آنچه خبرنگاران از مدیرعامل مجمع پرسیدند
چهارشنبه 04 آبان 1401

آنچه خبرنگاران از مدیرعامل مجمع پرسیدند

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی پس از ارائۀ گزارش‌ فعالیت‌های مجمع ناشران، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه 1401 نشست خبری میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در کتابخانۀ مرکزی پارکشهر و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و پس از ارائۀ گزارش توسط مدیرعامل مجمع ناشران، خبرنگاران حاضر در این نشست سؤالات خود را مطرح کردند که مشروح این بخش را در ادامه می‌خوانید:

رشیدی، خبرنگار مشرق و جام‌جم: ضمن تشکر از توضیحات شما با توجه به اینکه در حوزه ادبیات پایداری فعالیت دارید در مورد تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً با بنیاد حفظ آثار داشته‌اید توضیح دهید.

میثم نیلی: یکی از موضوعات مهم ما در سال‌های گذشته اتصال به مجموعه‌هایی است که با هم تفاوق نظر داریم و در هدف مشترک هستیم. یکی از این حوزه‌ها که در ادبیات مقاومت نقش‌آفرینی خوبی داشته و قدرت‌آفرینی کرده است، بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. این تفاهم‌نامه پس از هفتۀ دفاع مقدس با جناب آقای سردار کارگر به امضا رسید و موضوع آن نیز تقویت تولیدات مکتوب با مضمون دفاع مقدس و توسعۀ ویترین‌ها برای عرضه این کتاب‌ها در کشور است. گام‌های اولیۀ این تفاهم‌نامه برداشته شد و امیدواریم که همه چیز به نحو احسن پیش برود. طبیعتاً این کار برای مجمع ناشران به تنهایی میسر نیست و باید مشارکت تشکل‌های حوزۀ عرضه و توزیع کتاب و مجموعه‌های فعال انقلابی و مجموعه‌های دیگری که در این زمینه ظرفیت دارند حضور داشته باشند. ما از این مشارکت‌ها به شدت استقبال می‌کنیم و دست یاری خود را دراز می‌کنیم. امیدواریم به برکت این تفاهم‌نامه که به امضا رسید ادبیات دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و شهادت در کشور ما توسعۀ بیشتری پیدا کند.

ترکاشوند؛ خبرنگار مهر: از محضر شما دو سوال دارم. اول اینکه فرمودید در حوزۀ کاغذ به دولت کمک می‌کنید. خب مجمع ناشران انقلاب اسلامی چطور در این قضیه تسهیل‌گری می‌کند؟ کم و کیف آن را بگویید. سوال دوم من این است که شما اشاره‌ای به برنامه «کتاب باز» داشتید. از نظر من تنها فعالیت مجمع که در دید عموم قرار گرفته و فراگیری بالایی داشته این برنامه است. طبق گفتۀ شما در این برنامه، جهت‌گیری‌هایی از طرف مدیران صداوسیما صورت گرفته. لطفا بفرمائید مطلوب شما برای اجرای این برنامه چیست ؟

میثم نیلی: در مورد سوال اول همان‌طور که فرمودید کمک ما کمک مشاوره‌ای است. خود این صنف عقلانیتی دارد که این به پیشبرد اهداف کمک می‌کند. مطلب دوم قدرت مطالبه‌گری زیادی در ناشران وجود دارد که ما این را تشدید می‌کنیم. این دولت و حتی دولت‌های قبلی و دولت‌های بعدی در ارتباط با این موضوع وقتی مطالبه‌ای وجود داشته باشد، قدرتمندتر پیش می‌روند. به عبارت دیگر مجمع هم نقش پیگیری و هم نقش کمک‌های مشاوره‌ای را برعهده گرفته است. الحمدالله امروز شاهد این هستیم که وزیر محترم دغدغه این موضوع را داشته و خیلی خوب کار را رو به جلو می‌برند. تولید کاغذ در کشور ما به کمتر از ده هزار تن رسیده بود اما در حال حاضر به حدود 45 هزار تن رسیده که رشد چشمگیری است و ان‌شاءالله با آمدن فعال شدن سایر کارخانه‌های داخلی که با کمک معاون اول رئیس جمهوری، وزارت صمت، آموزش و پرورش و... که به این جریان کمک می‌کنند و امیدواریم در نیمۀ سال آتی به تولید 100 هزار تن کاغذ برسد و مشکل کاغذ تحریر کشور حل شود.

ترکاشوند خبرنگار مهر: می‌شود سه گره اصلی ماجرای کاغذ را بگویید؟

میثم نیلی: گره اصلی وجود افراد سودجو در حوزۀ کاغذ است. سود بسیار زیادی که این افراد در دولت گذشته و به‌خصوص در چهارسال دوم آن به دست آوردند یکی از موانع اصلی است. بی‌توجهی به جریان تولید و مانع‌تراشی برای تولید موانع دوم و سومین مانع هم عدم فهم این موضوع که کاغذ یک کالای استراتژیک برای کشور است.

دربارۀ سوال دوم شما دربارۀ کتاب باز، هم بگویم که خب طرح، ایده و حتی اجرایش کار و دست‌آورد مجمع و ناشران هم عهد بود اما با بی‌انصافی و بی‌مهری مدیر وقت شبکه به جهت دیگری رفت. این‌طور نیست که ما فقط برنامۀ کتاب باز را داشته باشیم. بسیاری از برنامه‌ها بدون اسم و رسم مجمع روی آنتن می‌رود که خوب است در این باره با مدیر شیرازه گفت‌وگو کنید. ما بعد از آن بی‌مهری با برنامه کتاب باز کاری نداشتیم و نداریم. اگر احیانا بخواهیم کار جدید انجام دهیم تأسیس برنامۀ دیگری خواهد بود. اما برنامه‌های متعددی انجام می‌شود مثلاً فرض کنید برنامه‌سازی درون برنامه‌های صبحگاهی، عصرگاهی و شامگاهی شبکه پنج، شبکه یک، شبکه خبر و شبکه سه و... بخش‌های کتابی داشتند و ما به آن‌ها کمک می‌کردیم. مسابقات کتابخوانی که تحت قالب شیرازه و یک کتاب تولید و پخش شد و چه بسا اثرش بیشتر از بسیاری از برنامه‌هایی است که به نام کتاب و به کام سلبریتی‌های هنری و سینمایی تولید شده است.

 

 

حسن‌نژاد خبرنگار ابینا: سلام عرض می‌کنم و خداقوت. آقای نیلی نکته‌ای در میان صحبت‌های شما بود درباره فعالیت‌های مجمع در حوزه بین‌الملل. خب ما به خوبی واقف هستیم به این موضوع که جمهوری اسلامی هنوز به قانون کپی رایت نپیوسته است. برای اینکه یک بازار قوی و قابل اطمینان در عرصه بین‌الملل داشته باشیم، به‌نظر می‌رسد مجمع باید با نماینده‌های مجلس بر سر موضوع تصویب لایحه کپی رایت داخلی و اینکه سرنوشت قانون کپی رایت بین‌الملل به یک سرانجام و توافقی برسیم تعاملی انجام دهد و بعد ببینیم در این عرصه چطور می‌توانیم کتاب‌های داخلی خودمان که در حوزۀ مختلف منتتشر می‌شود را در بازارهای بین‌الملل عرضه کنیم. من ممنون می‌شوم که دربارۀ فعالیت‌های مجمع در حوزۀ بین‌الملل بیشتر صحبت داشته باشید.

میثم نیلی: دربارۀ موضوع کپی رایت که حرفتون کاملا درست و صحیح است ما نیاز به کپی رایت داخلی و حتی ایجاد سازوکار برای قراردادهای دو جانبه و یا چند جانبه میان کشورهای که غیرسلطه‌گر داریم و این برای ما خیلی مطلوب است . ما باید این کارها را انجام بدهیم و می‌دانم که دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروهی را در این حوزه به وجود آورده‌اند و با حقوقدانان خبره مشورت و هم‌فکری می‌کنند که من هم در بعضی از این جلسات توفیق شرکت داشتم و در جریان این کار هستم. اما آن لایحه‌ای که در دولت قبل به‌صورت ناقص و در اصل به نفع نظام سلطه در حال انجام بود باید اصلاح شود و طبیعتاً آن لایحه نمی‌تواند مبنای عمل ما قرار بگیرد. در مورد موضوع ارتباطات بین المللی قبلا اشاره داشتم که ما انقلاب اسلامی را فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی می‌دانیم. لذا ناشران انقلاب اسلامی را فقط ناشران صرفاً فارسی زبان و هموطن خودمان نمی‌دانیم. ما هموطن واقعی خودمان را در گفتمان انقلاب اسلامی می‌بینیم. آن ناشر سیه‌چرده در کشورهای آفریقایی و یا آن ناشر عزیز در فرانسه و یا ناشران دیگر در پاکستان و هند و لبنان و عراق و سوریه که دل به آرمان‌های انقلاب اسلامی داده‌اندرا داخل مرزهای انقلاب می‌دانیم.

بختیاری خبرنگار آنا: فرمودید مانع اصلی در بحث کاغذ، وجود دلالان در این عرصه است. می‌خواستم بپرسم برای حل مشکل سود جویی دلالان چه کار‌هایی انجام شده است؟

میثم نیلی: می‌دانید که این کارها جزو کارهای ما نیست. بنده توضیحات را از منظر مجمع و یا زحماتی که دوستان دیگر می‌کشند می‌گویم. اما مهم‌ترین عامل همه این مفاسد آن ارز 4200 تومانی بود که اتفاق افتاد که بدون حساب و کتاب و بدون ضوابط لازم افرادی را مسئول این کار کردند و بعد در عرضه هم به‌طور مفصل رانت‌هایی دادند که نمونه‌هایی حتما دیده‌اید در آن فهرستی که منتشر شد. به‌عنوان مثال ناشری با تولید 300 کتاب در سال معادل یک شانزدهم ناشری بود که در سال حتی پنج کتاب هم تولید نمی‌کرد و میزان بهره‌مندی از کاغذهای یارانه‌ای این دو ناشر با این همه تفاوت یکی بود. این کار به اسم وزارت ارشاد اما در حقیقت یک جمع خاص در اتحادیه تهران و در تشکل‌های دیگر انجام می‌شد. الحمدالله این‌ها اصلاح شده و روندهایی که تولید رانت می‌کرد و تولید فساد می‌کرد اصلاح شده؛ لذا می‌شود امیدوار بود به این موضوع که این مفاسد کمتر شود .

بحری خبرنگار صداوسیما: سلام خسته نباشید. می‌خواستم بپرسم بر اساس اسناد بالا دستی توزیع کتاب در روستاها و عشایر باید در دستور کار تمام نهادها انجام شود اما مجمع ناشران انقلاب در این سال‌ها در تمام جشنواره‌ها غیبت داشته است. می‌خواستم بدونم در این خصوص مجمع ناشران چه برنامه‌ای داشته است؟

میثم نیلی: مجمع خوشبختانه در این زمینه‌ها غایب نبوده است؛ اما در گزارش کارهای خودش این موضوعات را خیلی تشریح نکرده است. ما از سال 95 در حوزۀ ترویج کتابخوانی در مناطق محروم اتفاقاً عملیات کرده‌ایم و در سال گذشته علاوه بر این کار ما با همکاری بعضی از نهادهایی که متولی محرومیت‌زدایی در کشور بودند، هم بحث کتاب‌رسانی و هم مسابقات کتاب و هم آموزش مهارت‌های کتابخوانی و هم آموزش‌های نوسیندگی را برای استعدادهای مناطق محروم هدف پیگیری کردیم. در چندین مورد ناشران ما در این مباحث کمک کردند و هنوزم این روند جریان دارد و حتی در ایام کرونا و سیل و زلزله این برنامه‌ها ادامه داشته است .

حسینی خبرنگار: از نظر آماری، در چندسالی که مجمع ناشران تشکیل شده است روند توسعه به چگونه بوده است و در کشورهای مختلف اعضاء دیگری هم دارد؟

میثم نیلی: به لطف خدا با فعالیت‌هایی که شگل گرفته است، در داخل و خارج کشور با ناشران زیادی با مجمع آشنا شدند. مجمع ناشران با 7 ناشر شکل گرفته است اما امروز حدود 300 ناشر عضو دارد. البته و متأسفانه تعداد کمی از این ناشران غیر ایرانی هستند. چون معتقد هستیم که خیلی ناشران همسو و هم عهد در دنیا داریم که علاقه‌مند هستند به سرنگونی نظام سلطه و علاقه‌مند هستند به گرایش مبارزه با صهیونیست بین الملل، علاقه‌مند هستند به دفاع از مظلوم که جمهوری اسلامی پرچمدار این موضوع است. علاقه‌مند هستند به پرچم اسلام و احکام اسلام. با گرایش‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلفی هستند اما همسویی و اشتراکات لازم و خوبی را دارند. بنابراین در این دوره که بخش بین‌الملل در مجمع ناشران جدی گرفته شده است، انتظار و تلاشمون این است که تعدا ناشران هم‌عهد و همکارمان در این زمینه را بیشتر کنیم و تعداد اعضاء در این زمینه هم بیشتر شود.

انسیه بغدادی خبرنگار میزان: همانطور که خودتون فرمودید تبلیغات برای کتاب در این روزها مهم‌ترین موضوعی است که ناشران و نویسندگان بر آن تأکید دارند که از مشکلات عمده ماست. وقتی که با نویسندگان صحبت می‌‌شود، عموماً اعلام می‌کنند کتاب‌هایی که مورد تقریظ قرار گرفته می‌شود، بیشتر دیده می‌شود و بنابراین درخواست دارند که به هر صورتی شده کتاب‌هایشان در کانون توجه قرار بگیرد و می‌خواستند به نوعی بخشی ایجاد شود تا نویسندگان اعلام کنند که کتاب ما بهترین است. می‌خواستم ببینم مجمع برای شکل دادن به این موضوع و معرفی کتاب‌ها برنامه‌ای دارد؟ در مورد آموزش نویسنده‌ها در مناطق محروم که فرمودید، چه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی دارد؟

میثم نیلی: در خصوص تقریظ شاید در حقیقت این کلمه تقریظ که توسط رهبر عزیزمان و رهبر کتابخوان‌مان مربوط به خود ایشان است و ربطی به ما ندارد. ببینید کتاب‌های خوب زیاد هستند اما آن چیزی که در تمام این سال‌ها در تقریظ‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و به صورت استقرائی برداشت می‌‌کنیم این است که حضرت آقا به موضوع روایت مقاومت مردم ایران به شدت اهتمام دارند. یعنی تصویری که از یک ایرانی مسلمان در دوره تاریخی 60 سالۀ گذشته ارائه می‌شود و آقا آن را مورد توجه قرار می‌دهند مقاومت مردم ایران در برابر یک جریان جهانی مهاجم است. ناشرانی که زحمت کشیدند بعضاً دیده شدند و ناشران هم متنوع شدند به‌خصوص در این سال‌های اخیر ناشران و نویسندگان زیادی رو بنده دیدم که مورد عنایت ایشان تشویق ایشان قرار گرفتند؛ اما در ارتباط با مجمع ناشران کاری که انجام می‌دهد این است که کتاب‌‌های ممتاز و خوب را معرفی می‌کنیم. ما جامعه را ترغیب و تشویق می‌کنیم به اینکه اتکا کنند به کسانی که بر مبنای تفاهم ارکان مختلف حوزۀ نشر هم عهد می‌شوند تا یک پویش ایجاد شود. پویشی که ایجاد می‌شود حول محور کتاب خیلی خوب است نه کتاب خوب. به عبارتی این اتفاق یک کمکی برای کتاب‌هایی است که آقا در طول سال تقریظ نکردند. بالاخره در طول سال یک و یا نهایتا دو تقریظ‌شان منتشر می‌شود ولیکن جریان همسو با انقلاب اسلامی و کسانی که فهمی از نگاه رهبر انقلاب دارند باید خودشان تلاش کنند و نباید اینطور باشد که منتظر تقریظ آقا باشند. ائمه جمعه ما باید همین کار را در حیطه استان خود انجام دهند. ائمه جماعت ما در حیطۀ محله‌های خود و مکان‌هایی که نفوذ معنوی دارند باید انجام دهند. عناصر مرجع ما، فعالان فضای مجازی باید این کار را انجام دهند. جریان روشنفکری تا حدی این کار را در این سال‌ها تشدید کردند. دوستان ما در جبهۀ حق هم بایستی این کار را جدی تر بگیرند.

دربارۀ سؤال دوم شما هم عرض کنم که مجمع ناشران متولی انجام آموزش نویسندگان نیست. دخالت هم نمی‌کنیم به کاری که به ما ربطی پیدا نمی‌کند اما در انگیزه‌مند کردن فعالان این حوزه، در هم عهد شدن و همکاری کردن در این کار، تلاش خودمان را کردیم. آموزش نویسندگان توسط ما و ناشران انجام نمی‌شود. توسط نویسندگان زبده و پرافتخار کشورمان انجام می‌شود و در این زمینه ما کمک و یاری می‌دهیم.

 

گزارش مشروح نشست خبری مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی را در اینجا بخوانید.

 

نظر بدهید