ترجمه عربی کتاب «علی از زبان علی(ع)» وارد بازار نشر شد
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401

ترجمه عربی کتاب «علی از زبان علی(ع)» وارد بازار نشر شد

رونمایی ترجمه عربی کتاب «علی از زبان علی(ع)»، دوشنبه 26 اردیبهشت، با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نشر معارف برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام محمد محمدیان و حجت‌الاسلام مشعوری حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ کتاب «علی از زبان علی(ع)» به قلم حجت‌الاسلام محمد محمدیان، به زبان عربی ترجمه شد.

رونمایی ترجمه عربی کتاب «علی از زبان علی(ع)»، دوشنبه 26 اردیبهشت، با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نشر معارف برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام محمد محمدیان و حجت‌الاسلام مشعوری حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، شاهوازی، مجری و کارشناس برنامه گفت: انسان دوره قاجار تا دوره پهلوی، از لحاظ فکری ضعیف است؛ اما جمهوری اسلامی این روند انحراف در فکر و اندیشه را از بین برد و شیوه‌نامه جدیدی برای اندیشه و حکمرانی ایجاد کرد. عقبه این شیوه‌نامه فلسفه الهی داشته و به داشته‌های الهی خودش باور دارد. در هویتش خودباختگی وجود ندارد. این کتاب «علی از زبان علی(ع)» که به زبان‌های دیگر منتشر شده، ماحصل اندیشه جمهوری اسلامی برای یک تعامل و ارتباط فعالانه با دنیای پیرامون است. نکته دیگر اینکه عملکرد نشر معارف هم در این برجستگی کتاب مهم است. در قرن جدید، نشر معارف می‌خواهد اندیشه‌‌ها را با زبان‌های دیگر انتشار دهد.

حجت‌الاسلام محمد محمدیان بیان کرد: در بین سرمایه‌هایی که ما در جریان‌های علویون داریم، خود امیرالمؤمنین(ع) مهم‌ترین سرمایه ماست. همه فِرق اسلامی با اجماع نقل کرده‌اند که پیامبر فرموده دو امانت در اختیار شما قرار می‌دهم و حیثیت شما گرو حفظ این دو امانت است. نماد عترت، امیرالمؤمنین(ع) است.

وی افزود: به خاطر این سرمایه‌ها است که ما می‌توانیم سرمان را بلند بکنیم. اگر بتوانیم علی(ع) را به حد توانمان معرفی کنیم، اکسیر امیرالمؤمنین(ع) وجود انسان‌ها را طلا می‌کند. در مقدار توان بشر هم اگر بتوانیم امیرالمؤمنین(ع) را معرفی کنیم، بشر گمشده‌اش را پیدا می‌کند. مهم‌ترین سرمایه جهان بشر را ما در اختیار داریم.

ایشان با بیان اینکه باید با زبان روز، امیرالمؤمنین را به نسل جوان معرفی کنیم، افزود: این بزرگ‌ترین کار فرهنگی ماست. از علی(ع) آثار زیادی باقی مانده است. این کتاب حول معرفی شخصیت و وجود امیرالمؤمنین(ع) است. در این کتاب به وضوح درخواهیم یافت که مولا چطور انتخاب کرده است، تعاملات او با دوست و دشمنش به چه شکل بوده است، دستگاه تربیتی و هویت او چگونه بوده است. به طور کلی، این کتاب برای ارتباط برقرار کردن با جهان، بهترین کتاب است. ما باید ادبیات گذشته را به ادبیات روز تبدیل کنیم. حتی عربی‌اش را هم باید به زبان روز ترجمه کنیم.

وی افزود: علی(ع) تمام امید ما در دنیا و آخرت است. روز قیامت، هویت ما را با امیرالمؤمنین(ع) می‌شناسانند. ما با هویت اماممان معرفی می‌شویم. هویت اصلی بشر آن پیوند‌هایی است که با اشخاص بزرگ خورده‌اند. اگر بتوانیم در این دنیا این هویت را خوب معرفی کنیم، در دنیا همۀ انسان‌ها به سمت ما می‌آیند. امیرالمؤمنین(ع) باید در دنیای جدید با راه‌های جدید معرفی شود. امیدواریم نسل‌های دیگر از این کتاب استفاده کنند.

محمدیان بیان کرد: اهمیت این کتاب این است که چگونه مخاطب را به خود جلب کند. باید مخاطب با آن ارتباط خوبی برقرار کند. فرد باید بتواند با موضوع کتاب رشد کند.

 

وی افزود: خواننده در این کتاب با حضرت پیش می‌رود. تلاشم این بود که تخیل وارد کار نشود؛ چون شخصیت امیرالمؤمنین(ع) ورای این موارد است. تلاشم این بود که از منابع مورد قبول شیعه و سنی استفاده کنم.‌ برخی مواقع، کلام امیرالمؤمنین(ع) را از زبان خودشان آورده‌ایم. محبت امیرالمؤمنین(ع) مس وجود آدمی را تبدیل به طلا می‌کند. بیش از 80 هزار جلد از این کتاب را مخاطب انتخاب کرده است. اگر توفیقی باشد، درباره پیامبر هم دارم کتابی را تهیه کنم.

حجت الاسلام مشعوری در ادامه مراسم بیان کرد: این کتاب،‌کتاب مستندی است. اولین ویژگی کتاب همین مستند بودن آن است. همه مطالب دارای روایت و سند محکم است. یکی از بخش‌ها، فضائل امیرالمؤمنین(ع) محسوب می‌شود. بخشی از این فضائل از زبان خود حضرت است. هرچه ما از این حضرت کار کنیم، کم است. پیامبر(ص) فرمودند: اگر امیرالمؤمنین شخصیتش شناخته نشود، در سطح دیگران و مساوی با بقیه قرار می‌گیرد.

مشعوری ادامه داد: کار امیرالمؤمنین(ع) به جایی رسید که می‌گفتند معاویه و علی؛ یعنی این دو را در کنار هم می‌آوردند. این یکی از مصائب تاریخ است. بیان فضائل بر این مبنا است که با دیگران در یک سطح قرار نگیرد. پیامبر با شگرد خاصی قرآن را از تحریف نجات دادند، همین کار‌ها را برای امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند. اما دشمنان نگذاشتند.

وی افزود: هشتاد درصد از فضائل امیرالمؤمنین، نبوی است. هر کس فضائل امیرالمؤمنین را بگوید، بشنود و ببیند و بنویسد، همه گناهان انجام‌شده از دستگاه‌های حواس انسانی پاک می‌شود. گاهی اهل سنت بیان فضائل را گسترش داده‌اند. ما داریم اپلیکیشنی آماده می‌کنیم تا در روز عید غدیر، این اپلیکیشن که بیان فضائل امیرالمؤمنین است، افتتاح و ترویج شود. این فضائل در موضوعات مختلف دسته‌بندی شده‌اند. امیرالمؤمنین(ع) را نباید با دیگر خلفا یکی دانست و در یک سطح قرار داد.

نظر بدهید