با نمایشگاه مجازی مخالفیم
یکشنبه 20 مهر 1399

با نمایشگاه مجازی مخالفیم

جایگاه کتاب به نمایشگاهی‌بودن آن است و من با این طرح مخالف هستم. مشکل ما امروز دنیای مجازی است؛ چراکه با خود آفت‌هایی به همراه دارد.

کاظم طلایی، مدیر انتشارات طلایی، دربارۀ وضعیت صنعت نشر و شیوع کرونا گفت: «ما و همۀ ناشران پیش از شیوع کرونا آماده بودیم تا جدیدترین کتاب‌ها و آثار خود را به نمایشگاه کتاب بیاوریم. ثبت‌نام را برای حضور در این پروژۀ فرهنگی انجام داده بودیم و در واقع، ماه‌های پایانی سال گذشته را در فکر نمایشگاه سپری کردیم.»

برگزاری نمایشگاه کتاب مهم است

وی با مهم‌خواندن برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: «برگزاری نمایشگاه بسیار مهم است؛ چون نمایشگاه جایی است که علاوه بر ارائۀ کتاب، بخشی از نقدینگی آن‌ها در نمایشگاه تأمین می‌شود و همه‌ساله اهالی نشر روی نمایشگاه کتاب حساب ویژه باز می‌کنند؛ اما با برگزارنشدن نمایشگاه، ضرر ناشران دوچندان می‌شود.»

 طلایی با بیان اینکه هرچه زمان برگزاری نمایشگاه به تأخیر افتد، شوک وارده بر ناشران و خانوادۀ نشر شدید‌تر خواهد شد، گفت: «با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، علاقه‌مند به برگزاری نمایشگاه کتاب هستیم تا سلامتی کودکان و خانواده‌ها به خطر نیفتد و روزهایی برسد که ما بتوانیم خانواده‌ها را به نمایشگاه برسانیم. در این مسیر باید خرد جمعی تصمیم‌گیرنده باشد.»

مدیر انتشارات طلایی ادامه داد: «اگر کرونا زودتر به پایان برسد، بهترین حالت برگزاری برای نمایشگاه کتاب در آبان، یعنی هم‌زمان با هفتۀ کتاب است و می‌توان روی این گزینه برای برگزاری نمایشگاه فکر کرد؛ زیرا تأخیر بیشتر از زمان برگزاری اعلامی، فشار مالی را روی ناشران افزون‌تر خواهد کرد.»

وی با بیان اینکه افرادی که کار فرهنگی می‌کنند، وابسته به جای خاصی نیستند و ما در انتشارات با شعرا، نویسندگان، گرافیست‌ها و هنرمندانی از این دست کار می‌کنیم، گفت: «در روزهای قرنطینه، برای دورنماندن از کار، بخش نرم‌افزاری تدارک دیدیم تا همکاران ما دورکاری کنند.»

یکی از ابزارهای چابک‌کردن بچه‌ها کتاب است

مدیر انتشارات طلایی دربارۀ شرایط این انتشارات و تدابیر مقابله با رکود گفت: «کتاب‌ها به‌صورت اینترنتی عرضه و با تمهیدات پستی، بسته‌های کتاب فرستاده شد؛ ولی اکنون پخشی‌ها خرید کتاب را آغاز کرده‌اند. باید بدانیم یکی از ابزارهای چابک‌کردن بچه‌ها کتاب است و اکنون بهترین شرایط برای خانواده‌هاست تا دور هم جمع شوند و مطالعه همه‌گیر شود.»

طلایی به عیوب و محاسن تعطیلات اشاره کرد و گفت: «این مدت شاهد محاسن و معایبی بودیم؛ اما کتاب‌فروشی‌ها باید هرچه سریع‌تر باز شده و رونق بگیرند؛ چراکه بسته‌بودن کتاب‌فروشی‌ها آفت است.»

وی با بیان اینکه در حوزۀ فروش سازوکار خاصی نداریم، اما روی محتوا بسیار دقت می‌کنیم، گفت: «شاید برگزاری نمایشگاه کتاب و قرآن، بار مالی زیادی به دولت و وزارت ارشاد وارد کند. در صورت برگزارنشدن نمایشگاه، متولیان امر با بررسی همه‌جانبه بودجۀ موجود را صرف خرید کتاب از ناشران کند.»

 مدیر انتشارات طلایی با اشاره به گرانی در بازار کتاب با افزایش قیمت زینک گفت: «مواد دیگر تولید کتاب هم با افزایش قیمت مواجه‌اند. پس وزارت ارشاد باید برای رونق کار فرهنگی تلاش کند؛ زیرا اوست که مستقیم با ناشران در ارتباط است.»

با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مخالفم

 طلایی در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی گفت: «جایگاه کتاب به نمایشگاهی‌بودن آن است و من با این طرح مخالف هستم. مشکل ما امروز دنیای مجازی است؛ چراکه با خود آفت‌هایی به همراه دارد. در فضای مجازی، یکی از کتاب‌های ما اسکن شد و فایل پی‌دی‌اف آن به فروش رسید که پیگیری این تخلف انرژی زیادی از ما گرفت.»

نظر بدهید