آیین رونمایی کتاب «ای کاش زودتر» برگزار شد
جمعه 21 ارديبهشت 1403

آیین رونمایی کتاب «ای کاش زودتر» برگزار شد

کتاب «ای کاش زودتر»، به قلم سید احمد رضوی کهن، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، کتاب «ای کاش زودتر»، به قلم سید احمد رضوی کهن، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

در این آیین، نویسنده کتاب بحث حجاب و عفاف را از مشکلات اصلی جامعه عنوان کرد و گفت: نیاز ضروری احساس می‌شد که برای مخاطبان نوجوان کتابی نوشته شود و به شبهات و سوالات این موضوع پاسخ داده شود.

سید احمد رضوی کهن گفت: بعد از یک سال پژوهش، این کتاب تالیف شد و برای اثرگذاری از سبک رمان استفاده کردم. تمامی سیر داستانی مناسب نوجوانان و قابل فهم توسط عوام است.

رضوی کهن تاکید کرد: در یک سال گذشته به ده‌ها مدرسه دخترانه رفتم و سوالات و شبهات پیرامون حجاب را احصا کردیم. مثلا سوال می‌شد چرا مذهبی‌ها با جنبش زن، زندگی، آزادی مخالف‌اند و چرا زن باید محدود شود تا مرد آزادی و راحتی داشته باشد، یا اینکه چرا دنبال اختلاسگرها نرفتید و آمدید سمت حجاب.

این نویسنده افزود: ما به شبهات بر اساس استدلال و منطق پاسخ گفتیم و مسئله حجاب را مسئله‌ای عقلانی و مبتنی بر فطرت معرفی کردیم. البته مخاطب کتاب صرفا دانش‌آموز دختر نیستند و والدین و مربیان و معلمان هم می‌توانند استفاده کنند.

رضوی کهن افزود: این کتاب به شیوه معلم دانش‌آموزی نگارش شده و می‌تواند برای معلمان به اندازه دانش‌آموزان مفید باشد و نیز می‌تواند شیوه ارتباط‌گیری با دانش‌آموز را در اختیار معلمان قرار دهد.

با دست‌کاری عقیدتی، دختران در مقابل نظام ارزشی قرار گرفتند

مدرس سواد رسانه‌ای نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از ورود نرم به پدیده حجاب گفت: در برخی پلتفرم‌ها حجاب جدای از عفاف بررسی می‌شود و باید به این موضوع توجه داشت.

معصومه نصیری تصریح کرد: نقطه‌زنی ذهنی موجب شده دختران ما در مقابل نظام ارزشی بایستند و به دلیل دست‌کاری عقیدتی این اتفاق تشدید می‌شود.

وی افزود: کتاب «ای کاش زودتر» از حوزه داستان به مقوله حجاب ورود کرده و از شیوه‌های آموزشی مانند کندوکاو به این موضوع پرداخته است.

نصیری به تجربیات میدانی خود اشاره کرد و گفت: افرادی هستند که در جامعه تعریفی از زن و آزادی ندارند و این در حالی است که در قانون مطبوعات آزادی، به شرط مخدوش نکردن آزادی دیگری، قابل قبول است.

وی تاکید کرد: حوزه‌های مهندسی شناخت ذهن در حوزه رسانه بسیار مورد توجه است و تاثیر کتاب عمیق است و اگر بتواند از ابزار داستان استفاده کند، بی شک آن تاثیر عمیق محقق خواهد شد.

به گفته این محقق، حجاب اساسا موضوع دستوری نیست و بهتر است با هدایتگری فرهنگی با این موضوع مواجه شویم.

حجاب در آموزه دین جدای از عفاف نیست

همچنین استاد سواد رسانه تاکید کرد: موضوع حجاب بعد از بروز و ظهور ادیان الهی مطرح شده است. در گذشته بحث پوشش و حجاب مطرح بوده و تندروی‌هایی هم وجود داشت.

حجت الاسلام علی نوری‌جانی تصریح کرد: از وقتی اسلام در سه ساحت اخلا و، احکام و اصول دین آموزه‌های اجتماعی خود را مطرح کرد، تلاش کرد این تندروی‌ها رد کنار بزند.

وی گفت: اسلام به جای صرفا پوشش، نگاه را بالاتر برد و به مقوله عفاف توجه‌ها را جلب کرد؛ چرا که ممکن است کسی پوشش سنگینی داشته باشد؛ اما مقوله عفاف در آن دیده نشود.

وی به منویات رهبری در خصوص اقدام دشمن برای صدمات فرهنگی اشاره کرد و افزود: در ساحت اقتصادی باید کلان‌پروژه تعریف کرد؛ اما در ساحت فرهنگی اینطور نیست. حجاب نیز به حوزه فرهنگ مرتبط است.

این کارشناس دینی استفاده از قالب رمان را برای کتاب «ای کاش زودتر» مقبول توصیف کرد و بیان داشت: ادبیات رایج کتاب به زندگی نوجوانان نزدیک است و این قوتی برای کتاب محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام نوری‌جانی خصوصیت دیگر کتاب را توجه ویژه نوجوان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که کاری برای نوجوان انجام نشده است و چنین اقداماتی جای تقدیر دارد.

نظر بدهید