سیاست‌گذاری‌های نادرست ناشر سبب انتشار قاچاقی کتاب می‌شود
دوشنبه 15 آبان 1396

یک ناشر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیاست‌گذاری‌های نادرست ناشر سبب انتشار قاچاقی کتاب می‌شود

حسین عابدینی گفت: سیاست‌گذاری‌ نادرست ناشر مانند در دسترس نبودن کتاب سبب انتشار آن به صورت قاچاقی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره قاچاق کتاب گفت: یک دسته کتاب های ممنوعه ای هستند که به صورت قاچاق در بازار کتاب وجود دارند این دسته از کتاب ها نمی توانند تاثیر چندانی در اقتصاد نشر بگذارند. این در حالی است که کسی که به کتاب های ممنوعهنیاز داشته باشد خودش این کتاب ها را تهیه می کند. دسته دیگر بحث کتاب های ناشرانی است که در بازار کتاب پرفروش می شود یا مخاطب زیادی دارد که در اینجا برخی از سیاست گذاری های ناشر سبب می شود این کتاب به صورت قاچاق منتشر شود. وقتی کتاب ناشر در دسترس نباشد یا اینکه کتاب با قیمت بالایی فروخته شود در این زمان تکثیر و قاچاق کتاب قیمت آن را پایین می آورد. اگر ناشر در این دو زمینه برنامه ریزی کند با پدیده قاچاق کتاب مواجه نمی شود.
وی افزود: زمانی که حجم تولید یک کتاب بسیار  بالا می شود افرادی پیدا می شوند که کتاب را به صورت قاچاقی منتشر  کنند البته این اتفاق برای درصد کمی از کتاب ها رخ می دهد. در چنین وضعیتی باید حتما زیرساخت های انتشار کتاب اصلاح شود. اگر یک نفر کتابی را به صورت قاچاقی چاپ کند و بفروشد هیچ جا نمی توان این مسئله را پیگیری و ثابت کرد. هر زمان که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار کتابی مجوز می دهد کتاب و ناشر آن ثبت می شود اما کسی که با انتشار کتابش به صورت قاچاق مواجه می شود برای جلوگیری از آن، اگر قانونی هم در این زمینه وجود داشته باشد آن قدر دقیق نیست تا پیگیری هایش به نتیجه برسد.
مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به ضعف در قانون های نشر کتاب اظهار کرد: قانون هایی که در زمینه انتشار کتاب وجود دارد بسیار ضعیف است و نمی توان از طریق آن مشکل  کتاب های قاچاق را پیگیری و محکوم کرد و از او جریمه گرفت.
 
نظر بدهید