«من مرتضی قربانی نیستم» کتابی درباره فرمانده‌‌ای که اشتباهی اسیر شد
شنبه 09 مهر 1401

«من مرتضی قربانی نیستم» کتابی درباره فرمانده‌‌ای که اشتباهی اسیر شد

نخستین چاپ کتاب «من مرتضی قربانی نیستم» به قلم علی هاشمی توسط انتشارات کاشف علم روانه بازار کتاب خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، روایت دوران اسارت حاج عباس جعفری یکی از فرماندهان محورهای عملیاتی لشکر۵ نصر در عملیات خیبر  در کتاب «من مرتضی قربانی نیستم» به قلم علی هاشمی به رشته تحریر در آمده و توسط نشر کاشف علم منتشر و در هفته دفاع مقدس سال جاری رونمایی می‌شود.

عباس جعفری یکی از فرماندهان محورهای عملیاتی لشکر ۵ نصر است که در عملیات خیبر به اسارت دشمن درآمده و او را به جای «مرتضی قربانی» فرمانده لشکر ۵ نصر تحت شکنجه قرار می‌دهند تا از وی اعتراف بگیرند. عباس جعفری یک سال بعد از اسارت در اردوگاه موصل به عنوان مسئول شورای مخفی اردوگاه انتخاب می‌شود و اغلب امور مربوط به اسرا توسط این شورا برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود.

چند سال بعد او و تعدادی دیگر را به جرم مضروب کردن یکی از جاسوسان به اردوگاه دیگری منتقل و در چندین مرحله در سلول‌های انفرادی بغداد زندان می‌شود و این آغازی برای جابجا شدنش در اردوگاه‌های دیگری چون کمپ شش و نه و هفده است. 

علی هاشمی نویسنده این کتاب، روایت خاطرات این فرمانده آزاده را در اردوگاه‌های مختلف با نقل برخی خاطرات جنگ و ایام زندگی در شهر، به هم تلفیق کرده و جنبه ادبی خاصی از روایت‌گری خاطرات در این کتاب به نمایش گذاشته است. نویسنده با پرهیز از روزمرگی و روایت‌های تکراری دوره اسارت که در کتب خاطرات اسرا به نسبت زیادی تکرار شده، کوشیده است در حد امکان با روایتی ساده و روان خواننده را با راوی همراه کند.   

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «طفلکی تا صبح همین‌طور با خودش حرف زد و گریه کرد و قرآن خواند. جوانی که دیشب مدام گریه می‌کرد و با خودش حرف می‌زد عراقی بود. هی با خودش می‌گفت: «کاش همانجا در جنگ مرده بودم. حالا مرا می‌کشند و خانواده‌ام را نابود می‌کنند.» صبح هم بردنش! کجا؟ نمی‌دانم! «یعنی عراقی‌ها را هم اینجا می‌آورند؟»

دو هفته است که در انفرادی هستم. افکارم را نمی‌توانم جمع کنم. از بس روی سطح بتونی سلول این‌طرف و آن طرف رفته‌ام پاشنه‌های پایم دردناک شده.! «نباید تحلیل بروم!» شنیده بودم که زندان انفرادی چموش‌ترین آدم‌ها را هم سر به راه می‌کند. شنیده بودم آنها که انفرادی می‌افتند خیلی زود مُقُر می‌آیند و حرف می‌زنند. اما اینجا کسی نمی‌آید از من سوالی بکند که بدانم جوابش را چه باید بدهم. اصلاً نمی‌دانم چرا مرا در انفرادی نگه داشته‌اند. لابد هرچه هست مربوط می‌شود به عبدالزهرا»

نخستین چاپ کتاب «من مرتضی قربانی نیستم» به قلم علی هاشمی در ۳۱۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات کاشف علم روانه بازار کتاب خواهد شد.  

پایان پیام/

نظر بدهید