرهنگی انقلاب اسلامی و شاخصهای آن و سبک زندگی اسلامی ایرانی و عکسالعمل و حساسیت لازم نسبت به تهاجم فرهنگی و اندیشه ترجمهای و رواج سبک زندگی فاسد غربی. در واقع نوعی تسامح و تساهل اندیشهای یا تقیّه ابرازگری در آنها حاکم است که فرصت را برای جبهه فرهنگی انقلاب محدود و برای جبهه مخالف انقلاب باز مینماید.
ب: مبانی تحول
تحول در ساختار و سیاستها و برنامههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس اسناد بالادستی بایستی صورت پذیرد که عبارتنداز:
- اصول و مبانی فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) در اندیشه و سبک زندگی اسلامی
- چشم انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی
- وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی و رهبردهای فرهنگی ایشان
- راهبردهای رهبری انقلاب و بیانیه گام دوم معظمله
- سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزههای فرهنگ، خانواده و سبک زندگی
- نقشه مهندسی جامع فرهنگی کشور
- سیاستها و شرح وظایف و ضوابط ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی
ج: حوزههای مشمول تحول
تحول مفهومی
ـ باز تعریف و بازشناسی فرهنگ اسلامی ایرانی و حوزههای مختلف و پیوسته آن به صورت جامع و مانع که زیر ساخت همه ساختارها و فعالیتها و برنامههای فرهنگی و معیارهای انتخاب مدیران و مسئولین سطوح مختلف فرهنگ کشور باشد.
تحول ساختاری
ـ مشخص شدن انواع نهادهای فرهنگی و چگونگی چفت و بست و همپوشانی آنها، از جمله وظایف دولت در حوزه فرهنگ با حوزههای علمیه و نهادهای دیگر فرهنگی و مردم نهاد.
تحول مأموریتی
ـ تبیین و تشریح وظایف نهادهای فرهنگی در ارتباط با ارتقاء فرهنگ و شکوفائی آن در حوزههای مختلف و آحاد جامعه
تحول نیروئی
ـ پیشبینی ساختارهای پژوهشی و تحقیقاتی فرهنگی و تربیت و پرورش نیروهای فرهنگی بر اساس نیازهای انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب با شاخصهای انقلابی و خردگرائی، جهادی و عقلائی
د: الزامات تحول اساسی
- حضور و مشارکت عمومی و تشکلهای مردم نهاد در فرهنگ کشور
- تسهیلگری دولت برای حضور آحاد جامعه در فرهنگ با هدایت و نظارت
- تصدیگری دولت در حوزههای لازم و ملی و بینالمللی
- پیشرانی حوزههای علمیه و روحانیت از طریق مساجد و منبر و حمایت از این فعالیتها
- پشتیبانی دانشگاه عمومی (صدا و سیما) از تحول فرهنگی در ساختارها و مفاهیم
- تحول در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر مبنای تحول اندیشهای و رفتاری مبنائی
- شایسته گزینی در مناصب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز نهادهای فرهنگی چون سازمان تیلیغات اسلامی
- همپوشانی حداکثری بین متولیان رسمی و غیررسمی فرهنگ کشور و فعالین فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی
- تهیه طرح آمایش سرزمینی فرهنگ و هنر کشور جهت پرداختن بیشتر به مناطق محروم و ایجاد عدالت فرهنگی در کشور
- اصلاح ضوابط و مقررات مربوط به معاونتها و مدیریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شوراهای نظارتی وزارتخانه
در زمینه چگونگی ایجاد این تحول اساسی در رفع نواقص موجود و تشکیل «اتاق فکر تحول فرهنگی کشور» در آینده سخن خواهیم گفت.