شمارۀ 42 و 43 نشریۀ «شیرازۀ کتاب» منتشر شد
سه شنبه 31 تير 1399

شمارۀ 42 و 43 نشریۀ «شیرازۀ کتاب» منتشر شد

شمارۀ جدید شیرازۀ کتاب، ماهنامۀ تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مجمع ناشران انقلاب اسلامی شمارۀ 42 و 43 نشریۀ «شیرازۀ کتاب» را در 164 صفحه به سردبیری محمدمهدی شیخ‌صراف منتشر کرد.

سرمقالۀ این شماره که آن را مهدی سلیمانی با عنوان «متن به مثابۀ فرزند» نوشته است، به شباهت مادر بودن و نویسنده بودن می‌پردازد، از دلواپسی‌های دنیای نویسندگان می‌گوید و هر اثر را همچون فرزندی برای یک نویسنده تلقی می‌کند.

در بخش «خانوادۀ نشر»، گزارشی از اهدای کتاب به کتابخانۀ تفکر در قالب پویش #آباد_بمان_ایران ارائه شده است و علاوه بر این، گفت‌وگوهایی دربارۀ وضعیت صنعت نشر در ایام شیوع ویروس کرونا، با مدیران برخی نشرها همچون احیاء کتاب، امیرکبیر، قدیانی، به‌نشر، ساقی، کتابستان معرفت، طلایی و... منتشر شده است.

پروندۀ ویژه این شماره با عنوان «قلم‌های سرسبز، قدم‌های استوار»، به سراغ برخی از بانوان نویسنده و جوان رفته و گفت‌وگوهایی صمیمی را با موضوع نویسندگی و تجربه‌های آن‌ها منتشر کرده است. در این بخش که با تلاش خانم فاطمه سلیمانی ازندریانی همراه بود، علاوه بر گفت‌وگو با این بانوان، به معرفی آثار فاطمه بهبودی، مریم راهی، سعیده شفیعی، سارا عرفانی، زینب عرفانیان، فائضه غفارحدادی، زهرا کاردانی، فاطمه مسعودی، سیده عذرا موسوی، زینب مولایی، فاطمه نفری، الهه آخرتی و فاطمه دانشور جلیل پرداخته شد. «شیرازۀ کتاب» در این بخش میزبان خانم‌ها وجیهه سامانی، منیژه آرمین و راضیه تجار نیز بوده است.

 

 

 نویسندگان «کافه شیرازه» این شماره از نشریه، برخی از بانوان معرفی‌شده در پروندۀ ویژه هستند که با عنوان «در پیچ و خم نویسندگی»، از زوایای گوناگون این موضوع را بررسی کرده‌اند.

در بخش «طعم کتاب» علاوه بر «نکته‌هایی برای نوشتن 4»، ضمن گفت‌وگویی با نویسندۀ رمان «گرامافون»، چند یادداشت‌ دربارۀ کتاب‌های «از افغانستان تا لندنستان»، «گرامافون»، «صد روسی» و «باغ طوطی» گردآوری شده است.

برای تهیۀ نسخۀ چاپی یا الکترونیکی این شماره از نشریه می‌توانید به کتابیکا (بخش کتاب نرم‌افزار روبیکا) مراجعه کنید.

نظر بدهید