عجائب زیارت امام رضا (ع)
چهارشنبه 14 مهر 1400

عجائب زیارت امام رضا (ع)

 موسسه انتشارات دلیل ما، به مناسبت ایام شهادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) کتاب «عجائب زیارت امام رضا (علیه السلام)») به قلم شیخ حافظ حداد و با ترجمه سیدمحمد جعفری را روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، موسسه انتشارات دلیل ما، به مناسبت ایام شهادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) کتاب «عجائب زیارت امام رضا (علیه السلام)») به قلم شیخ حافظ حداد و با ترجمه سیدمحمد جعفری را روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

کتاب حاضر دربارة عجایب زیارت امام رضا (ع) (153 203 ق) نوشته شده است. در این راستا نخست تاریخچة مشهد مقدس بیان‌شده و سپس عظمت حرم امام رضا (ع) و حرمت زوّار آن حضرت تبیین گردیده و فضیلت زیارت ایشان بازگو شده است. در ادامه آداب زیارت بررسی و فواید زیارت برشمرده شده است. در پایان پس از پرداختن به کیفیت زیارت امام رضا (ع) و انواع آن، جغرافیای تاریخی مشهدالرضا ترسیم گردیده است. شایان‌ذکر است در صفحات آغازین کتاب متن زیارت خاصه امام رضا (ع) به همراه ترجمة فارسی درج شده است.

ساختار کتاب

نگارنده مطالب کتاب را در هشت فصل به ترتیب سامان داده است:

فصل اول: تاریخ مشهد مقدس، که به اختصار به تاریخچه و موقعیت جغرافیایی و چگونگی آمدن امام رضا علیه‌السلام به مشهد پرداخته شده است.

فصل دوم به عظمت حرم امام رضا علیه‌السلام و حرمت زائرین ایشان اختصاص یافته و در آن به عنایاتی از حضرت به زوار اشاراتی دارد.

ذکر روایات و احادیث ارزشمند در خصوص فضیلت زیارت و آداب زیارت،روشنی بخش دل‌های زائران آن حضرت می‌باشد که متن آن‌ها در فصل‌های سوم و چهارم آمده است.

ثواب‌ها و فوائد زیارت امام رضا علیه‌السلام، در فصل پنجم و هفتم و با ذکر برخی کرامات آن حضرت نقل گردیده است.

متن زیارات حضرت و چگونگی انجام آن در فصل ششم آمده است.

تاریخچه حرم مطهر از آغاز تاکنون شامل تاریخچه ضریح‌های پنج‌گانه، صحن‌ها، مسجدها، کتابخانه و مرکز اسناد، بنیاد پژوهش و موزه های آستان قدس رضوی فصل هشتم کتاب را تشکیل می‌دهد.

ویژگی های اثر

کتاب بصورت داستانی از معجزات امام رضا به رشته تحریر درآمده است.

داستانی های کوتاه و شیرین خواندن کتاب را جذاب کرده است.

خواندن این کتاب را به تمام ارادتمندان به امام رضا توصیه می کنیم.

برشی از کتاب

نویسنده در صفحه 96 کتاب داستانی را با عنوان سه درخواست از حضرت رضا می آورد و چنین می نویسد:

درخواست سه حاجت از حضرت رضا:

میرزا مهدی آشتیانی گفت: وقتی کمونیست ها بر شمال ایران تا آذربیجان مسایا شدند، من مریض بودم و از شفا ناامید گشتم ، در ایران و خارج از ایران از خوب شدن قطع امید نموده بودم ، همراه کاروانی عازم مشهد شدم ، در بین راه حالتی برایم پیش آمد که راننده و مسافران خیال کردند قلب من گرفتگی پیدا کرده، پس اتوبوس را نگهداشتند و برای نجات من می کوشیدند، ولی من در عالم دیگر بودم ، خود را در صحرای عرفات می دیدم ، نورها از آن صحرا به عالم بالا ساطع بود و مردم همه به آن نورها خیره شده بودند، پرسیدم: چه خبر است ؟ گفتند: پیامبر ا حاضر شده ، پس به طرف ایشان رفتم، دیدم چهارده خیمه برپا داشته شده که به همدیگر متصل اند، بزرگترین خیمه از آن پیامبر یه بود، پس به طرف ایشان رفتم، وارد شدم و سلام کردم، پاسخ مرا دادند، تا می خواستم مقصود را بازگویم، تبسم نمودند و فرمودند : چون زائر فرزندم رضا هستی پس به نزد وی برو و حاجت خود را بازگو . پس عازم خیمه ایشان شدم و از ایشان خواستم که سه نیاز مرا برآورده سازند:

1-شفا از مرض ، که فرمودند خداوند مقدر کرده تا آخر عمر چنین باشی.

۲- فتنه کمونیستها، که فرمودند به زودی از بین می روند، شما تا وقتی با مایید و به زیارت ما می آیید و در مجالس عزای ما شرکت می کنید در امانید.

3-نیاز شخصی بود، فرمودند به زودی به این نیاز دست پیدا میکنی و ایشان گوید: همان شد که فرموده بودند.

موسسه انتشارات دلیل ما، به مناسبت ایام شهادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیه السلام) کتاب «عجائب زیارت امام رضا (علیه السلام)») به قلم شیخ حافظ حداد و با ترجمه سیدمحمد جعفری را در 191 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه و در قطع رقعی و با جلد شومیز، چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند.

برچسب‌ها: انتشارات دلیل ما
نظر بدهید