نشست رونمایی از تازه‌ترین جلد مجموعه «صحابیات پیامبر(ص)»
جمعه 21 ارديبهشت 1403

نشست رونمایی از تازه‌ترین جلد مجموعه «صحابیات پیامبر(ص)»

نشست رونمایی از جلد چهارم مجموعه «صحابیات پیامبر(ص)» با محوریت «ام‌حبیبه، همسر پیامبر(ص) و زینب، دختر پیامبر(ص)» در دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور احمد اسماعیل‌تبار نویسنده و ناشر اثر، عابدین مومنی استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام قدرت‌الله سلطانی محقق و پژوهشگر در سالن یاس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، نشست رونمایی از جلد چهارم مجموعه «صحابیات پیامبر(ص)» با محوریت «ام‌حبیبه، همسر پیامبر(ص) و زینب، دختر پیامبر(ص)» در دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور احمد اسماعیل‌تبار نویسنده و ناشر اثر، عابدین مومنی استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام قدرت‌الله سلطانی محقق و پژوهشگر در سالن یاس برگزار شد.

سایر جلدهای این اثر با محوریت نقش‌آفرینی حضرت خدیجه کبری(س) و زنانی چون آمنه بنت‌وهب، حلیمه سعدیه، فاطمه بنت‌اسد و ام‌سلمه، توسط نشر فرهنگ سبز منتشر شده است.

زنان صدر اسلام، الگویی برای تفکر

احمد اسماعیل‌تبار درباره کتاب گفت: از جمله اهداف دشمن، ایجاد تزلزل در نقش زنان در زمینه‌های رهبری، اجرا ، قضا و... است و بهترین راه برای مقابله با چنین تفکری، پرداختن به نقش و جایگاه زنانی است که در صدر اسلام همراه پیامبر بودند. برای نمونه، شخصیتی چون ام سلمه از جمله زنانی است که در صدر اسلام به‌ویژه در واقعه غدیر خم، نقشی راهبردی به عنوان زنی راستگو، تعیین‌کننده و پاکدامن ایفا می‌کند.

او با اشاره به نقش‌های راهبردی ام‌سلمه و حضرت زهرا (س) در موقعیت‌های حساس صدر اسلام بیان کرد: چنین دیدگاهی به زن، در انتخاب مدیریتی پیامبر و تحلیل سیاسی او برای آیندگان مورد توجه است. ما در اسلام الگویی چون شخصیت حضرت زهرا داریم که در علم، سیاست، حقوق و استدلال باید مورد توجه قرار گیرند.

اسماعیل‌تبار ادامه داد: اینکه می‌بینیم خانواده پیامبر تنها توسط یک بانو ادامه یافت، نشان‌دهنده اهتمام به زن در مکتب اسلام است. ما برای بزرگداشت زن، نیازی به ابزارانگاری او که در فرهنگ غرب مورد توجه است، نداریم.

ماهیت انسان، مشترک میان زن و مرد

در ادامه نشست عابدین مومنی، استاد دانشگاه، درباره جایگاه زنان در اسلام بیان کرد: تنها مکتبی که برای زنان فضیلت و منزلتی حقیقی قرار داده، مکتب اسلام است. آنچه اکنون در ادیان و دیدگاه‌های جامعه‌شناسان غربی چون هگل و کانت و ویل دورانت شاهدیم، مقام زن را بسیار پایین آورده. در حالی‌که محققی چون آن ماری شیمل درباره زن در اسلام می‌گوید: کلامی در قرآن بر علیه زنان وجود ندارد.

وی افزود: هرچند ممکن است خود ما رفتارهایی ناصواب در عملکردها داشته باشیم، اما آنچه قرآن و پیامبر به ما فرموده‌اند چیز دیگری است. طبق فرمایش آیت‌الله جوادی آملی، انسانیت زن و مرد ندارد و آنچه ماهیت انسان را تعیین می‌کند حقیقتی یکسان میان زن و مرد است و این از منزلت‌هایی است که اسلام برای زنان قائل شده است.

او با تاکید بر نقش راهبردی زنان از گذشته تا کنون، به نقل از شهید مطهری بیان کرد: بعد از انقلاب امام به کسانی که به شعار دادن زنان ایرادهایی گرفته بودند، گفتند این انقلاب به یاری بانوان پیروز شده است و اگر در جامعه ما تحولی ایجاد شده، همه با نقش‌آفرینی بانوان بوده است.

او با اشاره به ضرورت وجود کتابی به زبان فارسی درباره زنان نقش‌آفرین عهد پیامبر بیان کرد: نیاز است برای معرفی مفصل چنین زنانی همکاری میان نویسندگان و محققین انجام شود. هر چند ممکن است بر کتاب حاضر ایراداتی نیز در مقام نقد وارد باشد، ماهیت کتاب خوب است و باید کامل شده و نقش روایی شخصیت‌ها به نیکی پیگیری شود.

نظر بدهید