کلان‌روایت اسرائیلِ مظلوم رنگ باخته است
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403

کلان‌روایت اسرائیلِ مظلوم رنگ باخته است

سرباز روح‌الله رضوی در سلسله نشست‌های تبیینی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد : در ماه‌های اخیر، اسرائیل با تغییر کلان روایت همراه بوده است و دو موضوع اقتدار و مظلومیت در این کلان‌ولایت مطرح بود که با اتفاقات منطقه به چالش کشیده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سرباز روح‌الله رضوی در سلسله نشست‌های تبیینی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد : در ماه‌های اخیر، اسرائیل با تغییر کلان روایت همراه بوده است و دو موضوع اقتدار و مظلومیت در این کلان‌ولایت مطرح بود که با اتفاقات منطقه به چالش کشیده شد.

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: این روایت که اسرائیل از خود به عنوان قوم مظلوم یاد کرده و در ادامه، تمامی جنگ‌های خود را برای احیای جایگاه خود مطرح می‌کند و مدت‌ها نیز به دنبال عادی کردن روابط خود رفته است، امروز دیگر جایگاهی ندارد.

وی افزود: تا قبل ۷ اکتبر روایت اقتدار مظلوم‌گرایانه اسرائیل در عرصه بین‌الملل پذیرفته بود. منطق حاکم بر دنیا هم به اسرائیل وجاهت می‌داد. اما بعد از طوفان الاقصی این روایت به چالش کشیده شده است.

رضوی تصریح کرد: در حالی چنین مظلوم‌نمایی طرح می‌شد که جنایات اسرائیل در محاصره غزه بر تمامی ابعاد زندگی آنها تاثیر گذاشته و در دنیا هیچ مشابهی ندارد. نوار غزه تا اواخر ۲۰۲۳ مملو از جنایت‌هایی بود که حتی کمترین امکانات زندگی از اهالی غزه دریغ شده بود.

وی با اشاره به اتفاقات ۷ اکتبر اضافه شد: هدف اول از بین بردن لشکر غزه به دلیل جنایات علیه فلسطینی‌ها بود و دوم گرفتن اسیر برای مبادله اسرا. برخی از فلسطینی‌ها تا سال‌ها در زندان نگه داشته شده بودند و گزارش‌های قطور سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص موجود است. همچنین پرونده قطور زنان و کودکان زندانی در زندان‌های اسرائیل در هیچ کجای دنیا مشابهی ندارد.

وی با انتقاد از این ادعا که فلسطینی‌ها گروگان گرفته‌اند، تصریح کرد: نه تنها گروگان‌گیری نبود، بلکه مبارزه با جنایات بی‌شمار اسرائیل در زندان‌ها بود و این در حالی است که رژیم صهیونیستی در سطح دنیا تا مدت‌ها به چالش کشیده نمی‌شد.

این پژوهشگر گفت: اتفاق طوفان الاقصی اولین نقطه‌ای است که قدرت اسرائیل به چالش کشیده می‌شود و توان امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را زیر سوال می‌برد.

این تحلیلگر اضافه کرد: از ۷ تا ۱۷ اکتبر عملیات مختلفی اتفاق افتاد که به واسطه آن اسرائیل نمی‌توانست ازهم‌پاشیدگی سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی خود را ترمیم کند. این گروه‌های مبارز فلسطینی بودند که در مقابل اسرائیل ایستادند.

وی ضربه دوم به اسرائیل را مقارن با ۸ اکتبر دانست و گفت: در این جنگ حزب‌الله ورود کرد؛ اما آنچه استراتژی اسرائیل است، این است که به حدی زن و کودک بکشد تا موازنه وحشت ایجاد کرده و طرف خود را مجبور به عقب‌نشینی کند.

رضوی تاکید کرد: اسرائیلی که مدعی بود با کلیک یک دکمه دشمن خود را از بین می‌برد، بعدها در مقابل یمنی‌ها هیچ کار نتوانست ترتیب دهد.

وی به وعده صادق اشاره کرد و گفت: این عملیات توسط ایران انجام شد و باز قدرت اسرائیل را به چالش کشاند. ایران مدعی است که از هرکس با اسرائیل بجنگد حمایت می‌کند. بر اساس وظیفه بین‌المللی و انسانی این دیدگاه دنبال می‌شود. در ماجرای ۱۳ آوریل ایران از حامی به کنشگر در محور مقاومت تبدیل شد.

وی تاکید کرد: عملیات هوشمندانه ایران توسط فلسطینی‌ها تصویربرداری شد و این اتفاق هیمنه اسرائیل را به چالش کشید. اسرائیل ادعا می‌کرد سامانه دفاعی موفقی دارد اما در ۱۳ آوریل با موج کوبنده‌ای مواجه شد.

افزود: امروز ماجرای حکم دیوان کیفری بین‌المللی در سلسله اتفاقاتی که جنایات اسرائیل را به چالش کشیده است، اهمیت ویژه دارد و به احتمال زیاد محکومیت نتانیاهو را به دنبال خواهد داشت.

 

نظر بدهید