استقبال از «قصه‌های شیرین و دلنشین»
یکشنبه 03 بهمن 1400

گزارشی از چهارمین دورۀ مسابقۀ کتاب‌خوانی «پویا»:

استقبال از «قصه‌های شیرین و دلنشین»

مرکز رسانه‌ای شیرازه با همکاری شبکۀ پویا و نهال در چهارمین دورۀ مسابقۀ کتاب‌خوانی پویا، به سراغ مجموعۀ داستانی قصه‌های شیرین و دلنشین رفت و با انجام قرعه‌کشی نهایی، برندگان این دوره را مشخص کرد. کتاب قصه‌های شیرین و دلنشین ۲۷ داستان از مجموعۀ کلیله و دمنه است که انتشارات ذکر آن را ترجمه و روانۀ بازار نشر کرده است.

حمیدرضا سیدناصری، مدیر انتشارات ذکر، در معرفی این اثر گفت: «این کتاب به زبان سانسکریت، عربی، پهلوی و فارسی هم ترجمه شده و با نام کلیله و دمنه منتشر شده است؛ اما ما این کتاب را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کردیم. این کتاب ۲۷ قصۀ شیرین و دلنشین دارد که شامل پیام‌های اخلاقی برای بچه‌ها است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم برای آن پویشی برگزار کنیم تا بیشتر و بهتر معرفی شود.»

ناصری با ذکر اینکه مهم‌ترین ویژگی این کتاب، جذابیت ادبیات داستانی برای خانواده‌ها است، افزود: «عموماً برای خانواده‌ها یک سری کتاب آموزشی و علمی وجود دارد که برای ارتقای اطلاعات عمومی فرزندانشان از آن‌ها استفاده می‌کنند. گروهی از کتاب‌ها هستند که خانواده‌ها دوست دارند فرزندانشان مطالعه کنند. قصه‌ها و افسانه‌ها در این دسته قرار می‌گیرند که خودشان جذابیت دارند. کلیله و دمنه به هر جایی که وارد شده است، قصه‌های بومی آن منطقه را هم با خود همراه کرده است. چون عناصر حیوانی در داستان‌هایش وجود دارند، کودکان با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. بچه‌ها تخیل دارند و در تخیلات خودشان با این حیوانات ارتباط برقرار می‌کنند.»

مدیر انتشارات ذکر با بیان اینکه خوبی پویش کتاب‌خوانی این است که خانواده‌ها با خود کتاب ارتباط مستقیمی پیدا می‌کنند، گفت: «یک وقت است که خانواده‌ها برای خرید کتاب به نمایشگاه کتاب یا کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنند؛ اما زمانی که در خانه نشسته‌اند و یک تیزر کتاب‌قصه برای کودکان از رسانه پخش می‌شود، ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. این کتاب ۲۷ قصۀ کوتاه دارد. اگر برای پیش‌دبستانی‌ها تهیه می‌کردند، باید خود والدین کتاب را برای آن‌ها می‌خواندند. اگر برای دبستانی‌ها تهیه می‌کردند، بچه‌ها خودشان می‌توانستند بخوانند و به‌راحتی با کتاب ارتباط برقرار کنند؛ اما چون قصه‌ها خیلی جذاب بود و پیام‌های اخلاقی خوبی داشت، خیلی خوب ارتباط برقرار کردند. نشانه‌اش هم این است که با وجود اینکه مسابقه تمام شده، هنوز کتاب را سفارش می‌دهند. این نشان‌دهندۀ این است که کتاب جای خودش را پیدا کرده است.»

این ناشر حوزۀ کودک دربارۀ بازخورد‌های به‌دست‌آمده از مخاطبان این پویش اظهار کرد: «خیلی بازخوردهای خوبی داشتیم. مخاطبان استقبال خوبی از این کتاب کردند. البته تیزرهایی که مرکز رسانه‌ای شیرازه تهیه کرده بود، در جذب مخاطبان تأثیر خوبی داشت. در واقع، مرکز رسانه‌ای شیرازه با ساخت سه تیزر جذاب، اقبال زیاد مخاطبان را به همراه آورد.»

سیدناصری استقبال از این پویش را خیلی خوب توصیف کرد و گفت: «فراتر از انتظار ما بود. این استقبال به‌حدی بود که ما چند روزی معطل می‌شدیم تا چاپ جدید کتاب برسد و بتوانیم سفارش‌های مخاطبان را به‌موقع برسانیم.»

مدیر انتشارات ذکر با اشاره به اینکه در حال حاضر، اوضاع به‌شکلی است که در سبد خانوار عملاً کتاب وجود ندارد، گفت: «اگر مشکلات مرتفع شود، استقبال مردم از کتاب بیشتر می‌شود؛ اما به‌طور کلی ما در زمینۀ ادبیات داستانی، فرهنگ ایرانی‌اسلامی غنی داریم. منابع روایی بسیار خوبی داریم. ناشران هم به بازنویسی آثار کهن رغبت بیشتری نشان می‌دهند. ما چون عضو کپی‌رایت نیستیم، می‌توانیم به‌راحتی آثار کلاسیک سراسر جهان را ترجمه و منتشر کنیم.»

امین زینلی، دبیر مسابقات کتاب‌خوانی پویا، دربارۀ چهارمین دورۀ این مسابقه که مختص کودکان است گفت: «طبق توافقاتی که با شورای‌عالی کتاب داشتیم، قرار بر این شد که تعدادی از کتاب‌های خوب حوزۀ کودک، در شبکۀ کودک به‌شکل مسابقات کتاب‌خوانی معرفی شود. لذا در چهارمین دوره از این پویش، با همکاری انتشارات ذکر، کتاب قصه‌های شیرین و دلنشین انتخاب شد. دربارۀ استقبال از این اثر باید بگویم که بر اساس اعلام ناشر، در این مدت بیش از بیست‌هزار نسخه از کتاب فروش رفته است.»

دبیر مسابقات کتاب‌خوانی پویا مهم‌ترین ویژگی این کتاب را جنس «ادبیات کهن» آن دانست و گفت: «با توجه به اینکه این کتاب ادبیاتی کهن و جذاب و آموزنده برای کودکان دارد، جذاب است. از طرفی، رهبر معظم انقلاب هم بارها تأکید کرده‌اند که بچه‌ها ادبیات کهن و داستان‌های قدیمی را مطالعه کنند. این کتاب هم به چند زبان زندۀ دنیا ترجمه شده و در چند نوبت به زبان فارسی ترجمه شده است.»

زینلی ضمن اشاره به اینکه استقبال از این پویش خوب بود، افزود: «در ایام برگزاری این پویش، 24هزار نسخه از کتاب فروخته شده و حدود 9هزار نفر هم در این مسابقه شرکت کرده‌اند. در این پویش به ۴۳ نفر جایزه داده شد. نفر اول ترانه خناری امری، برندۀ جایزۀ یک‌میلیون‌تومانی شد. هلیا پایی و محمد ندایی برندگان جایزۀ پانصدهزارتومانی بودند و باقی برگزیدگان جایزۀ دویست‌هزارتومانی را به خود اختصاص دادند که اسامی آن‌ها به این شرح است: ارسان قزاغی، علی آقایی‌فر، ستایش رییسی، شهرزاد جاویدزاد، مهرسا فروهر، النا بهشتی، محمدمصطفی مطوری، محمدیاسین منتظری، ماهور پیراسته، محمدهادی زارع، النا نظری، امیرعلی عباسی، ایلیا مقصودقمی، فاطمه یکدل‌پور، مهدی عامری، حمیدرضا مولاولی، زهرا رنجبران، مازیار یزدان‌پور، فاطمه یکتانجفی، محمد فاطومی، فرهام اسکندری، امیرحافظ نصراللهی، امیرحسین سلیمی، یسنا اسدی، مهنا نوبهار، مهدی سلمان‌زاده، مهیا باقرنژاد، محمدمبین سطانی، مهدی رزانی، حنانه شاهسوندی، علی محمدی، معصومه محمدی نجف‌آبادی، لیلی شریفی خیرآبادی، مطهره رازیانی، انسه بیات، امیرحسین سردار، علی صبور، زینب گودرزی اردکانی، امیرحسین جعفری، علی صادقی‌نیا.»

نظر بدهید