آیین رونمایی کتاب «فرد و جامعه متعالی» برگزار شد
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401

آیین رونمایی کتاب «فرد و جامعه متعالی» برگزار شد

مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری نشر محیی، مراسم رونمایی کتاب «فرد و جامعه متعالی» را دوشنبه 26 اردیبهشت، برگزار کرد.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری نشر محیی، مراسم رونمایی کتاب «فرد و جامعه متعالی» را دوشنبه 26 اردیبهشت، برگزار کرد.

استاد محمد شجاعی، نویسنده اثر، با بیان اینکه این کتاب دستورالعملی از امام رضا(ع) است، بیان کرد: این کتاب، تحلیل نامه‌ای است که حضرت نوشتند و در آن توصیه‌های فوق‌العاده مهم و حیاتی به شیعیان کردند. این توصیه‌ها درباره تنظیم روابط بین شیعیان است. ایشان مثل یک کتاب قانون، روابط بین شیعیان و روابط مطلوب و متعالی را طراحی کرده‌اند. با اینکه ایشان را با عنوان امام رئوف می‌شناسیم، حضرت این نامه را خیلی تند نوشته و تهدید کرده‌اند اگر شیعه‌ای دربرابر شیعه دیگری بدجنسی و او را اذیت کند، من عهد کردم با خودم که او را نفرین کنم که نه خیر دنیا را ببیند، نه خیر آخرت را. این تهدید بسیار کمرشکن است.

وی افزود: این داستان به هدف خلقت انسان می‌رسد. انسان در ذات، آفریده شده تا به خدا تشرف یابد. این عشق به بی‌نهایت و کمال مطلق به الله در ذات همه انسان‌ها وجود دارد. امام امت گفتند رئیس‌جمهور آمریکا هم عاشق خداست؛ ولی خودش نمی‌فهمد. در ذات همه انسان‌ها لا اله الا الله وجود دارد. همه می‌خواهند شبیه الله شوند؛ چون از محدودیت بیزارند. وقتی می‌گوییم انسان عاشق الله است، یعنی انسان می‌خواهد همه اسماء و صفات خدا را داشته باشد و بتواند آن اسماء را از خودش بروز بدهد.

حجت‌الاسلام شجاعی اشاره کرد: اسماء خدا طبقه‌بندی دارند. مادر همه اسماء «رحمان» است. این اسم به قدری عظمت دارد که در قرآن، خدا این اسم را به جای الله قرار داده است. خداوند در قرآن، اسماء حسنی را زیرمجموعه رحمان قرار داده؛ یعنی اگر کسی بخواهد به خدا تشبه یابد، باید اول مادر اسماء را در دلش حاکم کند. قیمت هر انسانی و سعادت دنیا و آخرت در گرو تعداد اسم‌هایی است که از خداوند کسب می‌کند. زیرساخت همه اسماء رحمان است. اگر کسی رحمان نباشد، انسان به هیچ یک از اسماء راه نمی‌یابد. مرحوم طباطبایی می‌گفت اسلام یعنی بسم الله الرحمن الرحیم. یعنی با همه خلق خدا مهربان باشیم، با مومنان مهربان‌تر. آیت الله حائری شیرازی می‌گفت اسلام یعنی حرکمت از رحمانیت به رحیمیت. اگر کسی نخواهد خودش را مسخره کند و عمرش را ضایع کند، باید بکوشد رحمانیت را بر خود حاکم کند.

شجاعی سعادت انسان در دنیا و آخرت را در سه شاخص اصلی دانست و افزود: رحمانیت، آرامش و شادی. رحمانیت کلید ورود به آرامش و شادی است. اساساً میزان آرامش و شادی هرکس در آخرت، بستگی به میزان شادی و آرامش او در دنیا دارد. کسی که در دنیا مضطرب و غمگین است، با هر مقدار غم، دارد عذاب آخرت را برای خودش تحصیل می‌کند. چه نمازخوان و مؤمن باشد یا نباشد. خدا انسان را آفریده که به خودش شبیه شود. شهید بزرگواری مثل سعد که در رکاب پیامبر مجروح و شهید شد، به قدری عظمت دارد که جبرئیل و میکاییل با هفتادهزار فرشته به تشییع جنازه‌اش آمدند؛ اما پیامبر فرمودند سعد دچار فشار قبر است؛ چون رحمانیتش کم و با خانواده‌اش بداخلاق بوده.

محمد شجاعی بیان کرد: این خطری است که همه ما را تهدید می‌کند: رحمان نبودن و آرام نبودن و شاد نبودن. امام رضا از شدت دلسوزی و رأفتی که دارند، این نامه را خیلی تند نوشته‌اند. این خشونت از شدت عشق است. نحوه بیان امام رضا در این نامه که در این کتاب توضیحش داده‌ایم، بیان تندی است که به شیعیانم بگو مراقب شیطان باشند. همدیگر را نَدرند و مراقب احساسات و زبانشان درباره هم باشند. بعد می‌گویند من بر خودم واجب کردم که اگر شیعه‌ای در دل و عملش بدجنسی به شیعه دیگری داشته باشد، او را چنان نفرین کنم که خیر دنیا و آخرت نبیند. خط قرمز را مشخص کرده‌اند؛ چون بدجنسی و بدخواهی و حسادت و رقابت و مقایسه خشونت دارند. لذا امام رضا می‌گویند شما باید همدیگر را یکی ببینید.

 

حجت‌الاسلام شجاعی قاعده‌ای سه‌بخشی را برای عملی کردن رحمانیت اینطور معرفی کرد: 1. یادمان باشد همه آدم‌ها خود ما هستیم. یعنی هر رفتاری با دیگران بکنی، با خودت می‌کنی و نظام خلقت آن را به خودت برمی‌گرداند. هر نیتی درباره کسی داشته باشی، باید سریع جایت را عوض کنی و بدانی داری آن کار را با خودت می‌کنی. 2. شما هر کاری با مردم بکنی، با پیامبر و اهل بیت کرده‌ای. بدی بکنی، آنها دریافت می‌کنند؛ چون اهل بیت با ما رابطه نفوسی دارند و روحشان در روح ما هست. وقتی یکی از فرزندانشان اذیت شود، بیشترین کسی که اذیت می‌شود، امام زمان و اهل بیت هستند. بنابراین، حواسمان باشد ما با آدم‌ها طرف نیستیم. 3. هرکاری با هرکسی بکنی، خدا دریافت می‌کند.

وی گفت: وقتی انسان به این سه قاعده در رفتارهایش توجه کند، روابطش فوق‌العاده عالی می‌شود. در اثر خوب شدن رابطه با این سه قاعده، در بین مردم چنان همدلی و وحدتی ایجاد می‌شود که آسمان به وجد می‌آید و باب رحمت و برکت از هر نوع، بر انسان‌ها باز می‌شود. طبق فرمایش رهبر در بیانیه گام دوم که یک آرمان را برای انقلاب و ایران معرفی کرده‌اند که ایجاد تمدن نوین اسلامی و رفع موانع ظهور ولایت است، باید این سه فرهنگ را در جامعه رواج دهیم. اگر مردم به این سه قاعده عمل کنند، به‌سرعت تمدن نوین اسلامی ساخته می‌شود. بزرگ‌ترین مانع در راه ایجاد تمدن نوین اسلامی و ظهور، بی‌عاطفگی‌ها و رحمان نبودن‌هاست.

شجاعی در پایان بیان کرد: این کتاب به همین نیت نوشته شده تا جامعه ما بتواند به جامعه آرمانی دولت کریمه امام زمان نزدیک شود. اگر قواعد این کتاب رعایت شود، جامعه‌ای مترقی و با خیر و برکت خواهیم داشت.

نظر بدهید