کتاب‌های جایزه شهید اندرزگو افشا‌کننده حقایق دوران پهلوی است
یکشنبه 09 بهمن 1401

کتاب‌های جایزه شهید اندرزگو افشا‌کننده حقایق دوران پهلوی است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: در جایزه شهید اندرزگو بسیاری از اسناد و حقایق دوران پهلوی صورت کتاب های روایی و داستانی منتشر شده است.

برنامه جهان آرا با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و باحضور میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مهدی سلیمانی فعال حوزه نشر برگزار شد.

در این برنامه میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: جایزه جلال برای تقدیر از رمان‌نویسان و ادبیات‌نویسان  تعیین شده است، این جایزه از طرف نویسندگان، ناشران و فعالان در حوزه نشر مورد استقبال قرار گرفت، هدف از این جایزه مثل خود جلال که نماد نقد غربزدگی بود، پرداختن به همین موضوع بود اما در دوره‌هایی از اهداف اولیه فاصله گرفت ولی دوباره به مسیر خود بازگشت.

وی در رابطه با جایزه شهید اندرزگو گفت: جایزه شهید اندرزگو جایزه دو سالانه و کاملاً مردمی است که با تصمیم انجمن قلم، شهرستان ادب، مجمع ناشران، مراکز اسناد انقلاب اسلامی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، حوزه هنری و نهاد کتابخانه‌های عمومی پایه‌گذاری شده است. این جایزه ناظر با خلأ واضحی از روایت پهلوی بود، جریان روایت از دوره پهلوی بسیار بد و ناقص بود و از آن طرف جریانی پهلوی‌پرستی را به خورد ملت می‌دادند، وابسته‌ترین و دست‌نشانده‌ترین را به عنوان حکمرانی که جایگزین ندارد، ناپاک‌ترین تفکرات مردمی را به عنوان پاک‌ترین و دیکتاتورترین حکومت را به عنوان جمهوری‌خواه‌ترین حکومت در فضای مجازی روایت می‌کنند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: مراکز اسنادی بسیار خوبی از دوره پهلوی وجود داشت که خوانده نمی‌شد و مخاطب محدودی داشت باید این سندها ترجمه تحلیلی می‌شد و روایت مستند و تحلیلی با ادبیات دراماتیک مخلوط می‌شد تا تبدیل به سوژه‌های خواندنی شود، انگیزه اصلی ما فرمایش آقا بود که فرموده بودند اینها دارند روایت وارونه ارائه می‌دهند.

نیلی گفت: علاوه بر مراکز اسنادی ما از کتاب‌هایی که در دوره پهلوی‌ها توسط جریانات چپ یا جریان‌هایی که چندان مؤمن به انقلاب اسلامی نوشته شده و خاک خوردند یا گرفتار ممیزی شدند هم استفاده کردیم، این کتاب‌ها حقایقی از دوره پهلوی‌ها را منتشر می‌کردند که در آن دوره یا سانسور شده بودند یا صاحبان اثر به زندان افتاده بودند، دسته بعدی کتاب‌هایی که استفاده کردیم نوشته‌های محققان خارجی است که در آن دوره وارد ایران شده و با دید خود، کتاب نوشته‌اند.

وی گفت: در دوره گذشته مدیران فرهنگی نوعی تساهل در حوزه ادبیات کودک و نوجوان داشتند و مواردی را عرف کردند مثل ترجمه در حوزه ادبیات کودکان و نوجوان که به یک ولنگاری فرهنگی رسید مثلاً یک ناشر از ۶۵۳ اثر ۶۵۲ اثر ترجمه و تنها یکی تألیف بود، ادبیات تألیفی بهره‌ای از فکر و اسلامی و ایرانی ندارد و تنها جهان‌بینی مدنظر خود مثل سکولاریسم، لیبرالیسم و... را ترویج می‌دهد، این ولنگاری فرهنگی آثار خود را چند سال بعد نشان می‌دهد، بچه‌های امروز با ادبیات شبه فانتزی و بیگانه با ادبیات انقلاب اسلامی رشد می‌کنند.

نیلی گفت: پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال‌های اخیر کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده است مثل سلام بر ابراهیم، سه دقیقه تا قیامت، من زنده‌ام، دختر شینا، رویای نیمه شب و... و تنها با یک نشر و بدون حمایت خاصی به بالاترین تیراژهای دست پیدا می‌کنند این در حالی است کتاب‌هایی که ادبیات ناسالمی دارند و به درد فرهنگ ما نمی‌خورند با یک تیراژ جزئی در چندین نشر منتشر شده و شروع به جریان‌سازی می‌کنند، اگر قانون کپی رایت وجود داشته باشد می‌تواند جلو این نشرهایی که با تغییر جزئی یک کتاب را در بیش از ۳۰ نشر انتشار می‌دهند بگیرد و با وضع قوانینی جلوی کتاب‌های جریان ناسالم را گرفت چون فرهنگ شوخی  نیست. کتاب‌های انقلابی با یک ناشر و با کاری دشوار کتاب‌های خود را معرفی می‌کنند، در نمایشگاه کتاب امسال کتاب کهکشان نیستی که زندگی آقای قاضی طباطبایی است جز پرفروشترین آثار بود که نشان از علاقه مردم نسبت به محتوای فخیم و ادبیات خوب است.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: بهترین روش ترویج کتابخوانی این است که کسانی که تریبون و مرجعیت دارند می‌توانند با معرفی کتاب‌های خوب به دیده شدن این کتاب‌ها کمک کنند، فرهنگ مقاومت قابلیت جهانی شدن دارد، برخلاف کسانی که می‌گویند وضعیت کتاب در ایران ضعیف یا معمولی است در حوزه کتاب بسیار جلو هستیم، در منطقه غرب آسیا رتبه اول تولید را داریم، چاپ ۱۱۱ هزار عنوان کتاب نشان از فرهنگ بالای ما در این زمینه دارد، قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ نویسنده زن داشتیم که امروزه به  بیش از ۳۰ هزار نویسنده رسیده است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های ترویج کتابخوانی باید فراهم شود ائمه جمعه و جماعات می‌توانند در این ترویج کمک کنند، باید توسعه ویترین کتاب فروشی داشته باشیم چون بسیاری از شهرستان‌ها از کتاب‌های فرهنگی در شهر خود محرومند.

در ادامه مهدی سلیمانی فعال حوزه کتاب به معرفی کتاب‌های در حوزه رمان، تاریخ انقلاب اسلامی و تحلیلی پرداخت.

نظر بدهید