کبوترانه مجموعه ای در مورد امام رضا (علیه السلام)
چهارشنبه 14 مهر 1400

کبوترانه مجموعه ای در مورد امام رضا (علیه السلام)

موسسه انتشارات دلیل ما، به مناسبت ایام شهادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) کتاب « کبوترانه مجموعه ای در مورد امام رضا (علیه السلام)» به قلم حجت مسجد جامعی را روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، موسسه انتشارات دلیل ما، به مناسبت ایام شهادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) کتاب « کبوترانه مجموعه ای در مورد امام رضا (علیه السلام)» به قلم حجت مسجد جامعی را روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

شروع کبوترانه از یک طرح بود. طرحی که نامش پیشنهاد یکی از دوستان بود و طراحی اش را آقای فرزاد ادیبی از دوستان پدرم قرار بود برای یک مجله کار کند. مجله ای برای زائرانی که برای اولین بار با همیاری افرادی به مشهد می رفتند.

طرح آقای فرزاد ادیبی را فرستادند. به پدرم نشان دادم. خیلی از طرح خوششان آمد و گفتند حیف است چنین طرحی برای یک مجله؛ و ادامه دادند که می شود یک کتاب در آورد. خوشحال شدم و از آنجا بود که کبوترانه شروع شد...

ساختار کتاب

نگارنده کتاب را در 17 موضوع به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح است:

تولد کبوترانه، امام رضا و تهران، تو دوردست امیدی و پای من خسته‌ست، از چه رو سوی خراسان شدنم نگذارند، زین قصه هفت گنبد افلاک پر صدا است، دیدار عارفانه، ابری در بیابان، چشمه سار احادیث رضوی، نرگس او که طبیب دل بیمار من است، برگرد حاجیا بسوی مشهدی روان، فیلم شناسی، زلال مثل زیارت آرام مثل آب، زیارت از پشت قاب شیشه ای، امام رضا در دنیای پژوهش های آکادمیک، مردی از تبار جاودانان، سلام بر شیعیانم و پیشینه موضوع جشنواره رضوی و طریق الرضا در شورای فرهنگی عمومی

ویژگی اثر

کتاب بصورت داستانی از افراد و شخصیت های مختلفی که یا توفیق خدمتگزاری به این آستان را داشته اند یا زائر این بارگاه ملکوتی شده اند می باشد.

صفحات گلاسه و داشتن عکسهای از جای جای حرم که انسان را به یه سفر با پای دل می برد از دیگر ویژگی این اثر می باشد.

کتاب به مانند یک مجله ای جامع و متنوع است که خواندن آن خواننده را خسته نمی کند.

برشی از کتاب

نویسنده در بخشی از کتاب و در صفحه 15 خاطره ای از یکی از خدام می نویسد و در ادامه چنین می آورد:

گِل و خاک کفش ها تمام سرمایه ی زندگی من است

بعضی از کفشدارها می گفتند: «ما در همین کفشداری به قدری معجزه های عجیب و غریب کرامتهای عجیبی از وجود مقدس آقا امام رضا علیه السلام دیده ایم که برای خودمان به لحاظ روحی و معنوی بسیار خوب است. در طول روز وقتی شیفت می ایستیم، نه احساس خستگی می کنیم، نه احساس بطالت. پر از شور و شوق و اشتیاق و حس غریبی هستیم. اگر زائری می آید، به او التماس دعایی می گوییم و احساس می کنیم هدیه‌ی بسیار بزرگی گرفته ایم.»

یکی از کفشدارها از افراد بازاری و ثروتمند بود. وقتی کفشها را می گذاشتند جلویش، او خاک کفشها را جمع می کرد و توی کیسه ای می ریخت. اوایل فکر می کردم این کار را می کند و آخر سر کیسه ها را جایی خالی می کند. چند بار دقت کردم و دیدم وقتی خاکها را جمع می کرد و توی کیسه می ریخت، کیسه ها را در کمدی می گذاشت و در کمد را می بست. ازش پرسیدم داستان خاکها چی است؟ گفت:

همه‌ی دارایی من در طول چند سالی که دارم اینجا کار می کنم، دو سه کیلو خاک کفش زائران آقا امام رضا علیه السلام است. اینها را خردخرد جمع می کنم و میبرم خانه و ازشان نگهداری می کنم. وصیت کرده‌ام وقتی مُردم، این خاک را کف قبر من بریزند و من را روی آن دفن کنند.»

این درک و معرفت که خاک کفش زائر آقا امام رضا علیه السلام را مقدس می داند، اعتقاد باشکوهی است. کشاورزانی که از مسیرهای طاقت فرسا می آیند و چون اغلب در زمستان به مشهد می آیند، کفشهایشان گلی میشود. این کفشدار می گفت گل و خاک کفشها تمام سرمایه ی زندگی اش است.

موسسه انتشارات دلیل ما، به مناسبت ایام شهادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) کتاب « کبوترانه مجموعه ای در مورد امام رضا (علیه السلام)» به قلم حجت مسجد جامعی را در 166 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه و در قطع رقعی و با جلد شومیز، چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند.

برچسب‌ها: انتشارات دلیل ما
نظر بدهید