مراسم یادبود آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری برگزار شد
جمعه 23 ارديبهشت 1401

مراسم یادبود آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری برگزار شد

مراسم یادبود آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛  این مراسم با حضور عبدالهادی مسعودی و محمدتقی سبحانی‌نیا 23 اردیبهشت 1401 در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مسعودی در ابتدای مراسم یادبود بیان کرد: مقدمه‌ای برای دسته‌بندی تولیدات کتابی آقای ری شهری وجود دارد که به این صورت است: علمی، اخلاقی، سیاسی، اداری. برخی از کتاب‌های مرحوم ری‌شهری مخصوص علمای دینی است؛ کتاب‌هایی مثل مبانی‌های خداشناسی و... . حجت‌الاسلام و المسلمین ری‌شهری در دسته علم اخلاق کتاب‌هایی نوشته‌اند که خودشان آن را در زندگی‌شان تجربه کرده بودند.

وی ادامه داد: آقای ری‌شهری نوعی گفت‌وگو بین نصوص علوم دینی با مسائل روز جامعه ایجاد کرده بودند. ایشان پنج عنوان کتاب در موضوع امور سیاسی مثل «سنجه انصاف» دارند. در زمینه انقلاب فعالیت‌های زیاد داشتند. ایشان خودشان را موظف می‌دانستند که حمایت علمی از ادارات انقلاب انجام بدهند.

حجت‌الاسلام مسعودی بیان کرد: مرحوم ری‌شهری کتابی دارند به نام «اخلاق اطلاعاتی» که در جمع مأموران اطلاعاتی نوشتند. ایشان حتی در امور حج هم صاحب‌نظر بودند. برخی از کتب ایشان مثل «مسئله اعتکاف» به مسائل روز می‌پرداخت. ما برای این دست از کتاب‌ها، عنوان فرهنگ‌نامه گذاشتیم.

مسعودی با اشاره به اینکه ایشان برخی از کارهایشان را در هواپیماها انجام می‌دادند، افزود: در یکی از خاطرات خود می‌گویند که من این قسمت از کتابم را در پرواز تهران به مدینه نوشتم. اینطور برای کارهایشان برنامه‌ریزی داشتند. عرصه اداری از موضوعاتی است که آقای ری‌شهری درباره‌اش کتاب نوشته است و در آن به روابط اداری و رفتارهای اخلاقی در عرصه ادارات اشاره می‌شود.

 

آقای ری‌شهری پشتکار فراوانی در تمامی امور داشتند

محمدتقی سبحانی‌نیا در ادامه این جلسه بیان کرد: آقای ری‌شهری یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی دارد که این‌طور ایشان را به یک تلاشگر تبدیل کرده است. ایشان پشتکار فراوانی در تمامی امور داشتند.

وی افزود: نظم ایشان بسیار عالی بود. دقایق روزشان را هم حساب می‌کردند و برای همه آن برنامه داشتند. ایشان ذهن خلاقی داشتند. اینکه موضوعات روز را متناسب با اصول درست اسلامی تدوین می‌کردند، نشان از ذهن خلاق ایشان است.

 

ایشان خودشان را وقف جامعه کرده بودند

حجت‌الاسلام و المسلمین مسعودی با بیان خاطره‌ای اضافه کرد: فرزند ایشان در موضوع اوقات فراغت حاج آقای ری‌شهری هیچ حرفی نمی‌زنند و اصلاً اوقات فراقتی برای ایشان نمی‌شناختند. ایشان در سفرهای خود تا می‌توانستند، تجربه‌های زیستی کسب می‌کردند. از نوجوانی می‌آیند قم و پدر ایشان که نانوا بود، هزینه کمی به ایشان می‌دادند و ایشان از آن پول کم، درصدی را کنار می‌گذاشتند تا با آن کتاب بخرند. جدای از این مسئله، ایشان دفتر خمس داشتند و هرآنچه جزو کارهای روزانه‌شان بود، می‌نوشتند. برای اینکه خسته نشوند، به مطالعه‌شان تنوع داده بودند؛ برخلاف امثال ما که به کارمان تنوع می‌دهیم.

ایشان خاطره‌ای از آیت‌الله ری‌شهری بیان کردند و فرموند: آقای ری‌شهری دو تا ساک سبز داشتند که الان در موزه خانوادگی ایشان هست. این دو ساک همیشه با ایشان بود؛ حتی در مسافرت‌های خارج از کشور.

مسعودی افزود: آقای ری‌شهری یک عارف ممتاز بود. ایشان خودشان را وقف جامعه کرده بودند. گفت‌و‌گو و مصاحبه با دیگران جزو تفریحات ایشان بود. آقای ری‌شهری اصلاً خصومت شخصی با کسی نداشتند. درست است که برخی از افراد می‌گویند که ایشان این همه کتاب را ننوشته‌اند، بلکه دیگران برایشان نوشته‌اند و ایشان صحه گذاشته‌اند، اما من می‌گویم که دست‌نویس‌هایی وجود دارد که حتی طراحی و نحوه چینش واژگان روی جلد کتاب‌ها را هم برای آن‌ها مشخص کرده‌اند.

 

ایشان طوری برخورد نمی‌کردند که آدم به کارش دلسرد شود

حجت‌الاسلام سبحانی با اشاره به اینکه آقای ری‌شهری عنوان کلینی زمان را داشته‌اند، افزود: اولین دایرة‌المعارف شیعه را آقای کلینی سامان داده‌اند که بسیاری از علمای تشیع از آن استفاده می‌کردند. اگر با این مقیاس آقای ری‌شهری را مقایسه کنیم، ایشان در عرصه حدیثی جریان‌ساز است. از طرفی، ایشان حدیث را از کنج بی‌توجهی درآوردند.

ایشان در ادامه فرموند: اخلاق مدیریتی آقای ری‌شهری ویژه است. ایشان بیست سال نماینده رهبری در بعثه بودند. در تمام سمت‌ها و مسئولیت‌هایی که ایشان می‌گرفتند، اعضای زیرمجموعه ایشان اصلاً دوست نداشتند که ایشان از آن سِمت بروند. ارتباط عاطفی ایشان هم قوی بود و صرفاً امر و نهی مدیریتی نداشتند. اخلاق خوش و خوب ایشان جذبه خاصی برای ایشان ایجاد کرده بود. ایشان مدیری بودند که در طبقات زیرمجموعه خود محبوب بودند. همچنین اشراف کاملی بر امور داشتند و در مسائل مدیریتی نکته‌سنج بودند. هیچگاه حاج آقا عرصه را برای ما تنگ نمی‌کردند. ایشان طوری برخورد نمی‌کردند که آدم به کارش دلسرد شود. در ابعاد مدیریتی رفتارهایی جامع و نغزی از ایشان وجود دارد که می‌تواند تحولات زیادی در مدیریت کشور ایجاد کند.

ورود ایشان در عرصه سیاسی و کتاب‌نویسی، فقط روشنگری برای انقلاب بود. به همین دلیل، برای ایشان دشمنانی وجود داشت. آقای ری‌شهری با هیچ کدام از جناح‌های سیاسی پیوند برقرار نکرد و مقلد جبهه سیاسی خاصی هم نبود.

سبحانی‌نیا افزود: ایشان قدر انقلاب و ولی فقیه را می‌دانستند؛ به همین دلیل وارد جناح‌بازی‌ها نمی‌شدند. ایشان می‌دانستند که این انقلاب چقدر باارزش است. خط‌کش و شاغول آقای ری‌شهری، رهبری بودند.

وی با اشاره به اینکه آقای ری‌شهری کار جمعی را سامان دادند، بیان کرد: مجموعه فعالیت‌های ایشان توانسته هم تولید اثر کند، هم کادرسازی انجام بدهد.

سبحانی‌نیا در پایان جلسه گفت: برکت عمری که ایشان داشته بسیار مورد توجه است. ما هم باید از خدا باید درخواست کنیم که خدا عمر پربرکت به ما بدهد. ما نمی‌خواهیم آقای ری‌شهری را امامزاده کنیم. ما فقط می‌خواهیم خودمان به معرفت برسیم.

در پایان این مراسم یادبود، یک کتاب به قلم مرحوم محمد ری‌شهری رونمایی شد. کتاب «انفاق در قرآن و حدیث» آخرین اثر گردآوری‌شده از مرحوم ری‌شهری است که به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها: محمد ری‌شهری
نظر بدهید