بررسی ضرورت تحول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در «شیرازه کتاب»
چهارشنبه 31 شهريور 1400

بررسی ضرورت تحول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در «شیرازه کتاب»

«شیرازه کتاب» در جدیدترین شماره خود که با عنوان «تحول در ارشاد» منتشر شده، به ضرورت تحول در مدیریت فرهنگی کشور و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، «شیرازه کتاب» در جدیدترین شماره خود که با عنوان «تحول در ارشاد» منتشر شده، به ضرورت تحول در مدیریت فرهنگی کشور و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته است.

سردبیر مجله «شیرازه کتاب» در سرمقاله این شماره، ضمن اشاره به موضع رهبر انقلاب در مقابل گرانی افسارگسیخته کاغذ و دستور ایشان به وزارت ارشاد برای خودکفایی در این حوزه، به دلایل خودکفا نشدن کاغذ در سال‌های اخیر پرداخته است.

مجله «شیرازه کتاب» در بخش «خانواده نشر»، پس از ارائه گزارشی از نوزدهمین جایزه قلم زرین، برگزیدگان این جایزه را به‌طور اجمالی معرفی کرده و در ادامه، گفت‌وگویی با محمدصادق علیزاده، سردبیر ضمیمه تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی روزنامه جام‌جم، «قفسه کتاب»، کرده است. گزارشی از نشست هم‌اندیشی شورای کتاب در روز قلم، گزارشی از برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی «پویا» و «کتاب و زندگی» و نگاهی به زندگی مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر افغانستانی، دیگر مطالب منتشرشده در بخش خانواده نشر است.

پرونده ویژه این شماره از مجله «شیرازه کتاب»، به موضوع تحول در عرصه فرهنگ و به‌ویژه حوزه کتاب پرداخته و بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی کشور را ضروری دانسته است. در این بخش، گفت‌وگوهایی با رحیم مخدومی رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، مهدی صالحی هم‌بنیان‌گذار مؤسسه ویراستاران، حجت ‌الاسلام ‌و المسلمین علیرضا سبحانی‌نسب مدیر انتشارات جمال، علی‌اکبر تورانیان مدیر انتشارات شهرآب، محمدحسن زمان‌وزیری مدیر مؤسسه خیبر و انتشارات تلاوت آرامش، سیدغلامرضا حسینی مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و یاسر عسگری مدیر انتشارات راه‌یار داشته است. همچنین حجت‌ الاسلام‌ و المسلیمن عباس شیرازی، حجت ‌الاسلام‌ و المسلمین سیدمحمد نظام‌الدین و امیرشهریار امینیان مقالاتی را با موضوع وظایف حاکمیت نظام اسلامی در مقابل فساد فرهنگی و اخلاقی و نیز وضعیت کنونی فرهنگ کشور به رشته تحریر درآورده‌اند.

شیرازه کتاب در بخش «طعم کتاب» علاوه بر سری یازدهم «نکته‌هایی برای نوشتن» که فاطمه سلیمانی ازندریانی آن را نگاشته، نگاهی هم به کتاب‌های «ایذا» و «تنها گریه کن» کرده و با نویسندگان این آثار به گفت‌وگو نشسته است. در پایان این بخش نیز علاوه بر معرفی بسته پیشنهادی با موضوع «مهارت‌های اجتماعی برای کودکان»، بسته پیشنهادی کتاب برای مرداد و شهریور۱۴۰۰ به مخاطبان ارائه شده است.

با توجه به تقارن انتشار این شماره شیرازه کتاب و هفته دفاع مقدس، نویسندگان «کافه شیرازه» در این شماره، یادداشت‌های خود را معطوف به ادبیات دفاع مقدس کرده‌اند. در این بخش یادداشت‌هایی از حاتم ابتسام فعال حوزه کتاب، میثم رشیدی نویسنده و خبرنگار فرهنگی مشرق، زینب آزاد فعال حوزه کتاب و مریم رحیمی‌پور فعال فرهنگی گردآوری شده است.

برای تهیه نسخه فیزیکی نشریه «شیرازه کتاب» می‌توانید از طریق کتابیکا و برای تهیه نسخه الکترونیک از طریق نرم‌افزار طاقچه اقدام کنید.

نظر بدهید