«کتاب در قاب رسانه» قرار گرفت
یکشنبه 29 خرداد 1401

«کتاب در قاب رسانه» قرار گرفت

مرکز ارتباطات و تشکیلات مجمع ناشران انقلاب اسلامی در شماره جدید «شیرازه کتاب» که با عنوان «کتاب در قاب رسانه» منتشر شد، به موضوع سهم کتاب در رسانه‌ها و چگونگی فعالیت رسانه‌ای برای کتاب پرداخته است.

به‌گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ در شماره جدید شیرازه کتاب که با عنوان «کتاب در قاب رسانه» منتشر شد، به موضوع سهم کتاب در رسانه‌ها و چگونگی فعالیت رسانه‌ای برای کتاب پرداخته است.

نشریه شیرازه کتاب در بخش «خانواده نشر» پس از گردآوری اخبار حوزه نشر و کتاب، گزارشی از اختتامیه دومین جایزه انقلاب اسلامی را تدوین کرده است. در ادامه این بخش، دو گزارش از مجموعه نشست‌های «طعم کتاب» برای مخاطبان آماده شده؛ گزارشی از چهارمین نشست طعم کتاب با محوریت کتاب «پشتونستان و خط دیوراند» که با حضور حمیدرضا سیدناصری و محمد آسیابانی برگزار شد و نیز گزارشی از پنجمین نشست طعم کتاب که با حضور حمیدرضا میررکنی، پژوهشگر فلسفه و علوم انسانی و مرضیه حق‌خواه، منتقد، با محوریت کتاب «کهکشان نیستی» که با همکاری خبرگزاری ایبنا برگزار شده بود.

در پرونده ویژه این شماره از مجله «شیرازه کتاب» اهمیت و ضرورت توجه به رسانه در حوزۀ کتاب و نشر نقد و بررسی شد. شیرازه کتاب پس از بیان مقدمه‌ای با موضوع ورود به دنیای رسانه و تبلیغات، از نویسندگان و ناشران و تمام فعالان این حوزه درخواست کرده تا از فضای بی‌نهایت رسانه‌ها غافل نشوند و از آن استفاده کنند. در ادامه پس از گفت‌وگو با مصطفی وثوق‌کیا، احسان عسکری، رضا حاتمی‌وفا، علی عرب‌زاده، میترا لبافی، کیوان امجدیان و میثم رشیدی مهرآبادی، مقالاتی را به قلم محمدرضا خراسانی‌زاده، مریم رحیمی‌پور و محمدصادق علیزاده برای مخاطبان خود تهیه و تدارک دیده است.

شیرازه کتاب در بخش «طعم کتاب» علاوه بر سری سیزدهم «نکته‌هایی برای نوشتن» که به قلم فاطمه سلیمانی ازندریانی نوشته شده است، نگاهی هم به کتاب های «دیپورت»، «حکایت زخم‌ها» و «عملیات عطش» کرده و با نویسندگان این آثار به گفت‌وگو نشسته است.

نویسندگان «کافه شیرازه» در این شماره، یادداشت‌های خود را معطوف به ارتباط بین کتاب و رسانه و روابط بین فعالان حوزه نشر و کتاب با اهالی رسانه کرده‌اند. در این بخش یادداشت‌هایی از محمد حقی مدیر انتشارات کتابستان معرفت، حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر، کتایون رجبی‌راد مدیر انتشارات نسیما، مهدی قربانی معاون فرهنگی انتشارات حماسه یاران، الهام عابدینی خبرنگار، عاطفه جعفری خبرنگار، جواد کلاته عربی مدیر انتشارات ۲۷ بعثت و غلامرضا بیات مدیر انتشارات سلمان پاک گردآوری شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه نسخه فیزیکی نشریه «شیرازه کتاب» می‌توانند از طریق شماره 09053597495 (واتساپ) و برای تهیه نسخه الکترونیک از طریق نرم‌افزار طاقچه و سایت کتابیکا اقدام کنند.

نظر بدهید