امام(ره) پرچمدار اصلی مبارزه با صهیونیسم بود
شنبه 20 ارديبهشت 1404

امام(ره) پرچمدار اصلی مبارزه با صهیونیسم بود

کتاب «مواضع ضدصهیونیستی علمای شیعه» شنبه 20 اردیبهشت با حضور محمدحسین رجبی دوانی، نویسنده اثر و محمدتقی تقی‌پور، کارشناس، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، کتاب «مواضع ضدصهیونیستی علمای شیعه» شنبه 20 اردیبهشت با حضور محمدحسین رجبی دوانی، نویسنده اثر و محمدتقی تقی‌پور، کارشناس، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی بررسی شد.

نویسنده کتاب «مواضع ضدصهیونیستی علمای شیعه» در این نشست گفت: اولین موضع ضدصهیونیستی علمای شیعه در 1301 اعمال شد؛ یعنی 25 سال پیش از تأسیس دولت اسرائیل. از زمانی که نخستین تحرکات صهیونیستی در ایران با تشکیل انجمن صهیونیَت در تهران تشکیل شد، علمای شیعه در مقابل این تحرکات و تبلیغات موضع گرفتند. لذا اولین اعلامیه ضدصهیونیستی مربوط به مهر 1301 است و علمای شیعه ایران و عراق و لبنان اقدامات آشکاری داشتند.

محمدحسین رجبی دوانی درباره درگیری علمای فلسطین با این مسئله بیان کرد: نیمه اول سده نوزدهم، مهاجرت‌ها به سمت فلسطین آغاز شد و از نیمه دوم سده به صورت سازمان‌یافته سفرا و کشورهای آمریکا و اروپایی به طور پنهانی و با سوءاستفاده از قوانین، یهودیان را به سمت فلسطین مهاجرت می‌دادند. مسلمانان فلسطین متوجه این جریان شدند؛ اما بعد از اعلامیه بالفور اعتراضاتشان به صورت یک تشکل و جریان آغاز شد. این تعارض بین یهودیان مهاجر و مسلمانان بعد از سال 1919 به صورت درگیری‌های پراکنده آغاز شد. علمای فلسطین به این قضیه ورود کردند؛ همچون حاج الحسینی، مفتی اعظم فلسطین و عزالدین قسام.

مسئله فلسطین با هدایت انگلیس رنگ پان‌عربیستی به خود گرفت

رجبی دوانی اظهار کرد: کنگره‌هایی در سال‌های 1311 و 1315 در فلسطین برای بررسی این مسئله تشکیل شد و علما احساس خطر جدی کرده و از علما و اندیشمندان سراسر جهان اسلام همچون مصر و عراق و هند دعوت کردند. به دلیل احساس خطر علمای فلسطین و در راس آنها حاج الحسینی که تا 1316 مفتی اعظم فلسطین بود، این ماجرا را رهبری می‌کردند و کنگره تشکیل می‌دادند. بعد از انحلال آن تشکل، به‌تدریج این جریان تضعیف شد و با هدایت و حمایت انگلیس رنگ پان‌عربیستی به خود گرفت. پیش از این مخاطبشان جهان اسلام و مسئله فلسطین به عنوان مسئله صدر جهان اسلام محسوب می‌شد؛ اما بعد از آن رنگ عربی به خود گرفت.

این پژوهشگر درباره استمرار نیافتن قضیه فلسطین در ایران گفت: بعد از تأسیس دولت اسرائیل، بحث فلسطین به عنوان بخشی از مسئله اشغال سرزمین‌های عربی مطرح شد و با ظهور انقلاب اسلامی، آیت‌الله کاشانی اعلامیه‌های مفصلی دادند؛ اما به دلایلی گوناگونی که در این کتاب آمده، این قضیه استمرار نیافت؛ زیرا عمده مسئله به تصمیم‌گیری سران دولت‌های عربی منوط شد و مسئله فلسطین به حاشیه رفت.

جنگ جهانی اول حول محور مسئله فسطین کلید خورد

محمدتقی تقی‌پور نیز عنوان کرد: موضوع فلسطین روی دیگر سکه اسرائیل و صهیونیست است. طی صد سال گذشته، عمده حوادث بزرگ منطقه و جهان حول محور فلسطین و پروژه توطئه‌آمیز ایجاد دولت یهودی کلید خورده است. یکی از حوادث بزرگ جهان جنگ جهانی اول است که حول محور مسئله فسطین کلید خورد و یکی از اهدافش این بود. جنگ جهانی اول یک کودتای یهودی برای تغییر حکمرانی جهان بوده و موفقیت‌آمیز نبود که به همین دلیل، جنگ جهانی دوم کلید خورد.

تقی‌پور افزود: بعد از 108 سال از اشغال فلسطین و 77 سال از تأسیس دولت جعلی اسرائیل و 46 سال از پیروزی انقلاب، هنوز ابعاد این قضیه را درست بررسی نکرده‌ایم. امام(ره) می‌فرمایند قدس مسئله شخصی یا مسئله مخصوص به یک کشور یا مسلمانان جهان در عصر حاضر نیست؛ بلکه حادثه‌ای است برای همه موحدان و مومنان اعصار گذشته و حال و آینده. اگر بخواهیم اهمیت جایگاه این کتاب را دریابیم، باید ابتدا مسئله فلسطین را بشناسیم. بزرگ‌ترین بحران جامعه ما و جهان بحران شناختی درباره مسئله فلسطین و کیستی اشغالگران است. رهبر انقلاب فرموده‌اند مسئله فلسطین بزرگ‌ترین فاجعه‌ای است که در طول تاریخ بشر می‌توان سراغش را گرفت و کلید رمز‌آلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلامی است.

این کتاب یک شاهکار فرهنگی و پژوهشی است

محمدتقی تقی‌پور درباره ارزش کتاب «مواضع ضدصهیونیستی علمای شیعه» بیان کرد: اطلاعات و معلوماتی در این مجموعه وجود دارد که تا پیش از این به راحتی در دسترس همه نبود و این کتاب یک شاهکار فرهنگی و پژوهشی است. بزرگ‌ترین ارزش این کار این است که مجموعه اسناد و اطلاعات و دیدگاه‌ها و مواضع علمای بزرگ شیعی در سده معاصر دسته‌بندی و در حافظه تاریخ ثبت شده که اهمیت کار را نشان می‌دهد. تمامی این اسناد یپش از این کتاب وجود داشته؛ اما در دسترس پژوهشگران نبوده است.

وی تأکید کرد: نه فقط در ایران، بلکه در کل جهان اسلام با فقر پژوهشی و مطالعاتی و شناختی درباره مسئله اشغال فلسطین مواجهیم و اکتفا به این داده‌ها خطرناک است. هدف دشمن ایجاد حکومت جهانی قوم یهود و فراتر از این‌هاست.

بر اساس فتاوای شیعه و سنی، باید با متجاوزان به فلسطین جنگید

رجبی دوانی در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: در منظر علمای شیعه از ابتدا فلسطین سرزمین مقدسی است که در قرآن به آن اشاره شده و به گفته قرآن، خداوند به آن برکت داده است. همچنین زادگاه پیامبران بزرگ بوده که از آنجا برخاسته یا در آنجا دفن شده‌اند. فلسطین سرزمینی است که معراج پیامبر از آنجا صورت گرفت و در طول 1200 سال جزو دارالاسلام تلقی می‌شده و بر اساس فتاوای شیعه و سنی، باید با متجاوزان به این سرزمین جنگید و امری واجب است. همچنین علمای جهان اسلام به ویژه شیعه تشکیل این رژیم جعلی را خطر بزرگی برای جهان اسلام تلقی کرده و آینده را پیش‌بینی می‌کردند. این حرکت با انقلاب اسلامی آغاز نشده و پیش از آن علمای شیعه مواضعی داشتند. اما به چند دلیل اهمیتِ بعد از انقلاب را نداشت.

نویسنده «مواضع ضدصهیونیستی علمای شیعه» توضیح داد: اول اینکه علمای بزرگی که پرچمدار مبارزه بودند، در جایگاه مرجعیت قرار نداشتند؛ حال آنکه امام یکی از مراجع بزرگ جهان تشیع بود. دوم اینکه مبارزه ضدصهیونیستی علمای شیعه استمرار نیافت؛ درحالی‌که امام از سال 41 که این موضوع را مطرح کردند، در اغلب اعلامیه‌ها خطر اسرائیل را به همراه عمال آنها بارها گوشزد کردند. این حرکت استمراربخش سبب شد جامعه مذهبی ایران به این مسئله بیش از پیش حساسیت نشان دهد و یک دوگانگی در جامعه ما ایجاد شد.

وی افزود: از یک سو رژیم حاکم بر ایران در دوران پهلوی روابط محکمی را با رژیم جعلی آغاز کرد و از طرفی مبارزه ضدصهیونیستی به رهبری علما هر روز در جامعه عمیق‌تر می‌شد. از سال 41 به بعد امام پرچمدار اصلی این مبارزه شد. به تدریج از جامعه مذهبی‌ها فراتر رفت و به جامعه روشنفکران نیز کشیده شد. مبارزه‌ای که امام آغاز کرد، تبدیل به یک فرهنگ سیاسی شد و ادبیات خاص خود را پدید آورد و در بین جوامع مذهبی و غیرمذهبی سرایت یافت و ده‌ها کتاب در این حوزه تالیف و ترجمه شد. در دوره جدید امام پرچمدار واقعی این مبارزه بود.

رجبی دوانی در پایان گفت: به جریان‌های تاریخ‌نگاری صهیونیسم در ایران و جهان اسلام کمتر توجه شده. این تاریخ‌نگاران تلاش کرده‌اند این جریان را به حاشیه ببرند و این مسئله نیاز به بررسی دارد.

نظر بدهید