«آرامش» بدون حضور مجاهدین خلق
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1401

«آرامش» بدون حضور مجاهدین خلق

انتشارات شهید کاظمی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی را با محوریت کتاب «آرامش» به قلم مرتضی احمر ، بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ نشست بررسی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی با همکاری انتشارات شهید کاظمی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. این نشست با حضور حامد اشتری کارشناس ادبیات انقلاب اسلامی، مرتضی احمر نویسنده کتاب «آرامش» و سید محسن امامیان برگزار شد.

حامد اشتری با بیان اینکه ما در موضوع انقلاب اسلامی محتوا نداریم افزود: ما از سال ۱۳۴۲ و قبل از این سال اصلاً روایتی نداریم یا روایت‌های خارج از تهران کجاست. برجسته‌ترین شعار انقلاب که استقلال است متأسفانه محتوای لازم وجود ندارد. علاوه بر این‌ها گفتمان عدالتی که پرچم‌دار آن انقلاب اسلامی است در آن حد نیست که ما بتوانیم از آن محصول و گفتمان جدیدتری تولید کنیم.

اشتری افزود: مفاهیم جدید و تازه را نتوانستیم در رمان انقلاب تولید کنیم. ما اصلا شعارهای برجسته خودمان را نتوانستیم شرح بدهیم و باز کنیم. نه اینکه اصلا نیست بلکه کم است. ادبیات انقلاب اسلامی زیاد به یک تکاپویی بیشتری دارد تا بتواند مفاهیم جدیدی تولید کند.

مرتضی احمر نویسنده کتاب در ادامه مراسم گفت: این رمان با موضوع و محوریت خود آرامش است. محوریت اصلی بهم ریختگی این آرامش است که بهترین بستر آرامش سبک زندگی است. پایه این رمان سبک زندگی است. در کتاب «آرامش» در بخشی مجزا به مسائل رسانه‌ها و فضای مجازی که حریم خیلی از خانواده‌ها را درنوردیده اشاره‌ای هم شده است.

 

اشتری افزود: رمان «آرامش» دو خط روایت دارد. یکی از خط‌ها محوریتش خانواده‌ای است که رسانه‌ها او را سیطره کرده و اذهان را در یک پیچیدگی قرار داده است. خط دیگر داستان شخصیت‌هایی است که در رمان‌های دیگر آقای احمر به این رمان رسیده‌اند. همه شخصیت‌ها در یک خط موازی از قبل انقلاب به زمان حال رسیده‌اند. سازمان مجاهدین به عنوان یک سیستم زنده، هنوز دارد به ما ضرر می زنند. این رمان به سمت بازماندگان این گروه ها رفته و سعی در واکاوی بررسی مشکلات این‌گونه سازمان ها هست. من توصیه می‌کنم اقای احمر برود سمت آلبانی و زندگی نکبتی افراد مجاهدین را به تصویر بکشد. ما اصلاً روایتی از زندگی‌های مجاهدین در کشورهای اروپایی نداریم.

احمر، نویسنده کتاب بیان کرد: کتاب دیگری دارم که به زندگی بچه‌های مجاهدین و شرایط زندگی آن‌ها اشاره دارد. شاید من بیشتر بر روی آسیب‌ها زوم کرده بودم. ما باید بدانیم که واقعیت با آنچه که در پشت پرده فضای مجازی است متفاوت است. خیلی از اتفاقاتی که در فضای مجازی ایجاد می شود خود عاملی است برای ایجاد مقایسه‌های نادرست.

اشتری در ادامه مراسم گفت: در این رمان چیزی محدود نمی شود. تب این مسئله که ما انقلاب را روایت نکردیم بیفتد تا بتوانیم نویسنده ها را دغدغه‌مند کنیم. ما بیشترین زمین‌خواری را در زمان پهلوی‌ها داشتیم.کسی باید بیاید و این تب را بیندازد که شاه زمین‌خوار چه کسی است. مثلا درآمدهای نفتی و ژاندارم منطقه یا سبک شکنجه های ساواک را باید تبش به جان نویسنده میفتد تا سویه صحیح روایت شود.

نظر بدهید