«تدبیرهای کلیدی» رونمایی شد
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1401

«تدبیرهای کلیدی» رونمایی شد

نشست صمیمی با اهالی طنز و ادبیات با محوریت مجموعه طنز «تدبیرهای کلیدی» با حضور محمدرضا شهبازی و با همکاری انتشارت شهید کاظمی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ شهبازی در این نشست گفت: کار طنز برای من جدی نبود و از آن قسمت از نشریه دست به دست چرخید و طنز از آن زمان برای من جدی شد. هم برای من جدی نبود هم کلاً رستۀ کتاب طنز آن زمان جدی نبود. همین الان هم تعداد منشورات طنز خیلی کم است. بخش زیادی که ترجمه است. بخش دیگری هم نمایشنامه و فیلمنامه و آموزش است. من چون کتابخوان بودم وقتی روزنامه نگاری را شروع کردن در قسمت فرهنگی و طنز و کتاب کار میکردم. طنز شش‌هفت سالی است که برای من جدی شده است.

دوسالی است که بخش کتاب طنز باشگاه طنز انقلاب تشکیل شده. باشگاه از راه‌های سهل‌الوصول مثل کانال‌ها و صفحات شروع کرد. بعد کم‌کم با توجه به ظرفیت‌ها رفتیم سمت قالب‌های جدی تر مثل فیلمنامه و سریال و آیتم و کتاب. کتابشروع شد و از یکی دو سال پیش کم کم کتابی منتشر شد مثل ترجیحاً مجرد با روابط عمومی بالا که مجموعه طنز بچه‌های باشگاه بود در حوزه عفاف و حجاب. طرح مجموعه تدبیرهای کلیدی داده شد که بیش از شش جلد شد. ولی ناشر برایش پیدا نشد. اقبالی به موضوع نبود در دولت قبل. از این جهت ما اصرار داشتیم که خدمات ارزشمندی که جناب روحانی داشتند باید ثبت بشود و آیندگان باید مطلع شوند. این کتاب‌ها همه مستند است و بر اساس آمار و گفته‌ها است. هیچ تخیلی در کار نیست مگر در لحن و کلام. یعنی با آمار شوخی شده. بنابراین کارهای پژوهشی هم برای کارها انجام شده. خانم محمودیان مدیر پروژه بودند و با نویسنده‌ها و خارج از تیم نویسنده‌ها روی بثهای آماری دولت روحانی کار کردند و در اختیار نویسندگان قرار دادند.

شفیعی نویسنده کتاب «گینفش» گفت: گیفنش کلمۀ ساختگی با توجه به موضوع و قالب کتاب است. ترکیب دو کلمه گینس و بنفش است. یعنی گینسِ بنفش. این کتاب به رکوردهای دقیق آماری خلق شده در دولت روحانی می پردازد. ما از قالب گینس استفاده کردیم. از کتاب گینس معروف. ما چنین شوخی کردیم و نوعی گینس برای دولت تدبیر و امید درست کردیم و رکوردهای ایشان را در کتاب ثبت کردیم. موضوعات این کتاب برای خواننده جا افتاده. شاید بیشتر جنبۀ یادآوری و دفتر خاطرات باشد.

 

رضوی دیگر نویسنده حاضر در این نشست افزود: فضای طنز است ولی قالب مقاله علمی دارد. یعنی مقاله علمی طنز. چون موفقیت‌ها جزو نکات برجسته دولت روحانی بود که خیلی رویش تأکید داشتند، ما می‌خواستیم این در حافظه مردم بماند که منظور ما از موفقیت چیست. بازخوردها هم بیشتر این بود که اول به عنوان کتاب و موفقیتهای دولت واکنش نشون میدادند که مگر دولت موفقیت داشته؟ بعد که میخواندند، بعضی اول متن را که قالب علمی بود باور میکردند. ولی در کل بازخوردها مثبت شده است.

شفیعی ادامه داد: مخاطبان همه کتاب‌ها دو دسته هستند. مخاطب مسائل سیاسی به طور حرفه‌ای بودند و این‌ها معمولاً بازخوردهای خوبی نشان می‌دادند. چون از آمار رسمی نوشته شده بود. دسته دیگر هم بودند که آن‌ها مخاطب کتاب و مسائل سیاسی نبودند و فکر می‌کردند کتاب طنز قرار است کتاب جک و سرگرمی باشد. وقتی کتاب را می‌خواندند چون زیاد سرگم کننده نبود واکنش منفی نشان می‌دادند.

شهبازی درباره حال و هوای طنز در جامعه اضافه کرد: ما در همه چیز دچار نوعی ابتذال هستیم. مثلاً در توییتر مشخص است که کسی پول گرفته تا کار ارگانی را توجیه کند. در حوزه اندیشه دچار ابتذالیم. فضای مجاز و شبکه‌ای اجتماعی، دورشدن از مطالعه و غریب ماندن کتاب، اینها نشان ابتذال است. نه فقط در ایران. مقاله‌ای می‌خواندم درباره فضاهای کشورهای اروپایی. این مسئله جهانی است. کل دنیا دارد به سمت ابتذال می‌رود.

نظر بدهید