چاپ کتابی برای آموزش محافظت از آب به کودکان
یکشنبه 16 آبان 1400

ما محافظان آب هستیم

چاپ کتابی برای آموزش محافظت از آب به کودکان

«ما محافظان آب هستیم» نوشته کارل لیندستروم، ترجمه محمدمهدی سیدناصری و بازنویسی طاهره شاه محمدی توسط نشر ذکر منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، آب عنصری ضروری برای زندگی است. توسعه اجتماعی و اقتصادی یک‌سره به آب گره خورده است. منابع آب در سراسر جهان از جمله مهم‌ترین موضوعات مورد توجه جامعه جهانی در سال‌های اخیر بوده است. بسیاری از کنفرانس‌ها و مجامع برگزار شده و قطعنامه‌ها و اعلامیه‌هایی توسط سازمان ملل متحد به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی در جهان به تصویب رسیده است.

همه می‌دانیم که بیش از دو سوم کره زمین را آب فرا گرفته است، اما زمانی به ارزش آب شیرین پی می‌بریم که بدانیم از این همه آب موجود در جهان تنها حدود ۲/۵ در صد آن را آب شیرین تشکیل داده است و از این مقدار هم حدود ۷۰ در صد آن به صورت یخ در قطب شمال و جنوب یا به صورت آب‌های زیر زمینی عمیق با عمق بیش از دو هزار متر است که برای ما غیر قابل دسترسی است.

در مجموع می‌توان گفت از کل آب‌های موجود بر روی این کره خاکی تنها یک درصد آن به صورت آب شیرین قابل شرب برای بشر است که بر اساس گزارش سازمان یونسکو اگر همه آب‌های موجود در جهان را یک گالن فرض کنیم کل آب شیرین را باید به اندازه یک قاشق چای خوری در نظر گرفت.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، کمبود دسترسی ساکنان کره خاکی به آب به زودی یکی از بحران‌های جدی در جهان خواهد بود. کما این‌که هم‌اکنون نیز کمبود منابع آب شیرین و افزایش آلودگی آب اقیانوس‌ها چالشی جدی است. اکنون فرصتی است برای حفظ منابع با ارزش آب، تا نسل‌های آینده از تهدید نبود دسترسی کافی به آب و پیامدهای آن در امان باشند.

داستان کتاب «ما محافظان آب هستیم» طرحی کودکانه از رابطه مقدس بین بشریت و همه موجودات زنده است. مار سیاه تمثیلی از آلودگی‌ها، سوءمدیریت‌ها و ناآگاهی‌ها نسبت به زمین و منابع موجود در آن است که در نگاهی متفاوت تبدیل به تهدیدی برای موجودیت و سلامت آب و حیات موجودات روی زمین شده است. مبارزه و تلاش برای نابودی این موجود همانا حفظ و نگهداری منابع محدود آب است. این داستان تلاش می‌کند به کودکان بیاموزد احترام به مادر زمین و همه موجودات زنده آن وظیفه همه انسان‌هاست.

وقتی این کتاب را برای فرزندتان می‌خوانید، به او بگویید باید با زمین طوری رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار کنند!

«ما محافظان آب هستیم» نوشته کارل لیندستروم برنده هشت جایزه بین المللی شده است که توسط کتاب‌های قاصدک واحد کودک انتشارات ذکر با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۸,۰۰۰ تومان با ترجمه محمدمهدی سیدناصری و بازنویسی طاهره شاه محمدی وارد بازار نشر کشور شده است.

نظر بدهید