شهرستان ادب به‌مثابه تیم ملی شعر جوانان ایران است
یکشنبه 09 خرداد 1400

شهرستان ادب به‌مثابه تیم ملی شعر جوانان ایران است

مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت: می‌توان گفت در حوزه شعر و داستان، این‌موسسه به مثابه تیم ملی شعر جوانان ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، علی‌محمد مؤدب شاعر و مدیرعامل موسسه شهرستان ادب، به بهانه جشن تولد ده‌سالگی موسسه مذکور در برنامه تلویزیونی سلام تهران که به‌طور زنده از شبکه تهران سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، حضور پیدا کرد و به بیان نکاتی درباره این‌موسسه پرداخت.

مودب در ابتدای این‌برنامه گفت: شهرستان ادب یک مؤسسه فرهنگی‌هنری با فعالیت‌های آموزشی در حوزه شعر و داستان است. این مؤسسه انتشارات هم دارد. اخیرا در حوزه موسیقی و سرود هم فعالیت خود را آغاز کرده است. تقریبا می‌شود گفت در حوزه شعر و داستان، مؤسسه ما به مثابه تیم ملی جوانان شعر ایران است. استعدادها، در تمام نقاط کشور رصد می‌شوند و در دوره‌ای ملی ما شرکت می‌کنند. سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر عضو داریم و یک سال خدمات نیمه متمرکز آموزشی به آن‌ها می‌دهیم. در حوزه داستان هم مدرسه رمان داریم. از همه نقاط ایران کسانی که داستان کوتاه، بلند و یا رمان‌های نیمه حرفه‌ای نوشته‌اند، درخواست می‌دهند و در دوره‌ای مثل فوق لیسانس یا دکتری، زیر نظر مدرس و استاد راهنما رمان می‌نویسند.

وی با اشاره به تربیت مؤلف‌های حرفه‌ای در شهرستان ادب، افزود: ۹ دوره آفتابگردان‌ها و ۵ دوره مدرسه رمان برگزار شده. یکی دو دوره هم مدرسه رمان کودک برگزار کردیم. همه این دوره‌ها مؤلف حرفه‌ای تربیت می‌کنند. فعلا بیشتر مهارت، آموزش و دانش را در اختیار افراد قرار می‌دهیم. البته به سمت مدرک هم رفتیم. ولی وقتی نویسنده‌ای رمانی نوشته که جایزه کتاب سال را گرفته، این خودش به معنای عالی‌ترین مدرک آن رشته است. در فضای حرفه‌ای وقتی برای یک دوره که صد نفر عضو دارد، چند هزار نفر درخواست عضویت می‌دهند یعنی موسسه اعتبار خوبی دارد. کسی که در موسسه آمده با تراز بالای آموزشی مواجه می‌شود و با چهره‌های درجه یک ملی کار می‌کند.

مدیرعامل شهرستان ادب، درباره نحوه‌ ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی این‌مؤسسه، گفت: برای شرکت در دوره آموزش شعر، افراد با مراجعه به سایت و صفحات مجموعه‌ آفتابگردان ها می‌توانند اقدام کنند. مدرسه رمان هم وبگاه جداگانه‌ای دارد که علاقه‌مندان به داستان‌نویسی می‌توانند با رجوع به آن ثبت نام کنند. برای سرودن شعر باید مدام درگیر مفاهیم مرتبطی مثل کتاب خواندن، فیلم و نقاشی دیدن و... بود.

همسر مؤدب هم که همراه وی در این‌برنامه حضور پیدا کرده بود، درباره جایگاه شعر در زندگی مشترکش گفت: آقای مودب پیش از ازدواج‌مان شعرهایی داشت که در آن‌ها همسر مورد علاقه خود را توصیف کرده بود. بعد از ازدواج به من می‌گفتند این‌توصیفاتی که در شعر آوردم، مشابه ویژگی‌های شماست.

مؤدب نیز گفت: من و همسرم گاهی با هم اشعار حافظ، مولوی و دیگر بزرگان را می‌خوانیم و فرزندانمان هم همراهی می‌کنند. اغلب افراد فکر می‌کنند ادبیات کلاسیک ثقیل است و مناسب کودکان نیست. اما یک‌بار در حال خواندن کتابی از نظامی بودم که جزء شعرای نسبتا دشوار ماست؛ دخترم کتاب را از من گرفت و کل مقدمه توحیدیه نظامی را طی چند روز حفظ کرد. اگر توصیفات درست خدا در اشعار از کودکی درست یاد گرفته شود مثل حرزی همیشه همراه شخص خواهد بود. ممکن است کودک متوجه این نکته نباشد اما در طی زندگی همیشه این نکات را در پس ذهن خود دارد، به آن عمل می‌کند و در زندگی‌اش مؤثر است.

این شاعر درباره راه کتاب‌خوان‌شدن کودکان، گفت: بچه‌ها با خریدن کتاب کودک، کتاب‌خوان نمی‌شوند. راه کتاب خوان شدن بچه ها این است که والدین خودشان پیش قدم باشند و کتاب بخوانند. اگر والدین با توجه به نیازهای معرفتی، حرفه ای و ... خود کتاب بخوانند قطعا فرزندان‌شان هم به طور طبیعی جذب کتاب می‌شوند. بزرگ‌ترین و جدی‌ترین کلاس در همین سال‌های کودکی او اتفاق می‌افتد. اگر فرزندتان در آینده عالی ترین اساتید دنیا را هم ببینند اینقدر تاثیر نمی‌گیرند که در منزل از خانواده تاثیر می‎‌گیرند.

همسر مودب نیز در ادامه گفت: سعی می‌کنم در روز حتی شده در حد نیم ساعت کتاب بخوانم تا فرزندان‌مان با این فضا روبرو شوند.

مؤدب هم در پایان این‌برنامه گفت: من از همسرم بسیار ممنونم چرا که اوایل تشکیل شهرستان ادب، حدود ۶ سال بسیار درگیر و کم‌تر کنار خانواده بودم. همسرم با پشتیبانی و صبوری خود بسیار با من همراهی کرد.

نظر بدهید