رویداد آموزش نویسندگی «افرا» به دل جوانان شهرستانی نشسته است
دوشنبه 03 بهمن 1401

کردفیروزجائی در گفت‌وگو با ایبنا:

رویداد آموزش نویسندگی «افرا» به دل جوانان شهرستانی نشسته است

مهدی کردفیروزجائی، داستان‌نویس و مدیرعامل موسسه فرهنگی «افرا» از استقبال مطلوب جوانان دور از پایتخت از دوره‌های آموزش نویسندگی این موسسه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی موسسه افرا (ادبستان فردای ایران) با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران در حال برگزاری دوره‌های داستان‌نویسی در شهرهای دور از پایتخت است، توضیح داد: در مرحله اول متقاضیان در یک دوره شش ماهه و سپس در دوره‌ای چهارماهه شرکت می‌کنند. در مرحله بعد افرادی که دوره 10 ماهه را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند، وارد مرحله آموزش رمان‌نویسی می‌شوند.

مدیرعامل موسسه افرا با بیان اینکه این دوره‌های داستان‌نویسی به‌صورت رایگان و با هدف ترویج کتابخوانی و تربیت داستان‌نویسان حرفه‌ای برگزار می‌شوند، افزود: شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها به تدریج از مرحله ایده به طرح می‌رسند و در پایان دوره اول (شش ماهه) یک داستان کوتاه می‌نویسند و نیز در اردوهای متمرکز که در یکی از شهرهای مشهد، قم، اصفهان یا تهران برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. در دوره دوم (چهارماهه) نیز با مباحث تکمیلی و پیشرفته داستان‌ کوتاه‌نویسی آشنا می‌شوند.

کردفیروزجائی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی داستان‌نویسی افرا به صورت تلفیقی حضوری و مجازی برگزار می‌شوند، گفت: در طول هر ماه سه جلسه مجازی (در مجموع) به مدت شش ساعت برگزار می‌شود و نیز استاد داستان‌نویس برای مدت دو روز نیز به شهر موردنظر می‌رود و به تدریس حضوری می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه در خلال برگزاری این دوره‌ها در مدت حدود سه سال، نشست‌های تخصصی نیز با حضور نویسندگان بومی و نقد کتاب برگزار می‌شود، افزود: این دوره‌های آموزشی اکنون در شهرهای بابل، بوشهر، اهواز، کرمانشاه، آشخانه، جغتای، رشتخوار و لنده در حال برگزاری است.
 

مدیرعامل افرا در پایان گفت: در این دوره‌ها همچنین به آموزش‌های بومی نیز توجه می‌شود و تلاش می‌کنیم، بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه سوژه‌یابی کنیم تا تعداد آثار حوزه ادبیات اقلیمی افزایش یابد و نیز شاهد تنوع در این حوزه باشیم. به‌عنوان نمونه جوانان ساکن مناطق حاشیه دریا را به نوشتن از زیبایی‌های خاص اقلیم‌شان و ساکنان کویر را نیز به سوژه‌یابی از طبیعت بکر محل زندگی‌شان تشویق می‌کنیم.
 
انتهای پیام/
نظر بدهید