«روایت مقاومت؛ بایسته‌ها و معضلات» به چالش کشیده شد
پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401

«روایت مقاومت؛ بایسته‌ها و معضلات» به چالش کشیده شد

نشست بررسی «روایت مقاومت؛ بایسته‌ها و معضلات» با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انتشارات خط مقدم بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ نشست بررسی «روایت مقاومت؛ بایسته‌ها و معضلات» با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و انتشارات خط مقدم بررسی شد.

عرفان طالبی در این نشست بیان کرد: گاهی مواقع، بسیاری از سیاسیون، از روایت حوادث و اتفاقات و تصمیمات سیاسی جلوگیری می‌کنند. برای خیلی از مسئولین به حوزه مستندنگاری اعتقادی ندارند و این روایت‌ها و عرصه مستندنگاری را عرصه‌ای تک‌بعدی می‌بینند. افراد در مسئولیتی که هستند، فقط به حوزه خودشان توجه دارند. نیاز است که به همه ابعاد دقت کنیم.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت نشئت‌گرفته از مفهومی است که دارای ویژگی‌های خاص است، افزود: مسئله مقاومت و درگیری‌های نظامی در منطقه ما ابعاد مختلفی را شامل می‌شود. مسائل امروز ما به جبهه مقاومت اشاره دارد. اگر نگاهی به دهه نود بیندازیم، مجموعه‌ای از عملکردهایی را می‌بینیم که این عملکردها دچار فراز و نشیب‌هایی بود.

شیرازی در ادامه گفت: ما باید ببینیم مخاطبمان کیست. باید عملکرد منسجم داشته باشیم. ما دچار هویت‌سوزی شده‎ایم و روایت صادقانه داشته باشیم. ما در جنگ روایت‌های ناهم‌طراز قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه رسانه مقاومت باید بصیرت‌افزا باشد، ادامه داد: تصویر واقع‌گرایانه و بدور از اغراق باید به مخاطب نشان داده شود. روایت‌هایمان باید واقع‌گرایانه باشد و اگر این کار را انجام ندهیم، به سمت فرمالیته بودن می‌رویم. ما باید از ابزاری که کشش موضوعات را بالا می‌برد، استفاده کنیم.

طالبی اشاره کرد: دسترسی به روایت‌ها بسیار ضعیف بود. دو عاملی که عدم دسترسی را ایجاد می‌کرد، محدودیت‌ها و معذوریت‌ها بودند. از طرفی، زبان‌های مختلفی در جبهه مقاومت وجود داشت که برخی مواقع ما نتوانستیم آن‌ها را ترجمه کنیم.

طالبی با اشاره به اینکه ما با یک جنگ چندبعدی مواجه بودیم، افزود: در واقع، یک جنگ اجتماعی شکل گرفت. پیروزی‌ها و شکست‌ها باید با هم انتشار پیدا کنند. نمی‌شود یکی را برجسته کرد و دیگری را تضعیف. برای نشان دادن واقعیت‌ها باید جشن‌ها و شکست‌ها نشان داده شود.

برچسب‌ها: انتشارات خط مقدم
نظر بدهید