زندگینامه دریاقلی سورانی ناجی آبادان به چاپ رسید
یکشنبه 09 بهمن 1401

زندگینامه دریاقلی سورانی ناجی آبادان به چاپ رسید

کتاب «دریاقلی» داستان زندگی شهید دریاقلی سورانی به قلم نجمه جوادی با همت انتشارات حماسه یاران به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، کتاب «دریاقلی» داستان زندگی شهید دریاقلی سورانی به قلم نجمه جوادی با همت انتشارات حماسه یاران به چاپ رسید.

کتاب دریاقلی داستان مردی است که از روستای یان چشمه اصفهان به همراه خانواده‌اش در دهه سی به آبادان کوچ کرد. یک کوچ اجباری. از همان کودکی درس را رها کرد و برای بهتر شدن زندگی خانواده‌اش مشغول به کار شد. از همان روزهای نوجوانی و جوانی دست و دلباز بود و این اخلاق را تا پایان عمر ۳۵ ساله خود داشت تا جایی که خانه ۲ اتاقه‌اش را که با هزار جور زحمت خریده بود با خانواده فقیری تقسیم کرد.

یکی را خودش می‌نشست با چند سر عائله و دیگری را داد به آنهایی که برایش یادآور روزگار تنگدستی کودکی بودند. برای اینکه خانواده فقیر راحت باشند خودش به همراه پسرش رضا بیشتر وقتش را در کوی ذوالفقاری که دور از شهر بود، می‌گذراند. جایی که برای خودش اوراق فروشی بزرگی داشت. 

زمان گذشت و انقلاب پیروز شد. هنوز شادی این پیروزی به دل مردم ننشسته بود که جنگ شروع شد. خبر حمله عراق به خرمشهر که نزدیک‌ترین شهر به آبادان بود خیلی سریع در شهر پیچید. دریاقلی که در خارج شهر بیشتر وقتش را می‌گذراند و نزدیک رودخانه بهمن‌شیر بود متوجه تحرکات مشکوک عراقی‌ها شد و به دوستانش درباره حمله احتمالی گفت.

آنها هم مسخره‌اش کردند و او که دیگر یقین پیدا کرده بود دست روی دست نگذاشت. شبی از همین شب‌ها وقتی دید عراقی‌ها قصدشان حمله است برای اینکه آن‌ها هوشیار نشوند با دوچرخه نُه کیلومتر رکاب زد و خودش را به پاسگاه شطیت رساند. ارتش و سپاه که در خرمشهر درگیر بودند با این خبر دریاقلی خودشان را به کوی ذوالفقاری رساندند. مردمی که در مسیر با فریادهای دریاقلی آگاه شده بودند با بیل و داس و هرچه داشتند به سمت کوی ذوالفقاری رفتند و نگذاشتند شهر به دست عراقی‌ها بیفتد. نه شهر نه جاده اصلی و نه بندر امام...

کتاب «دریاقلی» با قیمت ۴۹ هزار تومان در ۱۲۰ صحفه بهمن‌ماه سال‌جاری از سوی نشرحماسه یاران روانه بازار نشر شد.

انتهای پیام/

نظر بدهید