
«نظامواره مسائل آموزشی» رونمایی شد
نشست رونمایی کتاب «نظامواره مسائل آموزشی» با حضور دکتر علیاکبر عبدالاحدی مقدم شنبه 30 اردیبهشت ماه در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، رونمایی کتاب «نظامواره مسائل آموزشی» با حضور دکتر علیاکبر عبدالاحدی مقدم در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سیو چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.در ابتدا فاطمه پورحسن، پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا، در بیان اقدامات انجامشده در این مرکز گفت: مرکز پژوهشی مبنا یک مرکز پژوهشی راهبردی است که برای آسیبشناسی مسائل بومی فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده است و مسائل را به صورت مسئلهمحور و راهبردگرا احصا میکند. وی توضیح داد: بر اساس پژوهشهایی که در مرکز پژوهشی مبنا انجام شد، یازده کلانمسئله شناسایی شد که یکی از این کلانمسائل بحث آموزش کشور است که در کتاب «نظامواره مسائل آموزشی» به همت جمعی از نخبگان و پژوهشگران مرکز مبنا با سرگروهی دکتر علیاکبر عبدالاحدی مقدم تدوین شده است. دکتر عبدالاحدی مقدم در بیان توضیحاتی با محوریت اختلال در نهاد آموزشی کشور بیان کرد: به دلیل اختلالی که در حال حاضر در نهاد آموزش کشور وجود دارد، به وضوح مشاهده میکنیم که بحث جامعهپذیری در نوجوانان و جوانان به طور کامل صورت نمیگیرد و فرهنگ اسلامی و ایرانی که باید در آموزش و پرورش به صورت جامعهپذیری به نسل بعد انتقال پیدا کند، به درستی انجام نمیشود؛ در واقع نتیجه اختلال نهایی عدم جامعهپذیری مناسب بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی است.
وی توضیح داد: ما در کتاب «نظامواره مسائل آموزشی» شبکه پیچیدۀ مسائلی را که باعث اختلال در نهاد آموزش شده است احصا و دستهبندی کردیم و تاثیر و تاثر آن را به دست آوردیم و آن مسائلی را که تاثیر بیشتری در اختلال نظام آموزشی دارد مشخص کردهایم و به آنها پرداخته شده است. مسائل در این نظامواره به چند سطح مسائل روبنایی و عینی، مسائل میانی و مسائل اصلی دستهبندی شده است. وی در خصوص چگونگی دسترسی به این لایهبندیها نیز توضیح داد:با حدود ۵۰ استاد که به صورت تخصصی در آموزش و پرورش کار کردهاند، مصاحبه گرفتیم و در این اولویتبندی از آنها استفاده کردیم. همچنین تمام مطالبی را که در کتابها و مقالات و سایتها در خصوص مسئله آموزش در حوزه مسئلهشناسی فعالیت کردهاند احصا کردیم. این پژوهشگر بیان کرد: بر اساس مبانی نظری کتاب سیستم آموزشی را به سه زیرنظام درونداد، برونداد و روندها تقسیم کردیم و تمام مسائل را بر اساس این سه زیرنظام اولویتبندی کردیم. نهایتا مهارتمحور و تربیتگرا نبودن سیستم آموزشی به عنوان مشکل اصلی سیستم آموزشی ما نتیجهگیری شد و که باید تحول در آموزش و پرورش مدنظر قرار بگیرد. دکتر مقدم در پایان با بیان اینکه که اقدامات خوبی در این زمینه شکل گرفته است گفت: البته در اجراسازی دچار مشکل هستیم و خروجی پژوهشها در نهاد آموزش به صورت کامل و جامع اجرا نمیشود و ما شاهد آسیبها و اختلالها در نظام آموزشی هستیم.