تجدید چاپ مهم‌ترین اثر آیت‌الله حسن‌زاده همزمان با سالگرد ارتحال علامه
چهارشنبه 30 شهريور 1401

تجدید چاپ مهم‌ترین اثر آیت‌الله حسن‌زاده همزمان با سالگرد ارتحال علامه

کتاب «عیون مسائل نفس و شرح آن» همزمان با اولین سالگرد ارتحال علامه حسن‌زاده آملی (قدس سره‌الشریف) در دوجلد به زبان فارسی تجدید چاپ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، کتاب «عیون مسائل نفس و شرح آن» به مناسبت اولین سالگرد ارتحال علامه حسن‌زاده آملی (قدس سره‌الشریف) در دوجلد به زبان فارسی توسط انتشارات «منظومه شمسی» تجدید چاپ شد.

این کتاب ترجمه اثر «سرح‌العیون فی شرح‌العیون» به زبان عربی است. علامه، در مقدمه کتاب، بیان می‌کند که اثر حاضر، حاصل تحقیقات عمیقی است که در طول سالیان متمادی، در باره معرفت نفس، به عمل آورده است.

معرفت نفس، پس از معرفت خدای تعالی، از لذیذترین و عزیزترین معارف الهی به شمار می‌رود و آن، مفتاح خزائن ملکوت و مرقات معرفت رب است. به نظر سیدعلی طوبجی سیوطی، حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» از ابوبکر رازی است. ابن تیمیه، معتقد است که این حدیث، مجهول است و استاد حسن‌زاده آملی، با عنوان «وهم و رجم» همه این سخنان را رد می‌کند و پاسخ منکران را می‌دهد.

گفته می‌شود که معرفت نفس، مبتنی بر اصولی است و عیون مسائل نفس، اصول آن است و در هر عینی، از اصول ایقانیه و امهات برهانیه که مستفاد از فهم خطاب محمدی (ص) و مستفاض از اصول و جوامع روایی اهل بیت علیه‌السّلام است، استفاده شده است.

انتهای پیام/

نظر بدهید