«نفوذ راهبردی در نظام دینی» رونمایی شد
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401

«نفوذ راهبردی در نظام دینی» رونمایی شد

آیین رونمایی کتاب «نفوذ راهبردی در نظام دینی» با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انتشارات سروش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ آیین رونمایی کتاب «نفوذ راهبردی در نظام دینی» با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انتشارات سروش برگزار شد.

دکتر مهدی گرجی نویسنده اثر، حجت الاسلام سعید خسروپناه و دکتر فؤاد ایزدی کارشناسان این نشست بودند.

ابتدای این جلسه، مهدی گرجی بیان کرد: به تعبیر رهبر انقلاب، نفوذ راهبردی تهدید بسیار عمیقی را متوجه نظام جمهوری اسلامی کرده است؛ تهدیدی راهبردی و بسیار بلندمدت و نرم که در سال‌های اخیر، رهبر انقلاب بارها به آن اشاره کرده‌اند. من مدت‌ها در پژوهشکده‌ها و کتابخانه‌ها درباره این موضوع می‌گشتم. هیچ محتوایی در این خصوص وجود نداشت. به همین دلیل، احساس تکلیف کردم. امروز اینجا رونمایی کتاب بنده نیست، رونمایی و جهاد تبیین برای شناساندن تهدید است.

 

حجت‌الاسلام خسروپناه کارشناس دیگر این جلسه بود که اینطور گفت: روش کار آقای گرجی روش اجتهادی است. گاهی موضوعی را در نظر می‌گیریم و آیات مربوط به آن را جمع‌آوری می‌کنیم؛ اما گاهی موضوعی مد نظر داریم که در قرآن درباره‌اش چیزی نیامده. اینجا کار سخت می‌شود. این کتاب حاصل فرایند اجتهادی در حوزه نفوذ است. ایشان در این روش، پرسش‌ها را به قرآن عرضه کرده و پاسخ‌های نظام‌مندی از آن استخراج کرده است.

وی افزود: امتیاز دیگر کتاب معرفی عوامل نفوذ است؛ شیطان، مشرکان، منافقان، یهودیان، نظام سلطه و... . همچنین گروهی که از آنان در قرآن به «فی قلوبکم مرض» تعبیر شده است. یکی از بخش‌های مهم کتاب، تاکتیک‌های تخصصی و کاربردی نفوذ دشمن در قرآن و روایت است. این کتاب اثری جامع است که ابعاد مختلف نفوذ را بر اساس منابع مختلف بررسی کرده؛ بیش از 360 منبع که اکثر آنها منابع دست اول هستند.

 

فواد ایزدی، کارشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های کتاب این است که در این حوزه محتوای چندانی وجود ندارد و در واقع این کتاب در نسبت با معدود آثار منتشرشده، با فاصله زیادی در رتبه اول قرار می‌گیرد. نه تنها در ایران در این حوزه کم کار شده، در دنیا نیز همین گونه است. این موضوع یکی از مباحث به‌روز دنیاست. جای تعجب وجود دارد که با توجه به نیازی که در این حوزه وجود دارد، محتوای زیادی در کل دنیا در دسترس نیست. به همین دلیل از انتشارات سروش درخواست می‌کنیم این کتاب حداقل به پنج شش زبان زنده دنیا ترجمه شود؛ هم به دلیل محتوایش، هم به دلیل عقبه قرآنی و روایی‌اش. این، نوعی تبلیغ اسلام هم هست.

ایزدی اشاره کرد: نوشتن این نوع از کتب باید الگویی شود برای استادان دانشگاه‌ها. متاسفانه این نوع کتاب‌ها در دانشگاه‌های ما تولید نمی‌شود. این کتاب باید تبلیغ شود؛ چون نه تنها موضوعش مهم است، بلکه سبک کار هم افتخاری برای خودش است.

خانم دکتر نیلچی‌زاده در پایان بیان کرد: این کتاب توانست نمونه‌ای عالی از تحقیقات علوم قرآن و حدیث باشد و بتواند از زبان قرآن، تولید علوم انسانی و اسلامی بکند. جلد دوم هم قرار است راه‌های مقابله با این نفوذ را بر اساس قرآن و روایات ارائه کند و دست محققان را پر خواهد کرد.

نظر بدهید