بیانیه هیئت داوران گروه تاریخ
شنبه 20 آذر 1400

بیانیه هیئت داوران گروه تاریخ

بسم الله الرحمن الرحیم

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ

بیانیۀ هیئت داوران بخش روایت تاریخی و تاریخ شفاهی

انقلاب اسلامی، حماسۀ بزرگ دینی یکصد سال اخیر، ذیل رهبری پیامبرگونۀ امام خمینیw، در زمانه‌ای به ثمر نشست که مبارزۀ آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه به نام دین، رونقی نداشت و از سوی پیروان مکاتب شرقی و غربی، غیرممکن خوانده می‌شد؛ اما همگان در کمال ناباوری دیدند که دین و ارزش‌های منبعث از آن، نه‌تنها راهگشا بود، که الهام‌بخش دیگر مبارزان جهان شد.

اکنون، ما هستیم و انقلابی که به نام خدا و با حمایت مردم شکل گرفت. ما هستیم و ملتی که شکوهمندانه، در دفاع از نظام و کشور ایستادند و از دستاوردهای انقلاب اسلامی حراست کردند. ما هستیم و گام دوم انقلاب که به فرمودۀ رهبر عزیز و فرزانۀ انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، باید تلاش مضاعف نمود که این مهم، لازمۀ آیندۀ روشن ایران اسلامی است.

پر واضح است که قلدران و زورگویان و مستکبران جهان، برای تضعیف ثبات و امنیت و تمامیت ارضی ایران، در کنار انواع دشمنی‌ها و تهدیدات نظامی و سیاسی و امنیتی و اقتصادی، بینش سیاسی و حافظۀ تاریخی آحاد مردم، خصوصاً نخبگان جامعه را هدف قرار داده و با سازوکارهای جنگ نرم، در تلاش‌اند تا به تحریف تاریخ انقلاب و چگونگی وقوع آن بپردازند.

بدیهی است یکی از راه‌های مقابله با این روند، کوشش مجدانۀ نویسندگان و پژوهشگران توانمند تاریخ انقلاب اسلامی است که با موضوع‌شناسی آگاهانه، به تدوین و انتشار حقایق مرتبط با آن حماسۀ بزرگ اقدام نمایند.

بر این اساس، هیئت داوران بخش روایت تاریخی و تاریخ شفاهی جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو، به‌منظور حمایت از نویسندگان و کمک به دیده‌شدن آثار برجسته و تشویق پژوهشگران کشورمان، تعداد ۸۶ آثر منتشرشده طی سال‌های 1398 تا 1399 را که به دبیرخانۀ جایزۀ ارسال شده بود، بررسی کرد. هیئت داوران، این آثار را بر مبنای آیین‌نامه که اهم آن تازگی موضوع، قدرت استدلال و اقناع، انسجام و عمق پژوهش، استناد روایت، نثر اثر و اولویت و اهمیت موضوع است، بررسی و نتایج داوری را به دبیرخانه اعلام کرد.

هیئت داوران ضمن قدردانی از اهتمام نویسندگان و ناشران محترم به مستندسازی ماهیت رژیم پهلوی در قالب روایت، به استحضار می‌رساند اگرچه در این دوره، با افزایش کمی آثار نسبت به دورۀ قبل روبه‌رو هستیم، امیدواریم با آشکارکردن اسناد و منابع دولتی، بیش از پیش شاهد رشد کیفی آثار در دوره‌های آتی باشیم، ان‌شاءالله.

و من الله التوفیق

نظر بدهید