«ریگ جن» به نمایشگاه کتاب رسید
جمعه 23 ارديبهشت 1401

«ریگ جن» به نمایشگاه کتاب رسید

نشست رونمایی از کتاب «ریگ جن» با حضور محمدقام خانی، علی‌اصغر عزتی‌پاک و مهدی زارع نویسنده کتاب در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی‌برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ نشست رونمایی از کتاب «ریگ جن» با حضور محمدقام خانی، علی‌اصغر عزتی‌پاک و مهدی زارع نویسنده کتاب در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی‌برگزار شد.

«ریگ جن» نگاهی گذرا به «پارک ملی کویر» دارد. این اثر در دو بخش اصلی با نام‌های اهداف و انگیزه ورود به ریگ جن و پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر سامان داده شده است. در این کتاب موضوعاتی از قبیل: موقعیت ریگ جن و پارک ملی کویر، حیات جانوری و گیاهی و اقلیم و آب وهوا و اکوتوریسم ریگ جن، راه‌ها و جاده‌های کاروان‌رو کویر و شناسایی منابع آب در کویر، تاریخچه پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر، شهر‌ها و روستاهای اطراف پارک ملی کویر، عوارض طبیعی، منابع آب در پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر، عوارض طبیعی، حیات وحش و تالاب فصلی بند علیخان مطرح شده است.

مهدی زارع نویسنده «ریگ جن» گفت: این کار بیشتر جنایی است تا مسائل اجتماعی. رمان اول می‌خواهد بگوید چه می‌شود که آدم‌ها می‌روند سمت محیط‌ها و کارهای مواد مخدر.اکثر مردم، این دست از معضلات را در افراد ضعیف جامعه می‌دانند. من دوست ندارم از افراد ضعیف و سطح پایین جامعه و قشر ضعیف به بدی در کتابم یاد کنم.

وی با اشاره به اینکه اولین حرکت در نوشتن کتاب، توجه به وجوه ادبی کتاب است، افزود:اساساً من خودم به خودم می‌گویم که آیا نگاه تازه‌ای به این مسئله و موضوع و پدیده دارم یا نه؟

علی‌اصغر عزتی‌پاک بیان کرد:نویسنده برای پدیده‌های موجود در داستانش چنگ بر اندام خود انداخته و آن را شرحه‌شرحه کرده است. طراحی جلد کتاب بسیار هوشمندانه است چراکه فضای که حاکم در ذهن مخاطب میرکند همان فضای جنی است.

مهدی زارع افزود: «ریگ جن» مکانی مجزا نیست که توصیف شود بلکه بطن همان جامعۀ حال است که شخصیت در آن زندگی می کند.

 

عزتی‌پاک اشاره کرد:نویسنده ما را هدایت می‌کند به اینکه ما خودمان در خودمان داریم .«ریگ جن» در درونمان ایجاد می‌کنیم. نویسنده می‌داند که ادبیات خلق می‌کند. موضوع اعتیاد را با وضعیت کنونی و درونی آدم‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده می‌گوید که آدم‌ها به جایی رسیده‌اند که در نحوه زیست آنها به پوچی رسیده‌اند. پوچی زمانی رخ داده که بیشترین ادعاها را نسبت به زنده کردن ارزش‌ها در جامعه داریم.این گستره پوچی که در زندگی ها سیطره پیدا کرده فقط از قشر ضعیف جامعه نیست، بلکه از جامعه دانشگاهی برخی مواقع سرچشمه گرفته است.

زارع با اشاره به اینکه در این کتاب سوژه و موضوع به گونه‌ای بود که مردم با جنبه‌های دیگر از استعماع مواد مخدر آشنا شوند، افزود: از این ژانر را برای حاد شدن معضل استفاده کردم. این زخم سال‌ها است که خونریزی می‌کند. همه این دردها در روزگار اولیه خودشان حاد بوده‌اند من با خودم فکر کردم که این فراموشی است که این موضوع را گسترده کرده است. این نشان از این دارد که جامعه نرمال نیست. فراموشی درد اصلی است که اعتیاد و استعمال از مواد مخدر را گسترده کرده است.

وی افزود:من کتاب را برای این ننوشتم که مورد نقد منتقدین قرار بگیرد. نوشتم تا قسمت مردم پر رنگ شود. موضوع خود ریگ جن نیست، وضعیتِ ریگ جنی است که ممکن است در هر موضوعی قرار بگیرد. ریگ جن یکی از معماهای استان سمنان است. بیابان‌های جنوب غربی سمنان است. تا جنوب شرقی گرمسار، یک مستطیل بزرگی است. با تلاق‌های ماسه‌ای و قصه‌های زیادی دارد.

عزتی‌پاک ریگ جن را اثر خوبی دانست و اضافه کرد: عشق را باید در این کار دید. راه را باید در پرتوی این معضل دید. خانه را باید در پرتو این معضل دید. هر کسی باید جایگاه خودش را شناخت. باید از کابوس خانه فرار کرد. ریگ جن صرفا یک هشدار است. کاری که هر نویسنده می‌کند گاهی نویسنده‌ها راهکار می‌دهند برخی هم وضعیت را نشان می‌دهند. وقتی می‌روی در یک کویر مردگان باید عواقب را پذیرفت تا خارج شوی. حضور پررنگ طبیعت در داستان و در نوشته‌های زارع مشهود است. زارع نیمی از داستان را طبیعت زبازگو می‌کند. وصف حالات و ارتباطات انسان‌ها را طبیعت می‌گوید و راوی طبیعت است.

نویسنده این اثر اضافه کرد: من امید واقعی را در کار آوردم. نگاه از بالا به کسانی که تیمار شدند را هم نشان داده‌ام. اهالی فرهنگ رویاهاشون باید محقق شود، این باعث می‌شود اهالی فرهنگ بازی چه دست سرمایه‌داری نمی‌شود.

نظر بدهید