انتشار مدخل مقام معظم رهبری در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 21 شهريور 1401

انتشار مدخل مقام معظم رهبری در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

مدخل مقام معظم رهبری در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به‌شکل مستقل به قلم علی اکبر ولایتی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، کتاب «چشمه حکمت: سیری در زندگی و اندیشه‌های مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله سیّدعلی‌خامنه‌ای» به‌قلم علی‌اکبر ولایتی از سوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در مقدمه خود بر آغاز این اثر نوشته است: «چندسالی پیش، جناب آقای بجنوردی، رئیس محترم مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به نگارنده  پیشنهاد کردند زندگی‌نامه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را بر خلاف سنت معمول، که فقط شامل وقایع و حوادث و شرح حال بزرگان و مشاهیر پس از دوران حیات شریف ایشان است، بنویسم. پس از کسب اذن از مقام معظم رهبری در این خصوص، نگارنده سطوری در این باب نگاشت که بی‌تردید در حد بضاعت حقیر بود و نه درخور مقام شامخ و اعلای علمی، فقهی، سیاسی و فرهنگی آن بزرگوار. مقاله حاصل در مجلد شماره بیست‌ویکم آن دایرة‌المعارف شریف منتشر شد و مورد اقبال عموم قرار گرفت؛ چندان‌که آن مجلد خاص تجدید چاپ شد و همان مطالب نگاشته حقیر را در جزوات مجزا هم منتشر کردند.

اخیراً جناب ‌آقای بجنوردی دوباره از بنده خواستند مقدمه‌ای بر این زندگی‌نامه بنگارم تا ان‌شاءالله مقدمه و متن به صورت کتاب مستقلی چاپ شود. نگارنده با مشورت جناب آقای دکتر نوروزی، از همکاران صدیق و بامعرفت این‌جانب، که خدمات ذی‌قیمتی در عرصه فرهنگ و تمدن اسلام کرده‌اند، این کار را شروع کردم. با مشورتی که صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که آنچه در این مقدمه باید مدّنظر باشد تبیین اصل مترقی و منحصر‌به‌فرد ولایت فقیه در شیعه از زمان غیبت تا کنون است.»

این کتاب پس از دیباچه و منابع آن، مشتمل بر سه فصل است؛ فصل نخست با عنوان زندگی‌نامه شامل خاندان، شخصیت علمی و فرهنگی و حیات سیاسی و اجتماعی، فصل دوم با نام دهه اول انقلاب اسلامی شامل شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی، امامت جمعه تهران، در مجلس شورای اسلامی، دفاع مقدس، فعالیت‌های ارشادی و تبیینی، مقابله با لیبرال‌ها و بنی‌صدر و دوران ریاست‌جمهوری و فصل سوم ذیل اسم دوران رهبری شامل انتخاب به مقام رهبری جمهوری اسلامی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری، امور نظامی، دفاعی و انتظامی و امور حقوقی و قضایی است.

کتاب «چشمه حکمت» که نام آن وام‌یافته بیتی از حافظ؛ «حافظ از چشمه حکمت به کف آور جامی/ بو که از لوحِ دلت نقشِ جهالت برود» است، در ٢٠٨ صفحه، با شمارگان دوهزار نسخه و به بهای ٣٧۵هزار تومان توسط انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به طبع رسیده است.

 

انتهای پیام/

نظر بدهید