کتاب «حضرت فاطمه» رونمایی شد
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403

با حضور علمای حوزه و دانشگاه؛

کتاب «حضرت فاطمه» رونمایی شد

با حضور علمای حوزه و دانشگاه در سی و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «حضرت فاطمه» به قلم ملابمانعلی محقق واعظ دامغانی خراسانی و شیخ عباسعلی محقق واعظ دامغانی خراسانی در غرفه مجموع ناشران انقلاب اسلامی‌رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با حضور علمای حوزه و دانشگاه در سی و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «حضرت فاطمه» به قلم ملابمانعلی محقق واعظ دامغانی خراسانی و شیخ عباسعلی محقق واعظ دامغانی خراسانی در غرفه مجموع ناشران انقلاب اسلامی‌رونمایی شد.گفتنی است در این مراسم استاد مهدی محقق نیز حضور داشتند.

در آیین رونمایی از این کتاب، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مؤلِف و مؤلُف در کتاب تصریح کرد: اگر نگاه علمی ‌به این کتاب داشته باشیم و به علت‌های فاعلی، صوری، غایی و مادی آن را بررسی کنیم، هر کتابی در دو رکن مؤلِف و مؤلُف اهمیت دارد و این کتاب به قلم شریف و زرین دو تن از علما و بزرگان دین این مملک نوشته شده است.

حجت‌الاسلام سید رضا ابراهیم موسوی متذکر شد: اصل این کتاب متعلق به ملابمانعلی محقق بوده و شیخ عباسعلی محقق آن را تکمیل و در ادامه، محمود محقق آن را تصحیح کرده است.

وی تمایز این کتاب را با صرف کتبی که نقل تاریخی می‌کنند، حاکم بودن روح فقاهت در آن عنوان کرد و گفت: عنوانی که می‌توان به همین دلیل برای این کتاب انتخاب کرد، فقه‌الزهرا است. اینکه بتوان فقه الکلام را به بحث خود متکلم رساند و به آن پرداخت حائز اهمیت است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به نقل روایات متعدد در این کتاب متذکر شد: آنچه نیاز امروز ماست، توجه به فقه متکلم است و در این حوزه کم کار شده است؛ در حالی که می‌تواند در تدین مردم نقش‌آفرین بوده و به جای آبیاری شاخ و برگ شجره اهل بیت به آبیاری ریشه آن منجر شود.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به ضرورت بررسی رتبه وجودی حضرت صدیقه طاهره افزود: ارتباط ایشان با خدا، ارتباط با پیامبر اکرم، با ولایت امیرالمومنین و ائمه اطهار و حتی ارتباط با دایره وجود و هستی می‌بایست بررسی شود.

وی افزود: اینکه از حضرت فاطمه نقل شده است که اگر امیرالمومنین خلق نمی‌شد، هم‌کفو برای او وجود نداشت، نکته حائز اهمیتی است و ضروری است به صورت عمیق‌تر با بررسی رتبه وجودی حضرت صدیقه طاهره بررسی شود.

با تکریم علما جامعه به رشد معنوی می‌رسد

در ادامه این مراسم، مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت با اشاره به اهمیت و ارج معنوی هم‌نشینی با علما و تقدیر از خاندان محقق تصریح کرد: هر قدر علما را بیشتر تکریم کنیم، جامعه بیشتر به رشد معنوی خود دست خواهد یافت.

حجت الاسلام سید رضا تقوی به خانواده معظم محقق اشاره کرد و گفت: ایشان شاگردان فراوانی را تربیت کرده‌اند و مسئولیت خود را در تدریس و تألیف به درستی به جا آورده‌اند.

وی با اشاره به کتاب «حضرت فاطمه» تاکید کرد: شخص حضرت فاطمه زهرا در فرهنگ دینی و اسلامی محور اهل بیت است. برای مثال، در حدیث کسا از هر بزرگواری که یاد شده، او را به حضرت فاطمه برمی‌گردانند.

مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت با تاکید به اینکه فاطمه زهرا به عنوان کوثر نبوت، همسر امامان و مادر ولایت، حلقه اتصال انبیا به ولایت و امامت است، ادامه داد: حتی باید گفت بسیاری از امتیازات حضرت امیرالمومنین به فاطمه زهرا برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به استفاده از روایات اهل سنت در این کتاب، خواستار ترجمه روایت‌های کتاب حضرت فاطمه به زبان فارسی و دو جلدی شدن این کتاب شد و گفت: لازم است پژوهشگر و جویای علم امروزی با زبان فقها در 100 سال قبل آشنا شود و بداند چه محتوایی را طرح کرده‌اند.

همچنین در این آیین، پژوهشگر و استاد دانشگاه به نقش حضرت فاطمه زهرا و فضائل و مراتب وی اشاره کرد و گفت: در کتاب حضرت فاطمه زهرا به این فضائل اشاره شده و کار تحقیقی ارزشمندی است.

مهدی محقق متذکر شد: امید می‌رود با کمک کتبی از این دست، سیره اهل بیت توسط آیندگان مورد استفاده قرار گیرد و آیندگان بتوانند خاندان پیامبر و سلاله او را بشناسند.

 

نظر بدهید