از بررسی تجربه کشورهای دیگر در مقاوم‌سازی اقتصاد تا اقتصاد مقاومتی در عصر مذاکرات
سه شنبه 09 خرداد 1396

اقتصاد مقاومتی در آینه کتاب

از بررسی تجربه کشورهای دیگر در مقاوم‌سازی اقتصاد تا اقتصاد مقاومتی در عصر مذاکرات

نشر «سدید» با توجه به تاکید رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی در این حوزه کتاب‌هایی را منتشر کرده که در این گزارش به دو عنوان از آنها اشاره شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، «نشر سدید» وابسته به مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام با شعار «علوم انسانی اسلامی، از اندیشه تا زندگی» در پی تحقق هدف اصلی شکل‌گیری خود یعنی، دستیابی به مجموعه‌ای از دانش‌های اجتماعی برای ارائه پاسخ‌های کاربردی به نیازهای واقعی مردم، مبتنی بر اندیشه اسلامی است.
در همین راستا انتشار کتاب‌های ارزشمند در حوزه علوم انسانی و موضوعات مرتبط با آن، نقشی قابل توجه در تامین منابع مناسب برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه ایفا می‌کند.
این انتشارات با توجه به نامگذاری سال‌های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب با شعارهای مربوط به اقتصاد مقاومتی و تاکیدات فراوان ایشان در راستای تحقق این امر، کتاب‌هایی را در این زمینه به انتشار رسانده است. کتاب‌هایی نظیر «درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی»، «اقتصاد مقاومتی. درآمدی بر مبانی، سیاست‌ها و برنامه عمل»، «اقتصاد تحریم»، «امام، مردم، اقتصاد»، «اقتصاد جهادی» و «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس» که در سال‌های اخیر به چاپ رسیده است.
کتاب‌های «اقتصاد مقاومتی در عصر مذاکرات هسته‌ای» و «اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته» نیز دو عنوان از جدیدترین کتاب‌های منتشر شده در این انتشارات است که در نمایشگاه کتاب سال 96 عرضه شد.
*«اقتصاد مقاومتی در عصر مذاکرات هسته‌ای»
در جریان مذاکرات هسته‌ای، پس از یک دوره رکود و سختی اقتصادی برای کشور و مردم ایران، امیدهای زیادی برای بهبود وضعیت و شرایط اقتصادی ایجاد شد. اما سبک و رویه مذاکرات به نحوی بود که هم به لحاظ نظری و هم در جریان عمل، امیدها برای بهبود اقتصادی کشور و مردم را به یأس و تبدیل کرد. این در حالی بود که اقتصاد مذاکراتی به عنوان مهم‌ترین رقیب نظری اقتصاد مقاومتی همواره فکر و ذهن مسئولین کشور را به خود معطوف کرده و در واقعیت مانع برنامه‌ریزی عملیاتی آنها در چارچوب اقتصاد مقاومتی شده بود. اثر حاضر، فرآیند مذاکرات و توافقات و اثر آنها بر اقتصاد کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
دومین اثر دکتر حجت الله عبدالملکی که کتاب «اقتصاد مقاومتی در عصر مذاکرات هسته‌ای» نام دارد و در 192 صفحه و با قیمت یازده هزار تومان منتشر شده، در شش فصل به بحث درباره این موضوع می‌پردازد.
در فصل اول کتاب با عنوان نگاهی به مفهوم، مبانی و فلسفه اقتصاد مقاومتی، پس از تبیین ماهیت نظری و ارکان، برنامه‌ها و آثار عملی اقتصاد مقاومتی، پیامدها و نتایج تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود. طی فصل دوم نیز بیانیه لوزان از منظر اقتصاد مقاومتی تحلیل و ارزیابی می‌گردد و خروجی مذاکرات بر اساس نظرات طرفین بررسی می‌شود. در فصل بعد به تحلیل و ارزیابی برجام از منظر اقتصاد مقاومتی می‌پردازد. هم چنین مسئله ی لغو تحریم‌ها! در جریان مذاکرات با توجه به شرایط موجود از نظر حقوق بین‌الملل و نظام سیاست خارجی آمریکا و کشورهای متحد بررسی شده است.
در فصل چهارم رویکرد ایران در مقابله با جنگ اقتصادی معرفی می‌شود، در این فصل به تشریح دو رویکرد پیش روی ایران برای رویارویی با مشکلات اقتصادی می‌پردازد؛ نگاه به ظرفیت‌های درون کشور و افزایش بهره‌وری در داخل با توجه به اقتصاد مقاومتی و دیگری، نگاه به بیرون و مذاکره با قدرت‌های مستکبر جهان.
فصل پنجم اثرات مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد ایران را بررسی می‌کند و اثرات اقتصادی تحریم‌ها و در نتیجه تمرکز و امید افراطی بر مذاکرات هسته‌ای جهت توافق با قدرت‌های جهان به دلیل تاکید بیش از اندازه دولت یازدهم بر این موضوع، واکاوی شده است. نهایتا در فصل ششم کلیدواژه «فتنه تعلیق» مطرح می‌شود و در ادامه این خطر تمدنی بزرگ را که در پیشروی مسئولین و ملت ایران است، تشریح می‌کند.
*«اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته»
این کتاب که توسط حانیه سادات مومنی نوشته شده و مقدمه آن را نیز دکتر حجت‌الله عبدالملکی نگاشته‌اند، به بررسی تجربیات کشورهای دیگر در مقاوم‌سازی اقتصادشان خصوصا در موضوع تولید ملی می ‌پردازد.
در کتاب «اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته» تاکید می‌شود که: هر اقتصادی با هر پایه ایدئولوژیک و در هر چارچوب فکری، فلسفی و اجتماعی، دارای اهدافی است و البته در مسیر تحقق آنها دشواری‌ها، تهدیدها و موانعی نیز وجود دارد.
طبیعی است که سردمداران هر جامعه‌ای تلاش می‌کنند نظام اقتصادی خود را به نحوی سامان دهند که با وجود همه‌ این دشواری‌های محتمل، اهداف اقتصادیشان محقق شود و این یعنی ایجاد اقتصاد مقاومتی. بنابراین بررسی و دقت در تجربیات اقتصادی مثبت دیگر کشورها می‌تواند درس‌ها و عبرت‌هایی برای ما به همراه داشته باشد.
در این کتاب که 248 صفحه دارد و قیمت آن نیز 15 هزار تومان است، سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی 10 کشور پیشرفته جهان برای تقویت تولید ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. کشورهای انتخاب شده عبارتند از انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و هند.
 
نظر بدهید